Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Dertien doelen vertaald
Schoolcijfers, een tweede natuur
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Geletterdheid….. Wat is dat?
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
TAALBELEID: het begrip
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Taalbeleid.
Naar een taalgerichte lerarenopleiding ENW AUGent Penvoerende instelling: HoGent 2.
Clusteroverleg groen ’11
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
ZORG VOOR ALLE LEERLINGEN DOOR ZORG VOOR ELKE LERAAR
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
PRIMO Opleiding Taalexpert
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Taalbeleid in de 21 ste eeuw Hoe kan digitalisering de taalvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs versterken? Een casus vanuit de student Forum.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
De school in Europa - Europa in de school
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Hoe begin je eraan? Dpb Brugge 11/03/2015 K. De Strooper
Taalscreening fase 2: opvolging
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Schoolse taalvaardigheid bij rekenen Een onderzoek naar verschillen in gedrag, kennis, vaardigheden en attitudes van leraren basisonderwijs Nanke Dokter.
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Dag van het SO – workshop CLIL
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Het succes van de taalbewuste docent
Nederlands / Vlaams Platform Taalbeleid Hoger Onderwijs Platformbijeenkomst n.a.v. Adviesrapport ‘Vaart met taalvaardigheid. Taalbeleid in het hoger.

brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Op weg naar taalbeleid vo-hbo!
Groep 2 Begrijpend luisteren
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Transcript van de presentatie:

Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015

INHOUD 1 Inleiding Doelstellingen Voorbereiding Acties Bevindingen Concreet

INLEIDING Projectmedewerkers Probleemstelling Vervolg op het project ‘Tutoring binnen Limburgse lerarenopleidingen (GLO en SLO) met aandacht voor het opleiden van de tutor in het omgaan met ouders en het stimuleren van ouderbetrokkenheid.’ Welke specifieke ondersteuning heeft de tutee en zijn gezin, waarbij een taalachterstand is gesignaleerd, nodig? Welke ondersteuning op vlak van taal heeft de tutor nodig om duurzaam te werken aan taalontwikkeling bij leerlingen in de eerste en tweede graad secundair onderwijs?

DOELSTELLINGEN Ontwikkelen van een inspiratiegids voor de lerarenopleider om tutors op te leiden in het bieden taalondersteuning aan de tutee

VOORBEREIDING •2 belangrijke uitgangspunten •Taalbeleid: –Taalbeleid (schoolniveau) –Taalontwikkelend lesgeven (leerkrachtniveau) •Taalbeleid: ‘Taalbeleid is de structurele en strategische poging van een schoolteam om de onderwijspraktijk aan te passen aan de taalleerbehoeften van de leerlingen/ studenten met het oog op het bevorderen van hun algehele ontwikkeling en het verbeteren van hun onderwijsresultaten.’ (Kris Van den Branden, 2004).

VOORBEREIDING Taalontwikkelend lesgeven 'Elke leerkracht is een taalleerkracht.'

VOORBEREIDING Algemene verkenning van de literatuur Taalkennis TAALCOMPETENTIE Taalvaardigheid de vaardigheid om in communicatieve situaties taaluitingen te begrijpen en te produceren Taalkennis de bewuste en onbewuste kennis en inzichten over taal(gebruik) Taalattitude de houdingen, emoties en motivaties ten aanzien van taal(gebruik)

VOORBEREIDING Algemene verkenning van de literatuur Luisteren Spreken   Luisteren Spreken Lezen Schrijven vaardigheden Kennis Attitudes

ACTIES Leerlingen: noden? Aspirant-leraars: moeilijkheden, faciliterende en belemmerende factoren? Deelnemende scholen aan LTL (leerkrachten, leerlingenbegeleiders en/of coördinatoren ‘Leren Thuis Leren’): hoe kan tutoring versterken?  Lerarenopleidingen: op welke manier worden aspirant-leraars nu al begeleid?

BEVINDINGEN Aspirant leraars: concrete tips, kennis en vaardigheden Kennis en vaardigheden (attitude?) Ouderbetrokkenheid Secundaire scholen prikkelen

CONCREET Luisteren Spreken Lezen Schrijven Kennis Woordenschat (f26 )   Luisteren Spreken Lezen Schrijven Kennis Woordenschat (f26 ) zinnen bouwen (f7 b9 b12 b13) lidwoorden en geslacht van woorden (f7 f24 b9) Woordenschat (f9 f10 b4 b5 b6 b11) Leesstrategieën (f21 f22 b4 b5 b6) Spelling (f14 f26 b2 b3 b7 b8 b9) zinnen bouwen (f7 b2 b3 b7 b8 b9 b12 b13) (f7 f24 b2 b3 b9) Vaardigheden vragen begrijpen (f11 f29) instructies begrijpen (f13) schooltaal/ vaktaal begrijpen (f4 f26) hoofdzaken/ bijzaken onderscheiden/ samenvatten (f4 f11 f13 f28) arme/rijke woordenschat (f4 f5 f7 f24 f25 f29 B11) zinnen bouwen (f4 f5 f6 f7 f29) vragen begrijpen (f9 f10 f11 f29 b4 b5 b6) (f9 f10 f12 f19 f20 b4 b5 b6) schooltaal/vaktaal begrijpen (f9 f10 f16 f17 f18 b4 b5 b6) hoofdzaken/ bijzaken onderscheiden/ samenvatten (f6 f11 f29 b4 b5 b6) leesstrategieën (f6 f8 f11 f21 f22 b4 b5 b6 b10) (f14 f24 f25 f27 f29 b11) (f7 f29) hoofdzaken/bijzaken onderscheiden/ samenvatten (f11 f13 f29) Attitude (genietend) lezen (f23 e5 e6) (genietend) schrijven (f23 e5 e6)

CONCREET 1. Algemeen kader 2. Inspirerende tools 1.1 Taalbeleid 1.2 schooltaal – thuistaal 1.3 Taalgericht vakonderwijs 1.4 taalcompetenties 1.5 Eindtermen taal eerste graad secundair onderwijs 1.6 Jongeren motiveren 2. Inspirerende tools 2.1 f-tools 2.2 b-tools 2.3 e-tools

CONCREET: f-tool

CONCREET: f-tool

CONCREET: f-tool

CONCREET: f-tool

CONCREET: f-tool

CONCREET: b-tool

CONCREET: b-tool

CONCREET: e-tool

CONCREET: e-tool

Meer informatie: Nathalie Brabants: nathalie.brabants@pxl.be Marie-Josee Evens: marie.evens@cvolimlo.be