Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Advertisements

ICT tussen hoop en vrees
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Software Engineering les Procesmodellen en Use Cases
ICT & algebra – oefenen en toetsen
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Flow controle Keuzes maken. Het if-statement Soms moet code alleen in bepaalde situaties uit gevoerd worden Hiervoor heeft C de if-else constructie: if(voorwaarde1){
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Gerard Koolstra, St. Michael College Zaandam
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Reflectie.
Doelstellingen formuleren
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
Programma ‘Gebruik ICT in de les’ 1. Eigen ervaring met gebruik ICT in de les 2. Inzet ELO voor tekstbespreking 3. Inzet ELO voor grammatica-oefening 4.
10e editie voor de Tweede Fase
Bijeenkomst 7 december onderdeel 12. Onderwerpen 7 december Porta Mosana (Grondsveld / Maastricht) Dagindeling Dagindeling Ochtenddeel Ochtenddeel Wie.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Les 3 - Operators Workshop Php Basic. ICT Academy Php Basic Content Operators Wiskundig Toewijzing Vergelijking.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
Welkom havo 4..
Pilot Wiskunde voor Technici
de basis voor een gamified lessenserie
Docentvaardigheden ICT
Welkom VWO 5..
Interactief oefenen, formatief toetsen
Gameprogrammeren: Expressies
VLEERMUIZEN EN ACTIVITEITEN IN GROEVEN
Assessing symbol sense in a digital tool
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Feedback geven en krijgen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Pré-NLT-module Leren met je hersenen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Communicatie 3e les.
Small Basic Console deel 2
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Schrijven Zakelijke brief.
Richtlijnontwikkeling en implementatie: A Neverending Story
Testphases still relevant?
Een onderzoek naar de effectiviteit ervan
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
The Future Teacher 3.0.
Tijd Expert domein A Expert domein B
Transcript van de presentatie:

Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009

Rol bijeenkomst Achtergrond geven over onderzoek (10m) In tweetallen een deel bekijken (30m) Mening geven over digitale onderdeel voor verbeterpunten, maar ook “beste” design keuzes – Inhoudelijk – Technisch Uitwisseling (4x10m) Discussie (20m)

Vraag: “Hoe kan ICT helpen bij het oefenen, verwerven en toetsen van algebraïsche vaardigheden”? -Inzicht en vaardigheden -Oefenen & toetsen: summatief, formatief -Hoe kan dat met ICT? -Vooraf: eerste module in 1-op-1 sessies -Nu een revisie voor ‘groter’ experiment. Twee 6vwo wiskunde B groepen. Start eind januari.

Assessment - Formative (for) v Summative (of) - Feedback (Black & Wiliam, 1998) ICT tool use - Instrumentation - Task, technology, theory (Lagrange, 1999) Algebraic expertise - Basic skills - Symbol Sense (Arcavi, 1994)

Crisis “Failure is, in a sense, the highway to success, inasmuch as every discovery of what is false leads us to seek earnestly after what is true, and every fresh experience points out some form of error which we shall afterwards carefully avoid.” Keats. Productive failure Impasse

Kenmerken tool Aansluiting opgaven vorige tool 1-op-1 sessies 6 reeksen met 4 types Randomisatie – Niet te veel vanwege “lastige waarden”, en doordacht Crises Feedback (gebaseerd op resultaten 1-op-1 sessies) – Syntax – Maatwerk feedback – IDEAS?

Kenmerken tool #2 Generieke opgaven, zodat je kunt hergebruiken, ook de feedback (overigens reden waarom maatwerk feedback niet bij alle vragen zit). Voorbeeld 2.1

Typen opgaven Vier voorbeelden opgaven: 1.Vergelijkingen met met links en rechts dezelfde factor herschrijven 2.Irrelevante deelexpressies afdekken 3.Kwadraten niet uitwerken 4.Overeenkomstige factoren zien

Opdracht In tweetallen: bekijk de twee series die ik uitdeel tbv. discussie straks Vul hiervoor aub. het uigereikte formulier in. Algemeen: – Opbouw, lijn in de opgaven? – Crisis: is die te vinden? – Techniek: werkt het allemaal? – Feedback: tegengekomen, welke soorten wanneer, wat er bij? – Eventuele detailopmerkingen bij de vragen;

Terugkoppeling Per tweetal graag globaal de bevindingen aangeven Deze zullen dienen als voedingsbodem voor de discussie.

Discussievragen Toestaan een nieuwe versie te krijgen ? (vgl. ELO) Grafiekentool – Overal? – Nergens? – Alleen in feedback? Feedback soorten – Welke feedback wanneer? (Worked examples?) – Less is more? – Specifiek versus generiek – Aan het eind: rule-based versus maatwerk

Feedback tabbladen Tijdrovend bij ingewikkelde zaken Feedback aan/uit zetten levert soms onvoorspelbaar gedrag. Gevolg: het moet meteen redelijk volledig zijn.

IDEAS 1.4, 1.6 en 1.7 (expres aangezet. KOST PUNTEN)