Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Advertisements

Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Informatieavond Petrus en Paulusschool
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gepersonaliseerd leren
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Het Debat Opbouw en inhoud.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Hoe brei een team?.
Informatie avond 4e klas
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Communicatie met ouders
Beleidsinformatie Jeugd
Aanpak problematisch gedrag
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
OBS De Waarborg Schooltijden Gezamenlijke ouderavond 7 april 2015.
Onze doelen en visie in beeld
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
VOOR ALLE LEERWEGEN ! NU. INHOUD ARTXPRESS AUDITIE PROCEDURE PROGRAMMA LEERLIJN MOTIVATIE CONTACT.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
1 1 Ouders 4 e leerjaar september 2015.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing ? Werksessies Annemiek Staarman VO-raad.
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Ouderavond V4 COHORT 2014 Welkom. PROGRAMMA - Rondje voorstellen (indien nodig) - Leerlingbegeleiding - PTA - Wat verder ter tafel komt.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Betaalbaar houden van de vwo afdeling + afgeleid maatregelen voor de HAVO 17 december HLD-
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Ouders en school samen Maart 2016
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Presentatie SPO De Liemers
Coaching.
Transcript van de presentatie:

Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing Werksessies Annemiek Staarman VO-raad

Programma Plenair onderwijstijd en transitieplan Bespreking in groepen Wat gaat u veranderen (welke kansen) Hoe ziet uw transitieplan er dan uit (model) Welke concrete stappen gaat u zetten Plenair afsluiten

Inhoud De kansen van de nieuwe wet Schaap en hek Onderwijsvernieuwing FAQ nieuwe wet onderwijstijd Het transitieplan Voorbeelden / richting Kansen Tips en adviezen

De kansen van de nieuwe wet Vergeet de oude wet zo snel mogelijk: Er is geen beoordelingskader: Er zijn geen regels over wat wel/niet mag. De onderwijsinspectie komt geen uren tellen Gebruik de nieuwe wet voor onderwijsvernieuwing Er is wel een norm maar die is ruim en flexibel. Er zijn wel uitgangspunten over wat goed onderwijs is Er zijn afspraken over verantwoording

1 Schapen zijn dom en afhankelijk. 2. Geiten zijn slim en beweeglijk (fantasierijk!) WEES EEN GEIT

Het hek is weg! De onderwijstijd wordt gemeten over de hele schoolloopbaan in plaats van per schooljaar Het gaat erom dat leerlingen een programma kunnen volgen i.p.v. moeten: dus maatwerk School bepaalt wat wel/niet onderwijstijd is, niet de overheid.

Voorbeelden van kansen met onderwijsvernieuwing Leerlingen die sneller kunnen en minder uren nodig hebben (individueel) Groepen die sneller kunnen en minder uren nodig hebben Vernieuwende vormen invoeren en zelf bepalen hoeveel: digitaal, online, buiten school

Voorbeelden van kansen zonder onderwijsvernieuwing Loopbaanoriëntatie en culturele activiteiten tellen mee als onderwijstijd We gaan minder uren plannen, dus ook voor docenten. Er komt tijd vrij We plannen in het ene jaar wat meer dan in het andere jaar

Valkuil: waar staat het nieuwe hek? Analyse enquête vraag naar onderwijstijd Wat valt er nu wel en niet onder onderwijstijd? Hoe kan ik gepersonaliseerd leren op een goede manier verantwoorden binnen de wet op de onderwijstijd? Wat betekent het criterium dat het om onderwijsactiviteiten gaat die verzorgd worden onder verantwoordelijkheid van bekwaam personeel? Hoe gaan we om met de onderwijstijd bij versnelde programma’s, zoals 5-jarig vwo?

Wat valt er wel/niet onder onderwijstijd? Als u in het programma onderdelen heeft ingepland die te maken hebben met het vervolgonderwijs dan mag u dat meetellen. Als u opdrachten geeft die buiten de klas/school worden uitgevoerd, dan mag u dat meetellen, bijvoorbeeld een bedrijfsbezoek Als u geen klassikale instructie geeft maar de leerlingen instrueert via flips of youtube dan mag u dat meetellen. Die instructie mag ook van een ander zijn, als u het heeft goedgekeurd. Als enkele leerlingen uit een cohort een versneld programma volgen en daardoor het aantal uren niet haalt, dan is dat geen probleem

Hoe gepersonaliseerd leren verantwoorden? Achtergrond van deze vraag is dat de verantwoording per cohort moet worden aangegeven. Binnen Vensters kunt u het lesprogramma per cohort opnemen. Bij gepersonaliseerd leren zal de leertijd per leerling kunnen wisselen. Geen probleem zolang er een “algemeen programma” onder ligt als basis voor het gehele cohort. In een ver doorgevoerd programma op individuele basis kan het zijn dat een relatief groot deel van de leerlingen uit een cohort een afwijkend programma volgt. Geen probleem, tenzij het betekent dat deze leerlingen aanzienlijk minder uren onderwijstijd volgen. Dan is het logisch dat u deze leerlingen extra activiteiten aanbiedt.

Wat is “onder verantwoordelijkheid van bekwaam personeel” U mag er van uit gaan dat al uw docenten onder dit criterium vallen. Bekwaam en bevoegd zijn verschillende discussies. “Onder verantwoordelijkheid van” is breder dan letterlijke aanwezigheid docent. Het gaat om lessen die de leerlingen uitvoeren in opdracht van een docent en waar ‘controle op de uitvoering’ bij zit. De uren/lessen hoeven niet per se op school plaats te vinden. Mag bij gepersonaliseerd leren dus ook digitaal lesmateriaal dat thuis wordt benut meegerekend worden met onderwijstijd? De grootste vraag bij dit criterium is waarschijnlijk waar ‘huiswerk’ begint en onderwijstijd eindigt, er is een grijs gebied.

Hoe om te gaan met bijvoorbeeld 5-jarig vwo, 6 jarige havo, etc. De nieuwe wet geeft hier nog geen antwoord op. Het ligt voor de hand te veronderstellen er voor dit soort programma’s in dezelfde systematiek gerekend kan worden en dat het, bijvoorbeeld bij een 5-jarig vwo, er een jaar minder onderwijstijd gerekend wordt.

Zijn er dan geen belemmeringen meer? Jazeker wel: Buiten de wet onderwijstijd om zijn er regels aan te wijzen die weer belemmerend werken Wat noemt u? Taakbeleid Bevoegdheid docenten Organisatie bij invoering gepersonaliseerd leren Draagvlak in de organisatie bij vernieuwing Het transitieplan

Transitieplan De bedoeling van het transitieplan is dat het inzichtelijk wordt welke (structurele!) veranderingen er plaats gaan vinden in de onderwijsprogrammering en hoe dit ten goede komt aan de werkdrukverlaging. (Def) Een transitie is een structurele verandering die het resultaat is van op elkaar inwerkende en elkaar versterkende ontwikkelingen

In ieder geval: Voorbeeld: Werkgelegenheids-behoud Lessentabel Taakbeleid Spreiding lesweken Klassengrootte Werkdruk Onderwijstijd Lessentabel Taakbeleid / aantal lessen per docent Indeling schooljaar Klassengrootte Overige

Waarom is dit zo lastig? Verschillen per school; de ene school zal geen mogelijkheden zien (willen), de andere school zal ingrijpend willen veranderen (of heeft dat al gedaan). Bij sommige scholen wordt het een langer durend proces waarin de komende jaren gewerkt wordt aan onderwijsvernieuwing die mogelijk wordt door de nieuwe wet. De wet op de onderwijstijd helpt bij nieuwe programmering maar onderwijsvernieuwing staat ook op zichzelf.

Uw eerste reacties Wij veranderen wel maar: houden geen geld over, er vallen geen uren vrij (dus geen TP) Wij veranderen niets (dus geen TP) Wij kunnen het nog (nog) niet: Het transitieplan komt te vroeg, het is een proces.

Drie modellen voor transitieplan? 1. Wij veranderen niets in de programmering 2. Wij veranderen wel iets in de programmering maar niet groots: Er vallen geen middelen vrij Er vallen wel middelen vrij 3. Wij vernieuwen ons onderwijs

De richting die u aangeeft De korte klap: Wij benoemen meer zaken dan nu als lestijd Wij willen onderwijsassistenten inzetten Wij willen minder lesuren voor docenten realiseren Wij overleggen nu met de verschillende geledingen over wat we op korte termijn kunnen realiseren

Kans? Zie het transitieplan als kans voor het aanpakken van kwaliteitsverbetering en van de werkdruk Ga dus van ‘vrijkomen van middelen’ naar: ‘hoe werkdruk verlagen’

Hoe dan? Begin bij de veranderingen n.a.v. onderwijstijd Bespreek wat onder onderwijstijd valt (ruim nemen) Kijk waar de werkdruk vandaan komt Kijk waar ruimte zit in rooster/lessen Laat de zakjapanner thuis

Adviezen Taakbeleid Laat docenten zelf kijken naar het taakbeleid en daar wat over zeggen Vergelijk je school met landelijk beeld Bespreek wat het begrip les inhoudt en neem dat ruim (zie onderwijstijd)

Adviezen Werkdruk Laat docenten zelf kijken naar de werkdruk en daar over adviseren Onderzoek de werkdruk, waar komt ie vandaan, hoe zit het op andere scholen, wat is de beleving

Tips Het is een proces, dus benader het als een proces Het is een gezamenlijk plan, dus doe het gezamenlijk - Voorbeelden van commissies en werkgroepen Kijk naar elkaars (gezamenlijke) belang en breng dat samen: onderwijstijd gebruiken voor vernieuwing/kwaliteit onderwijstijd gebruiken voor werkdrukverlaging

Basis Gesprek tussen de schoolleiding en de MR over de wijze waarop de school wil omgaan met de nieuwe wet. - Het resultaat van - en de eventuele afspraken uit dit gesprek worden vastgelegd in een transitieplan. - Dit jaar: transitieplan 1.0, volgend jaar (wellicht) 2.0

Vier vragen om te beantwoorden in een gezamenlijk overleg Welke ambities heeft de school voor het (verkennen van de mogelijkheden) voor onderwijsvernieuwing en welke mogelijkheden kan de wet bieden? Wat is het tijdpad om die ambitie in de school verder vorm te geven? Op welke wijze wordt dit tijdpad dit schooljaar én op de langere termijn (schooljaar 2016-2017 en verder) vormgegeven? Hoe worden ouders, leerlingen betrokken?

Bespreking Bespreking in groepen Modellen Wat gaat u veranderen (welke kansen) Hoe ziet uw transitieplan er dan uit (model) Welke concrete stappen gaat u zetten Modellen

Drie modellen voor transitieplan? 1. Wij veranderen niets in de programmering 2. Wij veranderen wel iets in de programmering maar niet groots: Er vallen geen middelen vrij Er vallen wel middelen vrij 3. Wij vernieuwen ons onderwijs

Meer ? CNVO academie : https://www.cnvo.nl/academie.html aanvraagacademie@cnv.nl 030-7511785 VO-magazine, special maatwerk mei 2015 met artikel onderwijstijd en transitieplan  

Onderwijstijd vliegwiel voor vernieuwing