Hoofdstuk 1: Sport, marketing en communicatie
Structuur Hoofdstuk 1 Eigenschappen van sport Sport als uniek dienstengoed Sport als industrie Sportmarketing binnen sportmanagement Marketingcommunicatie in de sport * Van sport * Voor sport Kansen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie Belemmeringen voor geïntegreerde sportmarketingcommunicatie
Eigenschappen van sport Schema 1.1 Eigenschappen van sport Vervulling basisbehoeften gezondheid en fitheid behouden zich ontspannen/plezier maken prestaties leveren motorische en sociale vaardigheden verwerven Zelfvertrouwen Zelfkennis Discipline mentale weerbaarheid emoties, ervaringen delen
2. Generieke sportcomponenten * onderdeel van vrije tijd * competitie * spelvorm * regels * sportuitrusting * sportaccommodatie 3. Kenmerken specifieke sporten * kernwaarden * sociale status
Basiskenmerken van sport Schema 1.2 Basiskenmerken van sport Uiteenlopende voordelen Sterke betrokkenheid - Persoonlijke identificatie - Emotionle verbondenheid Subjectieve ervaring Spannend, niet voorspelbaar of logisch Moeilijk controleerbaar Sloopt geografische, demografische en sociaal-culturele grenzen Concurrentie en samenwerking Centrale bedrijfswaarden
Sport: een uniek dienstengoed Schema 1.3 Sport: een uniek dienstengoed Niet tastbaar Consument wordt geen eigenaar Sterke betrokkenheid Hoge variabiliteit, moeilijk controleerbaar Subjectieve beleving Productie en consumptie vallen (gedeeltelijk) samen Vergankelijkheid!
BREEDTESPORT VERSUS TOPSPORT recreatieve sport: kenmerken en vormen wedstrijdsport fitnesssport avontuursport pleziersport cosmetische sport kenmerken spektakel- of kijksport vervagen traditionele scheidingslijn
DE SPORTINDUSTRIE OMVAT DRIE TYPES PRODUCT- EN DIENSTENGOEDEREN: Binnen actieve sportbeoefening Binnen passieve sportbeoefening Binnen sportmarketing(communicatie)
Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing human resources management management technologie in de sport ondersteunende diensten coördinatie sportomgeving Sportmanagement: sportproductie en sportmarketing Marketing(mix) en de sportconsument Marketing ván en dóór sport
SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Marketingcommunicatie versus ondernemingscommunicatie Communicatiewerking: cognitieve fase affectieve fase gedragsfase Marketingcommunicatie ván sport en dóór sport
INTEGRALE SPORTMARKETINGCOMMUNICATIE Kansen: inhoudelijke integratie (verschillende effectiviteitsduurinstrumenten) organisatorische integratie Belemmeringen
Schema 6.1 Instrumenten van sportmarketingcommunicatie Themacommunicatie in de sport Sportsponsoring Hfdst. 2 PR Hfdst. 3 Reclame Hfdst. 4 Actiecommunicatie in de sport Hfdst. 5