Functioneel Ontwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Advertisements

Hoe ruim ik mijn kamer op?
Use Case Modelling.
INTERACTION DESIGN Week 3.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
OOS Object geOrienteerd Software-ontwerp
Programmeren met Alice
Software Architectuur Over de samenhang der dingen = Over de connecties tussen componenten Over de afhankelijkheden tussen modules Over de belangen van.
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
Gemaakt door: Stan Jacobs, Wouter Roos & Mark Waltjé.
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project

Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
Hoofdstuk 6: Controle structuren
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Designing Knowledge Systems b Hoofdstuk 11 van Knowledge Engineering and Management. The CommonKADS Methodology. b A.Th. Schreiber, J.M. Akkermans, A.A.Anjewierder,
Object Oriented Modeling
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
Informatieanalyse.
Functioneel Ontwerp.
Informatiesystemen in de Bouw
C/S varianten s /CSpaginas/
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
Inhoudstafel 1.Inleiding 2.Ontwerp: 2.1 Prioriteiten 2.2 Structuur 2.3 Soorten functie 2.4 UseCases 2.5 UML-diagram & uitwerking 3. Implementatie.
Procesmodellen en Use Cases als Basis voor Zorgvuldige Componentselectie E. Maij M. Poerschke M. Kalshoven J. Zwetsloot DEMO UML MIC2000.
Project Erusmushuis UML
Testen Hoofdstuk 22. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Testen hebben als doel het ontdekken van bugs Het is echter onmogelijk om met testen te.
Workshop Fondsen werven
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Presentatie Website Oldtimer Caravan Club
Module 7 – Hoofdstuk 2 Data Flow Diagram.
Zet de telefoon aan en voer je pincode in.
Fase 2 – Functioneel ontwerp
In vogelvlucht het wedstrijdformulier
Handleiding LoGiApp tbv Riwo Transport
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
UML 2. Activiteitendiagrammen2. Activiteitendiagrammen.
Insights & Essentials Willem van Putten
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Inloggen >> Gegevensaanlevering en controle in Peridos In Release 3.3 van Peridos is er een nieuwe module gebouwd voor het aanleveren en bekijken van gegevens.
UML De Basics en de Use-case Diagrammen. UML Introductie Unified Modeling Language Grafische modelleertaal Waarom UML? - UML wordt gebruikt om de werking.
Mediamatic voor Eden | Interactie Ontwerpendonderdag 23 augustus 2007 Ino Paap Interactie Ontwerpen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Social Intranet: een ‘ver van mijn bed’-show Intranet Congres Sonja de Vries - ilionx.
1 W E L K O M bij de cursus Starten met de iPad van SeniorWeb West-Betuwe.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Training: Inloggen en Zoeken
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Requirementsmanagement
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Training: Inloggen en Zoeken
Algemene beschrijving van de toepassing
Training: Inloggen en Zoeken
Welkom bij GO MEI 2016.
Unified Modeling Language 2.0
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Digitaal wedstrijd formulier
Software Development fundamentals
Gemakkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
ASP.NET MVC Web Development
Makkelijk en probleemloos mooie presentaties ontwerpen en geven.
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

Functioneel Ontwerpen Alex uit Xbox game “Prototype” Wat is hier de relatie met een prototype? 1

Wie? Wat? Hoe? Wat houdt dit kwartaal in Front-end development Wat houdt dit kwartaal in Wie? Functioneel en technisch ontwerpproces Functional Requirements Analyse Functioneel Ontwerpen Technisch onderzoeken Technisch Ontwerpen Prototypen Functionele Requirements bijstellen Wat? Hoe?

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Use cases vaststellen Alogrithme ontwerpen

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Wat was een ‘actor’ ook al weer? Use cases vaststellen Alogrithme ontwerpen

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Een persoon, organisatie of systeem, die een bepaalde rol speelt in de interactie met het (te ontwerpen) systeem Use cases vaststellen Alogrithme ontwerpen Wat kan wel een actor zijn en wat niet? De database? Google maps?

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Use cases vaststellen Wat was een use case ook al weer? Alogrithme ontwerpen

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Use cases vaststellen Een use case beschrijft wat het (te ontwerpen) systeem voor een ‘actor’ doet, om een bepaald doel te realiseren Een use case beschrijft niet wat een gebruiker doet (behalve als aanleiding) Een use case beschrijft geen implementatie; Geen schermen Geen programmeertalen, API’s, databasevelden, etc. Alogrithme ontwerpen

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Use cases vaststellen Alogrithme ontwerpen eh leuk … maar hoe ziet dat verkoopproces er dan uit? Welke stappen zijn er? Welke randvoorwaarden / afhankelijkheden?

‘Functioneel’ Ontwerpen Front-end development ‘Functioneel’ Ontwerpen Ontwerpen wat het systeem voor de gebruiker zal doen (om diens gebruikersdoelen te realiseren) Actoren vaststellen Use cases vaststellen Alogrithme ontwerpen Verschillende opties: Stappenplan (eenvoudige use case schrijvend uitwerken) Use case diagram (eenvoudige use cases tekenend uitwerken) Activity diagram (voor iets complexere use cases (met condities, iteraties,e.d)

Bezoeker Functioneel algorithme ontwerpen: Front-end development Front-end development Functioneel algorithme ontwerpen: use case diagram (meer detail dan vorige week) Functie()? actor (gebruiker of applicatie) voert use case uit Het systeem = “black box” use case <<form>> Invoeren Abonnement actor Valideren Abonnement <<include>> <<include>> = noodzakelijk voor succes hoofd- use case <<extends>> = niet noodzaakelijke <<include>> Aanvragen Abonnement <<form>> Invoeren Creditcard <<extend>> = uitbreiding, niet essentieel voor succes hoofd- use case <<include>> Goed dat je hierop een andere actor kan aangeven Kan op white board Bezoeker <<include>> <<extend>> Valideren Creditcard relatie Versturen bevestiging per e-mail Creditcard-maatschappij meer hierover in het boek: “Pragmatisch programmeren met UML” van Sander Hoogendoorn 10

IAD-scenario FED-use case diagram Front-end development IAD-scenario FED-use case diagram Je schrijft een globaal ‘scenario’ om in kaart te brengen welke interactie op welk moment het meest waarschijnlijk en relevant is In een use case beschrijving staat welke deelfunctionaliteiten er nodig zijn om een use case uit te voeren (een soort mini- / detail-scenario)

IAD wireframe FED use case diagram Front-end development IAD wireframe FED use case diagram Een wireframe is een statisch diagram: het beschrijft mogelijke interactie op 1 tijdstip (1 scherm) Een use case diagram is een dynamisch diagram: het beschrijft 1 functionaliteit op meerdere momenten (meerdere schermen) Use case 1 (scherm 1, 2 en 3) Use case 2 (scherm 1 en 4) Use case 3 (scherm 2, 3 en 5) Use case 4 (scherm 2, 6 en 7)

Ga naar de gevangenis? Terug naar af? algorithme ontwerpen: Front-end development algorithme ontwerpen: stappenplan Registratieformulier tonen (gebruiker vult gegevens in) Registratiegegevens tijdelijk bewaren Betaaalformulier tonen Controleren bij bank /creditcardmaatschapij Indien accoord: Definitief bewaren registratiegegevens Markeren als abonnee Bevestiging tonen bevestigingsmail sturen Anders Foutmelding tonen Kan in iedere teksteditor Ga naar de gevangenis? Terug naar af?

Eenvoudige flow chart algorithme ontwerpen: activity diagram Front-end development algorithme ontwerpen: activity diagram Goed dat je ook terug kunt Eenvoudige flow chart

 begin Activiteit  Test / keuze  Einde  algorithme ontwerpen: Front-end development algorithme ontwerpen: activity diagram  begin Activiteit  Test / keuze  Goed dat je ook terug kunt Einde 

UML use case diagrammen, UML activity diagrammen, ER diagrammen, Front-end development algorithme ontwerpen: activity diagram Cacoo.com = gratis online tool om UML use case diagrammen, UML activity diagrammen, ER diagrammen, Wireframes (ook speciaal voor iPhone / iPad) etc. mee te tekenen Goed dat je ook terug kunt

Nog geen scenario Casus: lonely planet Stel… je doel is: Front-end development Casus: lonely planet Stel… je doel is: wil een app in de lucht gooien die de lonely's op de planeet de mogelijkheid geven om informatie te delen en elkaar te ontmoeten op de mooiste plekjes van deze aarde. Stel… je idee is: het centrum wordt een kaart waar je alle informatie kan vinden. op deze kaart vind de gebruiker spelde die informatie voorstellen. een andere kleur spelt toont de locatie van andere gebruikers en geeft de mogelijkheid om met hen in contact te komen. Goed dat je ook terug kunt Nog geen scenario

1. Actoren vaststellen: Stel… je doel is: Front-end development 1. Actoren vaststellen: Stel… je doel is: wil een app in de lucht gooien die de lonely's op de planeet de mogelijkheid geven om informatie te delen en elkaar te ontmoeten op de mooiste plekjes van deze aarde. Stel… je idee is: het centrum wordt een kaart waar je alle informatie kan vinden. op deze kaart vind de gebruiker spelde die informatie voorstellen. een andere kleur spelt toont de locatie van andere gebruikers en geeft de mogelijkheid om met hen in contact te komen. Goed dat je ook terug kunt

2. Use Cases vaststellen: Front-end development 2. Use Cases vaststellen: Stel… je doel is: wil een app in de lucht gooien die de lonely's op de planeet de mogelijkheid geven om informatie te delen en elkaar te ontmoeten op de mooiste plekjes van deze aarde. Stel… je idee is: het centrum wordt een kaart waar je alle informatie kan vinden. op deze kaart vind de gebruiker spelde die informatie voorstellen. een andere kleur spelt toont de locatie van andere gebruikers en geeft de mogelijkheid om met hen in contact te komen. Goed dat je ook terug kunt

3. Algorithme ontwerpen: Front-end development 3. Algorithme ontwerpen: Stel… je doel is: wil een app in de lucht gooien die de lonely's op de planeet de mogelijkheid geven om informatie te delen en elkaar te ontmoeten op de mooiste plekjes van deze aarde. Stel… je idee is: het centrum wordt een kaart waar je alle informatie kan vinden. op deze kaart vind de gebruiker spelde die informatie voorstellen. een andere kleur spelt toont de locatie van andere gebruikers en geeft de mogelijkheid om met hen in contact te komen. Goed dat je ook terug kunt

Use Case: Use case (name) Nabij gelegen attracties tonen Actoren: Front-end development Use Case: Use case (name) Nabij gelegen attracties tonen Actoren: Reiziger, google maps User goal (doel): (bereikt na use case voltooid) Weten waar naar toe kan gaan om wat te doen / bekijken Use case (beschrijving): kijken of telefoon locatieinformatie heeft en (hiermee) bepalen welke locatie relevant is. Als geen locatieinformatie bekend is vragen gps aan te zetten of laatst bekende locatie te gebruiken bepalen welke attracties in de buurt zijn juiste kaart opvragen bij kaartenservice (google maps) attracties op de kaart plotten invoerveld alternatieve locatie tonen Als kaart op kaart geswiped wordt of invoerveld wordt ingevuld, dan herhalen vanaf 2. Prioriteit: Must Have Uren inschatting: 8 uur: uitzoeken google maps api 8 uur: serverside nabije locaties uit db halen en algorthme bedenken Goed dat je ook terug kunt

Front-end development Huiswerk Lees hoofdstuk 7, 8, 9 en 10 uit Learning jQuery 1.3: Better Interaction Design and Web Development with Simple JavaScript Techniques Jonathan Chaffer, Karl Swedberg Packt Publishing, ISBN 9781847196705 Maak het Functioneel Ontwerp voor je Lonely Planet app. Maak activity diagrammen voor alles dat een beetje logica/algorithme heeft