Het lerarenregister voor de docent Opdracht, resultaten en adviezen En welke mogelijkheden het u kan bieden workshop vecon 13 maart 2015. Henny Roosenburg.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kan ik al in het beroepsregister?
Advertisements

In gesprek over het schoolleidersregister VO
Jacqueline Kerkhoffs april ’17 Jacqueline Kerkhoffs
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Afdelingen en regio’s Zaterdag 4 mei 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kader waarbinnen scholen eigen invulling kunnen geven en eigen accenten kunnen leggen. Netwerk waar uitwisselen en samenwerken centraal staan. Al 17 scholen!
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s VMBO
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
woensdag 4 juni 2014 Landelijke Dag van het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur Locatie: B&I park Harderwijk.
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Inleiding Regionale Stuurgroep
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
SLC – invoeren hogeschoolbrede 0-meting Competentie: leervaardigheid, ‘eigen leerproces vormgeven’ (ondernemend: ….hij beschikt over een initiatiefrijke.
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Van Kroon naar ViP.
Landelijke dag bouwtechniek Bouwen aan de examens Bouwtechniek Mieke Hodzelmansbouw breed Marieke Kuijperfijnhout Vera van Leeuwenmetselen Rienke.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Jacqueline Kerkhoffs Regiobijeenkomsten januari 2014 Jacqueline Kerkhoffs
WELKOM Jacqueline Kerkhoffs Rob Abbenhuis
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
De toekomst van het vmbo
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Korte introductie tot het principe
Algemene informatie examenprogramma Groen Wageningen, 28 mei 2014
Cultuurprofilering vmbo Vernieuwing beroepsgerichte programma's
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Jacqueline Kerkhoffs juni 2015.
WELKOM. Loopbaanorientatie en begeleiding in VMBO-2.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Quiz: Vraag 1 Hoeveel profielen zijn er voor het vmbo? b. 7 profielen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Regiobijeenkomsten november / december 2015 Ruud van Leeuwen.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo vmbo Dinsdag 8 maart 2016 Klas 2 mavo & vmbo.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
EKC-NASCHOLING januari 2013 – olv Eveline Floor PAM.
Jacqueline Kerkhoffs Juni We liggen op koers Wetgevingstraject: –Concept wet –Internetconsultatie –Advies onderwijsraad –Bijstelling wetstekst –Ministerraad.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Even voorstellen: Namens Vecon / Vecon Business School: Joke Trappel Joan Sabajo Namens Platform VMBO Economie & Ondernemen: Gerard Herkendaal Ruud van.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Netwerk Platform VMBO Intersectoraal
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Kiezen voor de toekomst
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Stand van zaken beleid en regelgeving van rekenen
Netwerkbijeenkomst ronde 3
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Landelijke netwerkmiddag Platform vmbo Dienstverlening en Producten Nijkerk, 2 juni 2015 WELKOM.
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
DIENSTVERLENING & PRODUCTEN
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
KEUZEVAKKEN ECONOMIE & ONDERNEMEN voorlichtingsavond S. Alibasic
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Economie en ondernemen
KUN JE EEN PRODUCT ALTIJD VERKOPEN?
Welkom in ons huis! Profiel: Economie & Ondernemen
Transcript van de presentatie:

Het lerarenregister voor de docent Opdracht, resultaten en adviezen En welke mogelijkheden het u kan bieden workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV1

Opdracht (voor 8 profielen) Onderzoek hoe een docent het meeste rendement uit zijn scholing haalt Onderzoek aan welke criteria scholing in het kader van herregistratie moet voldoen Inventariseer de scholingsbehoefte van de docent als gevolg van de invoering van de nieuwe examens beroepsgericht vakken Onderzoek hoe je moet omgaan met informeel leren workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV2

Hoe docenten leren Essentieel is de leercyclus: Wat moet je leren (leerdoelen) Welke scholing hoort daarbij (inhoud en vorm) Kun je evalueren of de scholing heeft voldaan aan je leerdoelen en kun je reflecteren op je eigen leerproces De regie van de docent over zijn eigen leerproces staat centraal Hoe kan ik goede scholing vinden workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV3

De inventarisatie Economie en ondernemen, een inventarisatie workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV4

Informeel leren als onderdeel van je eigen scholing en van herregistratie workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV5

SPV stelt een format van gepersonaliseerd leren voor waarin de docent zijn POP gebruikt om aan te geven welke activiteiten hij onderneemt op het vlak van zijn eigen ontwikkeling. Dit kan al dan niet in overleg met zijn leidinggevende. Als de in de POP opgenomen voorgenomen informele scholing past in zijn POP en voldoet aan de criteria zoals die eerder zijn vastgesteld dan moet de activiteit gevalideerd worden. De bewijslast voor de scholing haalt de docent bij de diverse scholingsinstanties. Dit kunnen stages zijn, uitwisselingen, bijeenkomsten maar ook andere vormen van blended learning. In het POP kunnen ook het aantal SBU's opgenomen worden. SPV wil graag het komende schooljaar de mogelijkheid krijgen om te onderzoeken of deze vorm van validatie voor persoonlijk leren een succesvolle is. workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV6

Naast het ontwikkelen van een format voor formele scholing en een matrix om scholing voor vragers (of: van aanbieders) zichtbaar te maken, heeft de groep zich ook gebogen over een aantal randvoorwaarden, die volgens hen zeer relevant zijn voor het welslagen van het docentenregister. Het betreft de samenstellingen van de registercommissies, de implementatie van het docentenregister en de initiële registratie. workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV7

8 Er zijn heel veel verschillende docenten die een beroepsgericht profiel geven met bijna even zoveel onderliggende bevoegdheden. Vanuit de overheid is op een nieuwe organisatie van de beroepsgerichte programma's in het vmbo steeds weer gereageerd met vrijstellingen en regelingen om zo docenten bevoegd te verklaren. Dit heeft ertoe geleid dat in dit segment veel bekwame docenten te vinden zijn zonder bevoegdheid voor het programma dat ze geven; dit zijn vaak docenten die 'anders bevoegd' zijn. Daarnaast bestaan er voor sommige beroepsgerichte afdelingen/profielen geen mogelijkheden om een bevoegdheid te halen, bijv. voor 'uiterlijke verzorging' en 'dienstverlening en producten'. Maar de docent wil zich wel registreren en dan begint de verwarring

workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV9

Vragen? Martijn Pakkert, projectleider platform economie en ondernemen. Henny Roosenburg, projectleider SPV registerpilot workshop vecon 13 maart Henny Roosenburg SPV10