Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
HAVISTEN COMPETENT
Edushock leerfestival
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Projectonderwijs in het HBO
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Goed rendement is studiesucces voor de student Rendement en studiesucces.
Meeliftgedrag bij groepswerk
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Samenwerkend schrijven in een virtuele werkplaats
Presentation Of Learning
Studenten als katalysator van elkaars leerproces Pilootstudies met studentgemedieerd leren in de bacheloropleidingen Wetenschappen.
huiswerk IAM competenties
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
moderniseren van het curriculum.
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Leren in een werkende omgeving
MUURTJE BOUWEN. Muurtje bouwen Welke houding is nodig om de studie succesvol te doorlopen? Groepen van 5 of 6 Kies 12 bouwstenen Bouw muurtje met drie.
Eerstejaarsproblemen
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onze doelen en visie in beeld
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Studieadviesregeling
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Groepsdynamica Lesweek 5 - Les 4
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Welke verdieping geeft assessments? beeld over startsituatie capaciteiten, competenties, motivatie, achtergond aandachtspunten op papier voorafgaand aan.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Welke aspecten bepalen studenttevredenheid? Dr. Anja van den Broek (ResearchNed) Drs. Cynthia de Gans (InHolland) Drs. Dimphy Hooijmaijers (Fontys) Drs.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Presentatie EduCheck SOML
Motiveren: de ins en outs!
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
„Om het eerlijk te houden krijgen jullie allemaal dezelfde opdracht:
LOB zeven stappen naar succes
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
MBO College Airport Presentatie Verdraaid Goed Onderwijs
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Persoonlijk Leiderschap
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Lectoraat Marketing, Marktonderzoek en Innovatie, Hogeschool Utrecht Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Inhoud presentatie Motivaties en drijfveren De studenttypen Achtergrondkenmerken Studiesucces De ‘ideale’ school Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Motivaties en drijfveren Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

? ? Studiesucces Dé student bestaat niet! Studiesucces en tevredenheid Onderwijsprogramma Blended learning Flipping the classroom Studiesucces en tevredenheid ? ? Didactiek en begeleiding Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

? ? Studiesucces Onderwijsprogramma Studiesucces Blended learning Flipping the classroom Studiesucces ? Leerstijlen: Dekker, Vermunt Leergroepen HBO Theorie van Graves vooropleiding geslacht culturele achtergrond leeftijd ? Didactiek en begeleiding Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Persoonlijke oriëntaties en studiesucces Gedifferentieerd onderwijsprogramma Studiesucces en tevredenheid Studiesucces en tevredenheid Persoonlijke oriëntaties: motivaties en drijfveren Studiehouding, studiegedrag Studiesucces en tevredenheid Studiesucces Is het doel wel om de tevredenheid te maximaliseren? Didactiek en begeleiding op maat 4 Studenttypen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Studenttypen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Het studenttypenmodel Vragenlijst met stellingen segmentatie model (kwalitatief) Cluster- analyse Creatieve sessies met docenten Interviews met docenten mei 2013 Segmentatie model (kwantitatief) 2e concept segmentatie model 1e concept segmentatie model Open deductieve benadering Soortgelijke modellen: studenttypen studentenmonitor van TNS NIPO, Excellentiemodel Young Works/Motivaction/Beta Platform, mentality model Motivaction, Ipsos Censydiam model, persona’s bedrijven tbv consumentenbehoeften: ANWB, Asics, etc. Context sensitief, propedeuse FEM, dynamisch, migratie mogelijk binnen zelfde context: state en deels ook trait. Workshops met docenten Interviews met studenten ‘gevalideerde’ studenttypen sept 2014 Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Circa 40 stellingen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 De 4 studenttypen* Calculerende consument Gedreven zelfontplooier Studeren = papiertje halen Studeren = alles uit jezelf halen 19% 14% Studeren = de tijd van je leven hebben Studeren = Het goed doen OP de FEM, hogeschool Utrecht Correctie: uitgaande van response voor de vier studenttypen calculerende 60%, doelloze 58%, plichtsgetrouwe 95% en gedreven 85% (gemiddeld 80%) Feitelijk in respons: 14%, 14%, 57%, 15% Indirecte aanwijzing dat links een lagere respons heeft dan rechts is ook dat blijkt dat de non-respons een beduidend lager studiesucces heeft. 19% Doelloze opportunist 48% Plichtsgetrouwe samenwerker Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Calculerende consument Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Calculerende consument Studeren = een noodzakelijk kwaad Doel: ‘papiertje’ halen Doet zo min mogelijk Studeert oppervlakkig Groepswerk Groepswerk: alleen fijn als je daardoor zelf minder werk hebt Weinig initiatief, lage betrokkenheid Samenwerken obv functionele taakverdeling Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Uitstelgedrag en meeliften Oppervlakkig leren Lage studieprestaties Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Gedreven zelfontplooier Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Gedreven zelfontplooier Studeren = alles uit jezelf halen Sterk gemotiveerd, voorbereiden op carrière Doelgericht: vaart eigen koers Onderzoekend, ambitieus Gepassioneerd, wil worden uitgedaagd Groepswerk Werkt liever alleen (dan gebeurt het tenminste goed) Neemt de leiding Stoort zich aan meelifters en zwakke groepsleden, spreekt hen hierop aan. Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Geeft eigen leerproces vorm Werkt efficiënt, zet door Raakt niet snel in paniek Behaalt goede studieresultaten Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Doelloze opportunist Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Doelloze opportunist Studeren = de tijd van je leven hebben Studie is bijzaak Ongemotiveerd, ongedisciplineerd, onverschillige houding Zorgeloos: denk dat het wel goed komt Groepswerk Groepswerk: fijn want daardoor zelf minder werk Passieve houding, draagt weinig bij Voelt zich niet verantwoordelijk Meelifter Leermotivatie Lage verplichtende motivatie Lage autonome motivatie Stelt uit, zet niet door Doet geen moeite om leerstof aan te pakken en leeractiviteiten bij te stellen Zwakke studieresultaten Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Plichtsgetrouwe samenwerker Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Plichtsgetrouwe samenwerker Studeren = het goed doen Studie is heel belangrijk, sterk gemotiveerd Ervaart druk om te presteren Zoekt goedkeuring/bevestiging Stelt zich afhankelijk op Studeert grondig Kan onzeker en perfectionistisch zijn Leermotivatie Hoge verplichtende motivatie Hoge autonome motivatie Strakke planning, stuurt eigen leerproces Geeft niet snel op Leerproces verloopt niet optimaal door prestatiedruk Groepswerk Werkt graag samen Groep geeft bevestiging en feedback Voelt zich verantwoordelijk Vindt meelifters vervelend, maar is aarzelend om ze te confronteren Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Achtergrondkenmerken en studieprestaties Verdeling jongens – meisjes? Leeftijd? Vooropleiding? Behaalde studiepunten? Gemiddeld cijfer? Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Achtergrondkenmerken “bij 19+ telt niet op tot 100%” Onder de studenttypen met een actieve studiehouding meer dan gemiddeld 19+, MBO en vrouwen. Onder de doelloze opportunisten opvallend veel havisten. Ondanks dat zich onder de actieve studenten een hoger dan gemiddeld percentage mbo-ers bevind, is het studiesucces van de actieve studenten hoger dan van de niet-actieve studenten. [mbo-ers hebben gemiddeld en gecorrigeerd voor geslacht en culturele achtergrond het minste studiesucces]. Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Studiesucces (13-14) Onder de doelloze opportunisten zelfs minder stakers dan onder de plichtsgetrouwe samenwerkers. Maar wel een hoog percentrage negatief studieadvies. De doelloze opportunisten maken zich geen zorgen en blijven gewoon ingeschreven. “kennelijk is vooral de as actief-passief belangrijk” Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Studiesucces (13-14) Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Verschillen tussen opleidingen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

De ‘ideale’ school? Individueel Gedreven zelfontplooier Docent = inspirator Topdocenten: veel praktijkervaring Lessen centreren rond vragen/behoefte Geen ‘zinloze’, verplichte dingen Ruimte voor eigen invulling Excellentietraject Zelfstandig werken Calculerende consument Docent = uitdager Opleggen van structuur Omgeving waarin studenten meer moeten presteren om een voldoende te halen Werken aan motivatie Passief Actief Plichtsgetrouwe samenwerker Docent = begeleider In het begin: Veel begeleiding en feedback Veel oefenmomenten Veel aandacht voor proces in groepswerk (meelifters aanpakken) Doelloze opportunist Docent = opvoeder Individuele opdrachten Strakke regels, tussentijdse deadlines Opdrachten voor echte opdrachtgever Wake-up call Gebruik hierbij de info uit de dia’s die de hoge scores voor de assen weergeven. Percentages verschillen per opleiding. Bijvoorbeeld bij Business Management 1,5 x zoveel Gedreven zelfontplooiers als bij Facility management. Samen

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Info martin.deboer@hu.nl http://issuu.com/hogeschoolutrecht/docs/wat_beweegt_je_student Op verzoek kan de digitale printversie van het boekje worden toegestuurd. Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015 Studenttypentest 0% 87% 0% 13% Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Intake assessment: achtergrondvragen Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015

Martin de Boer en Anne-Lise Kamphuis AVANS 16-04-2015