Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Advertisements

Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Handbal. Een dynamische sport voor mensen met passie! Regio bijeenkomsten Verenigingen in het kader 1 NHV.
Verbinden met energie Sporen naar de toekomst met GPX op basis van ICT en energie.
Wat is interactieve marketing?
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
Customer service en planvorming
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
College 5 Ethiek en business.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Consumentengedrag bij communicatie
strategie als een proces
Globalisering H2.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
MARKETINGCOMMUNICATIE IN DE SPORT Prof. Dr. Wim Lagae
Hoofdstuk 7 Effect van sportsponsoring
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Hoofdstuk 2 Sport- sponsoring
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Hoofdstuk 3: Sportsponsoring en PR
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Informatie Management 1 College 4/5 Programma vandaag:  Hoofdstuk 3 Beijen  Reader  Case + opdracht  Artikelen.
Het kwaliteitskader Verantwoorde zorg in relatie tot palliatieve zorg
1 Ketensamenwerking Alkmaar 10 maart Missie Partner in de arbeidsmarkt Werkzoekenden:Iedereen doet mee Werkgevers:Bijdrage aan duurzaam ondernemen.
Energie ....
Figuur 1.1 Voorbeeld van een BIK
Business Marketing Management
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Detailhandelsmarketing
MVO KENNIS KAART. Werkomgeving Maatschappij Milieu Ketenbenadering Bedrijfsethiek Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
MARKETING- COMMUNICATIE IN DE SPORT
Geïntegreerde praktijkanalyse: de Bandon Group Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Marc Decloedt Diamant Building Bd. A. Reyerslaan 80 / 1030 Brussel T: +32 (0) M: +32 (0) E: Website:
Preventief Organisatie Advies 2014 Daan Ros Frank van Deventer.
Greenfee4you Een innovatief klant relatie programma voor “ Uw Organisatie “
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Organisatieverandering en - ontwikkeling GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK 13 1.
Elmer in groep 3 Muzikale ontwikkeling Hanny van Rens.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Indeling van hoofdstuk 2
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Topsport en breedtesport
WORLD INSURTECH REPORT CAPGEMINI VERSCHAFT TOEKOMSTGERICHT PERSPECTIEF
Bedrijfsnaam Ondernemingsplan.
Spel als middel voor……. TEAMBUILDING.
Marketingcommunicatie
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie

Structuur Hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport * Van sport * Voor sport Kansen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie

Eigenschappen van sport Schema 1.1 Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen

2. Generieke sportcomponenten * onderdeel van vrije tijd * competitie * spelvorm * regels * sportuitrusting * sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten * kernwaarden * sociale status

Basiskenmerken van sport Schema 1.2 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionle verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden

Sport: een uniek dienstengoed Schema 1.3 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!

BREEDTESPORT VERSUS TOPSPORT recreatieve sport: kenmerken en vormen wedstrijdsport fitnesssport avontuursport pleziersport cosmetische sport kenmerken spektakel- of kijksport vervagen traditionele scheidingslijn

DE SPORTINDUSTRIE OMVAT DRIE TYPES PRODUCT- EN DIENSTENGOEDEREN: Binnen actieve sportbeoefening Binnen passieve sportbeoefening Binnen sportmarketing(communicatie)

Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing human resources management management technologie in de sport ondersteunende diensten coördinatie sportomgeving Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing Marketing(mix) en de sportconsument Marketing ván en dóór sport

SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Marketingcommunicatie versus ondernemingscommunicatie Communicatiewerking: cognitieve fase affectieve fase gedragsfase Marketingcommunicatie  ván sport en dóór sport

INTEGRALE SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Kansen: inhoudelijke integratie (verschillende effectiviteitsduurinstrumenten) organisatorische integratie Belemmeringen

Schema 6.1 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Hfdst. 5