Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NAAR DE TWEEDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS
Advertisements

CHEMIE ONTDEK JE TALENT EN LAAT HET OPENBLOEIEN vrij technisch instituut KUNST WETENSCHAP MAATSCHAPPIJ WELZIJN TALEN KANTOORADMINISTRATIE HAARSTILIST OUDERENZORG.
Op stap naar secundair onderwijs
De (on)gezonde leerling?
Het secundair onderwijs
Kiezen na de tweede graad
V ERNIEUWD STUDIEAANBOD VAN HET 1 STE LEERJAAR A
STUDIEDOMEIN WETENSCHAPPEN EN TECHNIEK INHOUD SESSIE •Doel van de oefening •Omschrijving van het domein •Analyse van enkele studierichtingen •Het continuüm.
Uitwisseling Instaptoetsen: Enkele methodologische beschouwingen
Hink Stap Sprong 6 is goed maar 7 is beter Fons Leroy.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Schooljaar Tom Billiet - PVOC Antwerpen NAAR DE DERDE GRAAD VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN ECONOMIE EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE •Omschrijving van het studiedomein •Analyse en conclusies •Het nieuwe kader –Het continuüm Economie.
CLB-team OKAN Marie Hubain Nathalie Cnudde Orthopedagoog CLB-arts
Visiedag VVKSO: Toekomst SO in kleuren
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
SIMON: naar een oriënteringsproef voor het hoger onderwijs
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de belangstelling en de specifieke begaafdheid op de studiekeuze Ellen Deprez en Jan Van Damme.
CENTRAAL ONTWIKKELDE EXAMENS T & R (pre-)pilots 2012 Jan Paul de Vries
STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn.
Het secundair onderwijs
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
1 Toelichting OBPWO 06.00: De beginsituatie van leerlingen in het eerste leerjaar B van het secundair onderwijs Rianne Janssen Faculteit Psychologie en.
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Secundair onderwijs Studieaanbod.
Wiskunde A of wiskunde B?.
Leerstof versus leerling: het verschil tussen
Pedagogische studiedag H. - Drievuldigheidscollege, Leuven Willy Sleurs Dienst voor Onderwijsontwikkeling Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 mei 2003.
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso Colloquium 11 juni 2014.
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
The art of slaying dragons There once lived a man who learned how to slay dragons and who gave all he possessed to mastering the art After three years.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Studiedag 24 en 25 februari.
Structurele projectwerking in de Wingerd
KONINKLIJK ATHENEUM PITZEMBURG MECHELEN BOUW MET ONS MEE AAN EEN STEVIGE TOEKOMST.
Infoavond leerlingen 1ste jaar
WELKOM op deze: info-avond voor ouders “overgang secundair onderwijs”
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Stedelijk Lyceum Info basisscholen
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Peilingsonderzoek in een notendop
slides op
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
Verschillen tussen scholen en klassen
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
STEM monitor juli Doelstellingen STEM-actieplan STEM-actieplan streeft op middellange termijn naar: Meer starters en afgestudeerden.
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’
Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs
Schoolfeedbackrapporten: Interpretatie & actie Bieke De Fraine KU Leuven Studiedag 17 november 2015, Mechelen.
Peilingstoetsen wiskunde Johan Deprez Leuven, 5/12/15 slides: mijn KU Leuven website (via wie-is-wie)
Wiskunde in de bovenbouw havo
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Болормаагийн Энхжин 1992 онд Улаанбаатар хотод т ө рс ө н. Бельги улсын Лювэн хотын Catholic University of Leuven-д Эдийн засаг, Бизнэс удирдлагын чиглэлээр.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
De rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Anjuli Van Damme Lieven Pauwels.
Flankerend Onderwijsbeleid
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
SCHOOLVERLATERS
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Welkom! structuur van onze school
TWINTIG JAAR TIMSS Ontwikkelingen in leerlingprestaties in de exacte vakken in het basisonderwijs   Martina Meelissen Annemiek Punter Vakgroep.
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Onderzoek ‘Loopbanen in het secundair onderwijs’: een stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Peiling wiskunde in de derde graad secundair onderwijs Voorstelling resultaten 28 mei 2015

Onderzoeksteam Promotor-coördinator prof. Rianne Janssen Projectcoördinatie Eef Ameel, Barbara Luyten, Gudrun Vanlaar, Daniël Van Nijlen Inhoudelijke partners prof. Dirk De Bock prof. Johan Deprez prof. Dirk Janssens Toetsontwikkeling Marijke De Meyst, Miet Bijnens, Stephan Wellecomme, Peter Weyenberg, Jos Willems Kernpromotoren prof. Bieke De Fraine prof. Sarah Gielen prof. Francis Tuerlinckx prof. Wim Van den Noortgate Data-analyse Jo Denis, Lien Willem Organisatie Marjan Crynen, Sabine Beringhs, Evelyn Goffin, Anne Grosemans

Overzicht

Overzicht De peiling wiskunde Beschrijving van de steekproeven Behandelen eindtermen Behalen eindtermen aso – basisvorming aso – specifieke eindtermen kso en tso Besluit

De peiling wiskunde Toetsen

Een drieledige peiling Drie sets eindtermen = drie sets toetsen 1. aso basisvorming 2. aso specifieke eindtermen (pool wiskunde) 3. kso en tso

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Leerplannen niet vergeten te vermelden Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 makkelijkste opgave moeilijkste opgave mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering meetschaal okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 makkelijkste opgave moeilijkste opgave mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

De grote lijnen van een peilingsproject Startdag toetsontwikkeling WO natuur en techniek BaO Natuurwetenschappen SO1-A 3 september 2013 De grote lijnen van een peilingsproject eindtermen item-ontwikkeling vooronder-zoeken opgaven kalibratie-onderzoek meetschaal peiling cesuur-bepaling toetsnorm analyses rapportering okt 2012 - ma 2013 jan - apr 2013 mei 2014 mei 2013 sept – dec 2014 jan – mei 2015 Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen KU Leuven

aso – basisvorming Eindtermen opgedeeld in 6 toetsen: Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen met functies en afgeleiden Statistiek

aso – specifieke eindtermen Specifieke eindtermen opgedeeld in 4 toetsen: Algebra Analyse Ruimtemeetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde

kso en tso Eindtermen opgedeeld in 3 toetsen: Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek

De peiling wiskunde Verloop afname

Afnamedesign aso basisvorming 4 toetsboekjes: telkens 3 van de 6 toetsen 4 lesuren aso specifieke eindtermen 4 toetsboekjes: telkens 2 van de 4 toetsen kso - tso alle leerlingen de 3 toetsen Elke school maakte één toetsboekje Dag van de peiling: Aso basisvorming: 20 mei 2014 Aso specifieke eindtermen: 21 mei 2014 Kso en tso: 20 mei 2014

Instructies - algemeen

Instructies – tips aso basisvorming

Instructies – tips kso en tso Voor ET11: leerlingen kunnen grafieken tekenen van enkele eenvoudige functies (mede met behulp van ICT)

Voorbeeld formularium

Beschrijving van de steekproeven

De steekproeven aso: kso en tso: 4004 lln (waarvan 1579 pool wiskunde) 64 scholen kso en tso: 1637 lln 62 scholen toetsen SET: 1652 leerlingen uit 58 scholen deden die toetsen; enkele scholen deden enkel deze toetsen en niet die van de basisvorming

Achtergrondinformatie Welke informatie werd onder andere verzameld? En wordt gebruikt om resultaten verder te kaderen.

Geslacht

Schoolse achterstand

Thuistaal

Opleidingsniveau moeder Ook onderscheid tss aso basisvorming en aso pool wiskunde Algemeen hogere SES in aso dan tso. Leerlingen uit de pool wiskunde komen vaker uit een thuismilieu met een stimulerend klimaat m.b.t. wiskunde, wetenschap en techniek dan leerlingen uit andere aso-studierichtingen of kso en tso. Hun ouders hebben ook vaker een diploma behaald in een technische of wetenschappelijke richting (70%, t.o.v. 52% voor ouders van leerlingen uit de basisvorming en 53% voor het kso en tso) en oefenen vaker een beroep uit waarin ze veel wiskunde, wetenschappen of techniek gebruiken (58%, t.o.v. 42% voor ouders van leerlingen uit de basisvorming en 45% voor het kso en tso).

Diploma leerkracht categorie 1: master wiskunde licentiaat/master wiskunde licentiaat/master wiskunde-informatica   categorie 2: master in een verwant domein licentiaat/master informatica master statistiek licentiaat/master fysica burgerlijk ingenieur / master in de ingenieurswetenschappen (behalve architectuur) categorie 3: master in een opleiding met een sterke wiskundige component burgerlijk ingenieur / master in de ingenieurswetenschappen: architectuur landbouwingenieur / bio-ingenieur / master in de bio-ingenieurswetenschappen handelsingenieur categorie 4: master in een opleiding waarin wiskunde een hulpwetenschap is licentiaat/master in een andere natuurwetenschappelijke discipline (chemie, biologie, geologie …) master in de biomedische wetenschappen industrieel ingenieur / master in de industriële wetenschappen binnenhuisarchitect / master in de binnenhuisarchitectuur licentiaat/master in een andere (toegepaste) economische discipline (TEW, handelswetenschappen …) categorie 5: andere een ander diploma, namelijk: ………………………………………… Bijv. regent wiskunde, L.O., voedings- en dieetleer

STEM-beleid

Behandelen eindtermen

Behandelen eindtermen aso basisvorming   Nee Deels Ja N % Reële functies ET14 270 100 ET23 6 93 ET32 268 1 8 91 Exponentiële functies ET21 3 97 ET22 2 98 ET24 4 94 Goniometrische functies ET26 ET27 95 ET28 ET29 ET30 De leerlingen hebben de leerstof helemaal gezien op het moment van de peiling. (ja) De leerlingen hebben de leerstof slechts gedeeltelijk gezien op het moment van de peiling. (deels) De leerlingen hebben de leerstof (nog) niet gezien op het moment van de peiling. (nee)

Behandelen eindtermen aso basisvorming   Nee Deels Ja N % Afgeleiden ET15 270 1 99 ET16 100 ET17 ET18 Problemen oplossen met functies en afgeleiden ET19 269 13 86 ET20 4 94 ET25 ET31 8 91 Statistiek ET33 268 19 15 66 ET34 17 70 ET35 24 16 59 ET36 22 11 67 ET19: het begrip afgeleide herkennen in situaties buiten de wiskunde

Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen   Nee Deels Ja N % Algebra ET1 113 4 96 ET2 7 89 ET3 112 1 ET4 3 95 ET5 9 21 70 Analyse ET6 100 ET8 ET9 ET10 6 94 ET11 99 ET5: de basiseigenschappen van een reële vectorruimte (beperkt tot dimensie 2 en 3) herkennen en gebruiken.

Behandelen eindtermen aso specifieke eindtermen   Nee Deels Ja N % Ruimtemeetkunde ET13 113 12 11 77 ET14 24 8 68 ET15 22 67 Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde ET16 5 9 86 ET17 21 25 54 ET18 2 17 81 ET14: afstanden tussen punten, rechten en vlakken berekenen; ET17: de binomiale verdeling of de normale verdeling gebruiken als model bij een kansexperiment.

Behandelen eindtermen kso en tso   Nee Deels Ja N % Functies met tabellen en grafieken ET10 117 3 21 76 ET11 118 4 96 ET12 8 7 85 Functies met algebra ET13 116 13 84 Statistiek ET14 119 9 82 ET15 14 17 69 ET16 34 16 50 ET 10: bijzonderheden van grafieken, eventueel aangevuld met tabellen, aflezen zoals periodiciteit, symmetrieën, stijgen en dalen, extreme waarden, lineaire en exponentiële groei. ET 16: het gemiddelde en de standaardafwijking gebruiken als karakteristieken van een normale verdeling.

Behalen eindtermen Cesuurbepaling

Algemene introductie over de cesuurbepaling Meetschaal per toets OPGAVEN ordenen op meetschaal naar moeilijkheidsgraad moeilijkste opgave hoe? - niet door onderzoekers - wel volgens resultaten van de leerlingen in de peiling makkelijkste opgave 46

Algemene introductie over de cesuurbepaling Analyses LEERLINGEN OPGAVEN volgens vaardigheid volgens moeilijkheidsgraad beheersing in termen van kansen

Cesuurbepaling Centrale vraag Wie? Startdag toetsontwikkeling wiskunde SO3 (aso, tso & kso) Periodieke Peiling van de Leerlingenprestaties in het Leerplichtonderwijs 4 september 2012 Cesuurbepaling Centrale vraag Welke opgaven moeten leerlingen aankunnen opdat we kunnen zeggen dat ze de eindtermen beheersen? Wie? Leerkrachten, pedagogisch adviseurs/begeleiders, lerarenopleiders, inspectie, beleidsmedewerkers Niet de onderzoekers Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie KU Leuven

Algemene introductie over de cesuurbepaling cesuur bepalen moeilijkste opgave bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen hoe? meetschaal in twee delen streep boven de laatste opgave die een leerling nog moet beheersen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur makkelijkste opgave 49

Algemene introductie over de cesuurbepaling analyses LEERLINGEN OPGAVEN bijkomend deze opgaven moeten de leerlingen nog niet beheersen om aan de eindtermen te voldoen deze leerlingen beheersen (minstens) de eindtermen basis deze opgaven moeten de leerlingen zeker beheersen cesuur deze leerlingen beheersen de eindtermen niet

Behalen eindtermen Resultaten

aso - basisvorming

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per studierichting Mss de opvallendste aanduiden met een kleurtje of kadertje?

Detail pool wiskunde Reële functies Exponentiële functies   Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde 75 88 85 100 82 84 7 uren wiskunde 22 77 15 93 8 63 Klassieke talen-wiskunde 69 96 87 99 91 29 76 95 32 8 uren wiskunde 97 54 56 80 Moderne talen-wiskunde 25 12 92 78 Wetenschappen-wiskunde 290 231 219 74 94 61 90 167 153 132 Op een aantal punten 8u meer kans de eindtermen te bereiken dan lln uit 6u.

Detail pool wiskunde Afgeleiden   Afgeleiden Problemen oplossen met functies en afgeleiden Statistiek Aantal leerlingen Percentage leerlingen dat de eindtermen behaalt Economie-wiskunde 6 uren wiskunde 72 79 82 73 75 7 uren wiskunde 15 40 8 50 22 59 Klassieke talen-wiskunde 74 86 92 69 83 39 32 84 29 8 uren wiskunde 34 97 56 91 Moderne talen-wiskunde 45 67 25 44 Wetenschappen-wiskunde 278 219 289 80 61 87 99 66 146 98 132 90 167 + verschillen binnen de 6u

Samenhang achtergrondkenmerken met toetsprestaties

Overzicht kenmerken context en input Leerlingkenmerken Schoolkenmerken Geslacht Schooltype Leeftijd Onderwijsnet Thuistaal Verstedelijkingsgraad Leermoeilijkheden GOK-concentratiegraad Sociaal-economische status   Studierichting

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22%

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen 4-5-6 uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen 4-5-6 uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246 Humane wetenschappen 229 -1,685 0,802 * Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 185 80,79% Humane wetenschappen 4-5-6 uur wiskunde 44 19,21% 1,216 1,335

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Studierichtingen zonder pool wiskunde of wetenschappen Economie-moderne talen° 392 Economie-moderne talen 2-3 uur wiskunde 338 86,22% Economie-moderne talen 4-5-6 uur wiskunde 54 13,78% 1,617 1,246 Humane wetenschappen 229 -1,685 0,802 * Humane wetenschappen 2-3 uur wiskunde 185 80,79% Humane wetenschappen 4-5-6 uur wiskunde 44 19,21% 1,216 1,335 Grieks-Latijn 24 4,323 1,514 ** Klassieke en moderne talen 119 0,330 0,946 Klassieke talen-talen 2-3 uur wiskunde 98 82,35% Klassieke talen-talen 4-5 uur wiskunde 21 17,65% 2,680 1,919  

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Pool wetenschappen Economie-wetenschappen 60 6,245 1,384 Economie-wetenschappen 4 uur wiskunde 46 76,67% Economie-wetenschappen 5-6 uur wiskunde 14 23,33% 0,502 2,322 Klassieke talen - wetenschappen 110 7,866 1,106 Klassieke talen-wetenschappen 4 uur wiskunde 66 60,00% Klassieke talen-wetenschappen 5-6-8 uur wiskunde 44 40,00% 0,374 1,555 Moderne talen-wetenschappen 117 4,814 0,933 Moderne talen-wetenschappen 4 uur wiskunde 97 82,91% Moderne talen-wetenschappen 5-6 uur wiskunde 20 17,09% 3,702 2,035 Sport 42 8,603 1,908

Voorbeeld prestatieverschillen studierichting Reële functies Variabele N %/M COEF SF sign Intercept 1870 46,221 0,846 *** Studiegebied Pool wiskunde Economie-wiskunde 97 10,360 1,031 Economie-wiskunde 6 uur wiskunde 73 75,26% Economie-wiskunde 7 uur wiskunde 20 20,62% 3,608 1,860 Economie-wiskunde 8 uur wiskunde 4 4,12% -3,853 3,496 Klassieke talen - wiskunde 123 13,473 1,113 Klassieke talen-wiskunde 6 uur wiskunde 65 52,85% Klassieke talen-wiskunde 7 uur wiskunde 28 22,76% 1,091 1,749 Klassieke talen-wiskunde 8 uur wiskunde 30 24,39% 4,977 1,538 ** Moderne talen-wiskunde 21 9,247 1,680 Wetenschappen-wiskunde 536 10,854 0,737 Wetenschappen-wiskunde 6 uur wiskunde 279 52,05% Wetenschappen-wiskunde 7 uur wiskunde 93 17,35% 1,954 1,132 Wetenschappen-wiskunde 8 uur wiskunde 164 30,60% 5,435 0,745 Prestatieverschillen zijn ook in absolute zin zeer groot! Behalen eindtermen KT-WIS 6u 96% en 8u 97%

Exponentiële functies Goniometrische functies Leerlingkenmerken   Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter meer dan één jaar achter - Beperkingen bij het leren Dyslexie Dyscalculie ADHD ASS

Exponentiële functies Goniometrische functies Gezinskenmerken   Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal - Uitsluitend andere taal Stimulerend thuisklimaat voor wetenschap en techniek + Attitude van ouders tegenover wiskunde

Exponentiële functies Goniometrische functies Attitudes   Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Elaboratieve studiemethode + Controlerende studiemethode Intrinsieke motivatie voor wiskunde Instrumentele motivatie voor wiskunde Academisch zelfconcept wiskunde Wiskunde in de toekomst Beide strategieën worden nauwelijks toegepast, zeker elaboratief. Voorbeelden van controlerende leerstrategieën zijn nagaan wat de belangrijkste zaken zijn om te leren, uitzoeken welke begrippen je nog niet goed begrepen hebt, bijkomende informatie opzoeken als je iets niet begrijpt of je stap voor stap proberen de procedure te herinneren. Elaboratieve leerstrategieën zijn bijvoorbeeld nieuwe manieren zoeken om een probleem op te lossen, zoeken hoe je het geleerde in het dagelijks leven kan gebruiken, proberen nieuwe wiskundebegrippen te begrijpen door ze in verband te brengen met zaken die je reeds kent en of nagaan hoe je nieuwe leerstof kan toepassen bij andere interessante zaken.

Exponentiële functies Goniometrische functies Diploma leerkracht   Reële functies Exponentiële functies Goniometrische functies Afgeleiden Problemen oplossen Statistiek Diploma leerkracht (t.o.v. master wiskunde) master in een verwant domein master in een opleiding met een sterke wiskundige component - master in een opleiding waarin wiskunde een hulpwetenschap is  - ander diploma

aso – specifieke eindtermen

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per studierichting   Algebra Analyse Ruimte-meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde 10 11 32 24 Klassieke talen-wiskunde 51 43 54 46 Moderne talen-wiskunde (6u) 23 29 13 Wetenschappen-wiskunde 41 35 50 39 Mss de opvallendste aanduiden met een kleurtje of kadertje?

Resultaten per studierichting   Algebra Analyse Ruimte-meetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Economie-wiskunde 10 11 32 24 6 uren wiskunde 9 26 7 uren wiskunde 20 13 Klassieke talen-wiskunde 51 43 54 46 44 34 41 33 59 63 50 8 uren wiskunde 62 79 55 Moderne talen-wiskunde (6u) 23 29 Wetenschappen-wiskunde 35 39 30 28 31 38 37 65 49 73 67

Samenhang met toetsprestaties

Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Leerlingkenmerken   Algebra Analyse Ruimtemeetkunde Statistiek, kansrekening en discrete wiskunde Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren Dyslexie - ADHD ASS Voor motivatie en zo vergelijkbaar. Geen samenhang met diploma.

kso en tso

Percentage leerlingen dat de eindtermen haalt

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per leerlingengroep

Resultaten per studierichting   Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Chemie Chemie (3 of 4) 64 57 14 Techniek-wetenschappen (6) 98 95 80 Handel Boekhouden-informatica (4 of 5) 54 59 36 Handel (2 of 3) 51 45 34 Informaticabeheer (4) 78 70 Secretariaat-talen (2) 6 10 8 Hout Houttechnieken (2) 11 30 Lichaamsverzorging Schoonheidsverzorging (2) 4 3 Mechanica-elektriciteit Elektrische installatietechnieken (2) 31 20 Elektromechanica (3 of 4) 82 67 40 Industriële wetenschappen (6 of 8) 91 94 62 Overige mechanica-elektriciteit (2, 4 of 5) 73 27

Resultaten per studierichting   Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Personenzorg Gezondheids- en welzijnswetenschappen (2 of 3) 24 18 22 Jeugd- en gehandicaptenzorg (2 of 3) 7 2 Sociale en technische wetenschappen (2 of 3) 35 31 13 Sport Lichamelijke opvoeding en sport (2 of 3) 40 49 11 Toerisme Onthaal en public relations (2) 12 5 10 Toerisme (2) 8 14 Overige tso-studierichtingen (2 tot 6) 36 33 Kso (2, 3 of 4) 43 37 28

Samenhang met toetsprestaties

Functies met tabellen en grafieken Leerlingkenmerken   Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Jongens + Leeftijd (t.o.v. op leeftijd) voor op leeftijd één jaar achter - meer dan één jaar achter Beperkingen bij het leren (t.o.v. geen) Dyslexie Dyscalculie ADHD ASS

Functies met tabellen en grafieken Gezinskenmerken   Functies met tabellen en grafieken Functies met algebra Statistiek Gunstige sociaal-economische status van het gezin Thuistaal (t.o.v. uitsluitend Nederlands) Nederlands met andere taal - Uitsluitend andere taal

Besluit

Behalen van de eindtermen – aso aso basisvorming zwakke resultaten maar zeer grote verschillen tussen studierichtingen binnen pool wiskunde: 8 uur beter richtingen zonder wetenschappen of wiskunde: zeer laag resultaat (m.u.v. Grieks-Latijn) aso specifieke eindtermen hele lijn beperkte groep die minimumdoelen bereiken opvallend contrast tussen 6 en 8 uur

Behalen van de eindtermen – kso en tso doelstellingen gerealiseerd bij zeer beperkte groep van leerlingen grote verschillen tussen studierichtingen koplopers: industriële wetenschappen en techniek- wetenschappen aantal groepen bijzonder laag: bijv. toerisme, jeugd- en gehandicaptenzorg, schoonheidsverzorging

Samenhang met achtergrondkenmerken Jongens beter dan meisjes, ook nog binnen de selecte groep van pool wiskunde (ruimtemeetkunde en statistiek). Verschillen tussen studierichtingen: opvallend groot, ook binnen pool wiskunde. Binnen aso geen samenhang met thuistaal na controle voor o.a. studierichting, kso en tso wel.

Samenhang met achtergrondkenmerken Voor alle leerlingen blijkt motivatie voor wiskunde en academisch zelfconcept positief met de resultaten samen te hangen (ook na controle voor aantal uren wiskunde). Weinig systematische effecten van schoolkenmerken en leerkracht- of klaskenmerken.

Verdere informatie Algemene informatie peilingsonderzoek www.peilingsonderzoek.be Paralleltoetsen www.paralleltoetsen.be