De OCMW op weg naar 2020 in woelige tijden Prof. dr. Koen Hermans Projectleider LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Quid stages alvorens art. 60§7 ?. Introductie Stages alvorens contract met toepassing van art.60§7 Minimale / maximale duurtijd van de stages ? Verloning.
Advertisements

Sociale dienst Liliane Moons
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
Besluitvorming in OCMW
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Onderbescherming en proactief handelen Algemene vergadering VVSG afd. OCMW’s 14 juni 2012.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Het recht op maatschappelijke integratie Thomas Maeseele.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
Justitie & hulpverlening
Samenwerking tussen OCMW en Stad Antwerpen
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
"Beter samen leven: 10 jaar recht op maatschappelijke integratie, 10 jaar POD MI" – 13 december 2012 Atelier nr. 7 gewijd aan het "Recht op werk".
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Sociale correctie waterfactuur Hoorzitting Commissie Leefmilieu, Vlaams Parlement, 3.7,2012 Christophe Claeys en Nathalie Debast, stafmedewerkers VVSG.
Het leefloon en alternatieven voor de socio-professionele vrijstelling Werkgroep activering 20 januari 2012.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
De vermaatschappelijking van de zorg De verzorging van de maatschappij
Tijd voor het nieuwe OCMW
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Werkgroep activering 27 juni Agenda -Beste praktijk : KB 500€ door OCMW Jette (uitstel van vergadering van 21 maart) -Uitvoering van de omzendbrief.
PvA MO en de strijd tegen dakloosheid Prof. dr. Koen Hermans Projectleider Armoede en Welzijn LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk.
Federaal Regeerakkoord oktober 2014 Provinciale ontmoetingsdagen Najaar 2014.
Mark Suykens, Piet Van Schuylenbergh
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Administrateur-generaal
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Sociaal werk in tijden van crises. Lokaal sociaal beleid in verandering. Doctoraatsonderzoek Presentatie doctoraatsonderzoek VVSG - 14 juni 2016 Johan.
Lokaal sociaal beleid : schizofrenie en chaos Provinciale Trefdag Strategieën voor een lokaal armoedebeleid 27 juni 2016 Johan Vandenbussche Vakgroep Sociaal.
Inkanteling van het OCMW in de gemeente: (on)mogelijkheid tot een sterker armoedebestrijdingsbeleid?
Zullen de OCMW’s verdwijnen ? Provinciale Trefdag Strategieën voor een lokaal armoedebeleid 27 juni 2016 Johan Vandenbussche Vakgroep Sociaal Werk en Sociale.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Integraal sociaal werk
Piet Van Schuylenbergh
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Ervaringsdeskundigheid binnen werking
Zin in meten??.
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Het OCMW van Genk Naar ‘Maatzorg, een methodiek voor het begeleiden van kansarmen’ pg. 75 – 100, van Tine Van Regenmortel.
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
WORKSHOP INFORMATIEDELING EN VERTROUWEN
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Groei dossiers/ lokale opleg
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Geïntegreerd breed onthaal
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Organisatiestructuur
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Wonen en armoede Enkele reflecties
Transcript van de presentatie:

De OCMW op weg naar 2020 in woelige tijden Prof. dr. Koen Hermans Projectleider LUCAS / Onderzoeksgroep Sociaal Werk KU Leuven

OCMW-wet 1976: vertrek van een nieuw maatschappijproject  Artikel 1: –Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Deze heeft tot doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid  Van willekeur naar een afdwingbaar recht op dienstverlening  Van armoedebestrijding naar menselijke waardigheid  Professionalisering = erkenning van maatschappelijk werk –Artikel 59 : Als publieke instelling vervult het OCMW zijn opdracht volgens de meest aangepaste methoden van het maatschappelijk werk  Art 60: niet enkel individuele hulp –Waar de noodzakelijkheid zich voordoet, richt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, desgevallend in het kader van een bestaande planning, inrichtingen of diensten op met sociaal, curatief of preventief karakter, breidt deze uit en beheert deze.

Jaren ‘80  OCMW snel terug naar kernopdracht, armoedebestrijding ?  Onvoorwaardelijkheid van het recht ? Werkbereidheid in BM  Raad heeft beslissingsbevoegdheid over individuele dossiers  Lokale autonomie en dus verschillen qua dienstverlening: rechtsgelijkheid vs responsiviteit

 Sterke toename en verjonging van BM, vooral in steden  Asielzoekers en verkleuring van populatie  Doorbraak van het activeren  Nieuwe armoede : mensen met schulden  Schaalgrootte van OCMW neemt toe: nieuwe diensten  Veel creativiteit op het lokale niveau: impact van SIF Jaren ‘90: 4

Jaren 2000  Recht op maatschappelijke integratie (2002): –Eerst tewerkstelling, dan activering, dan leefloon –Bevestiging van activering –Individualisering van rechten  Sterk stijgend aantal studenten vanaf 2003  Interculturalisering zet zich verder door

 Van SIF naar Stedenfonds: –Stad als financierder van allerlei private diensten –Quid armoedebestrijding?  Decreet LSB in 2004: eerste integratiebeweging –Grondrechtenbenadering –Lokale beleidsplanning –Inclusief en integraal beleid –Betere samenwerking OCMW, gemeente en private partners –Eén Sociaal Huis (éénloketmodel) Decreet Lokaal Sociaal Beleid

 1ste poging sinds 2009, doorbraak in 2014/2015  Efficiëntie, meer democratie en betere beleidsplanning  Maar OCMW = federale organieke wet  Besluitvorming door orgaan samengesteld door gemeenteraad  Quid artikel 1 en artikel 59 ?  Waarom zou integratie drempelverlagend werken? Integratie OCMW-gemeente vanaf

 Besparingslogica : ‘kerntakendebat’ –Mbt. Individuele hulp –Mbt. Financiering van private diensten  Uitgesproken toename van beroep op RMI en leefloon  Superdiversiteit van cliënteel (OCMW als ‘integratiemachine’)  Gaten van vangnet van SZ worden groter Context van integratie 8

 Politieke logica : Raad beslist over individuele dossiers  Al de andere hulp- en dienstverlening: : combinatie van ambtelijke logica en professionele logica  Argumenten pro Raad: –Kennismaking met armoede –In de OCMW-raad speelt politieke kleur niet –« objectieve » of « neutrale » toets van dossier van MW’er  Maar wat met art. 59? Wie beslist in individuele dossiers ? Constante in de afgelopen 40 jaar 9

 Drie functies: –Vertrouwensrelatie opbouwen –Ruimte scheppen voor het verhaal van de cliënt –Aftoetsen van voorwaarden van recht op leefloon toenemend belang van elektronische informatie  Controle vs vertrouwen als basis-spanningsveld  Sociale fraude vs controlefunctie ?  ‘Sociaal onderzoek’ als methodiek : jarenlang verwaarloosd Sociaal onderzoek als basisopdracht van het MW 10

 Van aanvraag naar dossier : –Mondelinge informatie samenvatten, structureren naar geschreven dossier –Structuur van een dossier? –Discretionaire ruimte oftwel beoordelingsruimte?  Van dossier naar advies: –Is er professionele toets door diensthoofd of collega’s? –wie formuleert advies? Advies van de mw’er of van sociale dienst? Besluitvorming in OCMW: van aanvraag naar advies 11

 Wie stelt dossier voor?  Hoe wordt dossier voorgesteld?  Op basis waarvan wordt beslissing genomen ? –Op basis van sociaal onderzoek –Op basis van ‘argumenten van de straat’ –Wie gebruikt art.59 ?  Hoe ervaren cliënten dit? –‘examen’ afleggen –Meenemen van vertrouwenspersoon? –Rol van maatschappelijk werker als cliënt op Raad verschijnt? Van advies naar beslissing 12

 Kennis van wetgeving  Methodiekontwikkeling –Inzetten van huisbezoek –Maximale caseload-norm –Intaker vs maatschappelijk werker –Sterke toename van ‘elektronische informatie’ die niet van cliënt maar van computer komt –Benutten van wetgeving –Beroepsprocedure bij arbeidsrechtbank –Samenwerking tussen verschillende sociaal werkers binnen verschillende diensten –… Nood aan professionalisering van sociaal onderzoek 13

 Betekenis van artikel 1 : menselijke waardigheid –Individueel recht –Voorwaardenscheppend beleid –Integratie : effect hierop op financiering van private actoren?  Betekenis van artikel 59  Koppel integratiedebat niet los van ruimere gevolgen van decentralisatie op Vlaams niveau  Structureel werken op lokaal niveau: nieuwe kans of blijvend inzetten op hoger beleidsniveau? Breekpunten bij integratie 14

 ‘Ingebouwd MW’ vs ‘echt MW’  Hoe omgaan met spanningsveld tussen controle en vertrouwen  Belang van kennis van en benutten van wetgeving is essentieel in OCMW-context  Sociaal onderzoek en elektronische informatie  Private actoren: toenemende verantwoording van inzet van middelen En de opleiding 15