Autonome openbare dienst met rechtspersoonlijkheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
Advertisements

Persconferentie minister Johan Vande Lanotte: De Federale Ombudsdienst voor de Consument 18 februari 2014
Centrale werkwinkel D:
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
De nieuwe zorgverzekering
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Joost Verbeek Advocaat ULYS Law Firm
Justitie & hulpverlening
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
DIRECTE DEMOCRATIE naar ZWITSERS MODEL Aangevuld met aanbevelingen Initiative & Referendum Institute Europe IRI* v230308b.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Europese Samenwerking
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
auteursrechtprivacyarchiefwet Krant: Krant: – Een krant publiceren is een economische transactie met bijzondere eigenschappen: Nieuwsberichten zijn extreem.
1 CORPORATEi FINANCE.. 2 FINANCE Welkom bij Solar Finance. Solar Finance is een internationaal werkend onafhankelijke adviseur gespecialiseerd in corporate.
Voorstelling Juridische Dienst
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Bea? Wie is Bea? Wouter Verhaverbeke
Paragraaf 1: Kolonies inpikken.
Bescherming tegen de overheid
Burger een elektronische brievenbus waarin de burger op een gecentraliseerde en beveiligde manier officiële documenten kan ontvangen de tool is zo ontworpen.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Aanneming van werken, leveringen, diensten en concessies voor openbare werken 26 september 1996.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Gefinancierd door het Ministerie van Economische Ontwikkeling 30 SEPTEMBER 2014 KAMER VAN KOOPHANDEL ROTTERDAM Curaçao de toegangspoort voor ondernemers.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Welkom. Inspirerende omgeving Ruim 30 vooraanstaande bedrijven op het gebied van duurzame energie presenteren zich aan u in het Dubo Trade Centre. Uiteenlopende,
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Hoofdstuk 3 Internationaliseringstheorieën.  Het belang van locatievariabelen bij beslissingen over investeringen in het buitenland.  3 voorwaarden:
24/06/ Vlaamse technologiebedrijven met buitenlandse filialen groeien sneller.
1 - 7/7/2016 De klimaatsubsidie en gelijke kansen.
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Justitie & hulpverlening
Voorstelling Juridische Dienst
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Financiering van het zorgstelsel
Groei dossiers/ lokale opleg
Doelstelling vanaf het begin
Basisondersteunings- budget (BOB)
Leegstand en regionale samenwerking
Financiering van het zorgstelsel
Je kinderopvang privatiseren: hoe beslis je dat?
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Autonome openbare dienst met rechtspersoonlijkheid

 ADR lost C2B klachten snel, goedkoop en efficiënt op  ADR is sneller, goedkoper en bereikt meer efficiënte uitkomsten dan de rechtbank  Het Ombudsman-model heeft grote voordelen: ◦ Advies aan consumenten ◦ Flexibele klachtenoplossing ◦ Data  Ombudsmannen combineren dus klachtenoplossing en regulator functies, en kunnen competitieve markten stimuleren. ◦ Bv: voorbije jaren aankaarten problematiek hoge opzegkosten die consumenten opsloten bij hun operator en de voordelen van concurrentie op vlak van o.a. prijsvorming beknotten.

 ADR ondersteunt de klantendienst, maar vervangt deze niet  Verhoogt consumententevredenheid  Verhoogt begrip bij consumenten wanneer ze zich in de steek gelaten voelen  Verhoogde klantenbinding  Kostenbesparing bij geschillen ADR is een facilitator in de transitie naar service gerichte markten, waarin de consument centraal staat.

 Ombudsdienst ◦ Korte inleiding tot ombudsdienten ◦ Één specifiek type van ADR (naast o.a. arbitrage)  Specifiek voor ombudsdiensten:  Advies aan consumenten  Structurele gebruikersproblematiek in kaart brengen – ondersteuning van regelgeving ◦ Individuele én structurele oplossingen nastreven  Uniek loket  Andere portalen die consumenten wegwijs kunnen maken binnen ADR: ◦ Belmed (ODR) ◦ Ombud.be ◦ Zoekmachines: Google, Bing, e.a.

 De eerste parlementaire ombudsman werd meer dan 200 jaar geleden aangesteld in Zweden, in Het duurde ongeveer 100 jaar voor het concept overgenomen werd. Finland werd, na de onafhankelijkheid van Rusland, het tweede land in  Pas na de tweede wereldoorlog werd de instelling internationaal verspreid over Europa, Oceanie, Latijns- Amerika, Afrika en Azië in de tweede helft van de twintigste eeuw.  Vanaf eind jaren 80, begin jaren 90 kende België de oprichting van meerdere ombudsdiensten voor zowel publieke diensten als economische sectoren, verenigd in pool.  Een van de belangrijkste eigenschappen van een ombudsman is de onafhankelijkheid. Ombudsmannen moeten hun taken onafhankelijk van de instellingen of bedrijven waarvoor ze bevoegd zijn kunnen uitvoeren, noch instructies opvolgen die hun onafhankelijkheid in gedrag zou brengen.  Een andere hoofdkenmerk van ombudsdiensten is het gratis karakter. Klagers kunnen rechtstreeks hun klacht overmaken, zonder hulp van een advocaat. Dit maakt ombudsdiensten veel laagdrempeliger dan rechtbanken.  Ombudsdiensten hebben vaak snellere rechtsmiddelen dan rechtbanken.  Maar misschien het allerbelangrijkste verschil tussen een ombudsdienst en een rechtbank, in de meeste landen, is dat hun beslissingen niet bindend zijn. Daar waar rechtbanken de verliezende partij verplichten om een onrecht te corrigeren of een compensatie te betalen, maken ombudsdiensten enkel een aanbeveling op.  Al lijkt dit op het eerste zicht een zwakte, is het eigenlijk de grootste sterkte ten opzichte van rechtbanken.  Terwijl uitspraken van rechtbanken zo goed als altijd verliezers en winnaars hebben, kunnen ombudsmannen beide partijen als winnaar laten uitkomen via bemiddeling, een minnelijke schikking of excuses.  Nog een belangrijk wapen van ombudsmannen is de mogelijkheid om een onderzoek te lanceren. Via zo’n onderzoek kunnen systematische problemen aan het licht komen en oplossingen gezocht worden voor alle burgers, en niet enkel voor diegene die een klacht indienen.

 Toegang tot ADR-entiteiten en –procedures  Deskundigheid, onafhankelijkheid en onpartijdigheid  Transparantie (o.a. via website en duurzame drager)  Vrijheid  Verjaringstermijn

 Oprichting Consumentenombudsdienst  Opdrachten ◦ Consumenten en ondernemingen in te lichten over hun rechten en plichten, in het bijzonder over de mogelijkheden van ADR ◦ Elke aanvraag tot buitengerechtelijke regeling van een consumentengeschil in ontvangst nemen, die we hetzij zelf behandelen, hetzij bezorgen aan de terzake bevoegde gekwalificeerde entiteit ◦ Zelf klacht behandelen indien geen gekwalificeerde entiteit bevoegd.  Jaarverslag  Klachtenprocedure (termijn 90 kalenderdagen)  Minnelijke schikking / aanbeveling  Verjaringstermijnen gemeen recht geschorst

 De Consumentenombudsdienst wordt beheerd en vertegenwoordigd door een Directiecomité dat bestaat uit de volgende tien leden: ◦ De twee leden van de “ombudsdienst voor telecommunicatie” ◦ De twee leden van de “ombudsdienst voor de postsector” ◦ De twee leden van de “ombudsdienst voor energie” ◦ De twee leden van de “ombudsdienst voor treinreizigers” ◦ De ombudsman van de “ombudsdienst voor de financiële diensten” ◦ De ombudsman van de “ombudsdienst verzekeringen” ◦ Een vertegenwoordiger van de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand en Energie zetelt in het Directiecomité met raadgevende stem en voor zover beslissingen die verband houden met het beheer van de Consumentenombudsdienst op de dagorde staan.

“De Consumentenombudsdienst helpt consumenten om oplossingen te bereiken voor individuele geschillen en voor structurele problemen met ondernemingen en economische sectoren.”  Koepel en gecoördineerde structuur voor buitengerechtelijke regeling van consumentengeschillen  Ondersteuning consumenten met een probleem  Voordeel en keuze van ADR bij consumentengeschillen tov gerechtelijke procedure  Laagdrempeligheid en zichtbaarheid  Uniek loket  Inlichten en doorverwijzen naar meest gespecialiseerde autoriteit voor informatie en ADR  Oplossingen aanbieden  Kenniscentrum gebruikersproblematieken

 Koepelorganisatie bestaande uit zes autonome ombudsdiensten (behouden hun wettelijke bevoegdheden en autonomie)  Contactpunt  Residuele klachtenbehandeling  Ondersteunende diensten

 Euro subsidie-budget FOD Economie  Bijdragen zes ombudsdiensten  Synergiën / schaalvoordelen  Geen kost voor gebruiker

 Onafhankelijkheid: o.a. Financiering  Class action  Organisatie  Bekendheid

 Lange ervaringen in zes sectoren op vlak ombud en organisatie diensten ◦ +20 jaar ◦ en klachten behandeld ◦ Structurele resultaten  Ervaren medewerkers en leden directiecomité

 Aanbod aan de consument: ◦ Eén uniek loket voor ADR en informatie inzake alle consumentenproblemen