Tessa Delvo 1 BaO B2 1. Wanneer spreken we van compulsief koopgedrag Kenmerken Doel van het onderzoek Methode Resultaten Discussie Ter illustratie 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwartiermaken in de Praktijk
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Kwaliteit van leven bij dementie
Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Geestelijke Gezondheid in Vlaanderen
Guido.Valkeneers 25 april 2005
Introductie Er zijn verschillende manieren om producten te presenteren. Zo kan ieder product een eigen ‘look en feel’ krijgen om zo verschillende doelgroepen.
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Vraag en aanbod H1. Vraag van de consument Over het algemeen geldt dat consumenten minder gaan kopen van een product als de prijs hoger wordt. Er bestaat.
Zelfcontrole bij consumenten
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Gedragsproblemen en emotionele. problemen bij kinderen in Mytyl- en
Jong geleerd, fout gedaan?
I NFORMELE ZORG IN V LAANDEREN. I NHOUD 1.Auteurs 2. Het zorgspectrum 2.1 Formele zorg 2.2 Informele zorg 3.Onderzoek 3. 1 Sociaal economische kenmerken.
Narcisme en zinervarng
Drugs- en alcoholverslaving
Verandering van persoonlijkheidstypen & angst gedurende de adolescentie. Joyce Akse, Rutger Engels, Quinten Raaijmakers, Wim Meeus & William Hale Josje.
Spreekoefening: rollenpatronen
Gedrag in organisaties, 9e editie
Wetenschappelijke methode
Cultuurparticipatie bij jongeren
Presentatie Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 17.
Emoties van pubers in één dag
Over de gevolgen van werkloosheid en jobonzekerheid voor het welzijn
Samenvatting Wat: 10 jaar durend onderzoek om inzicht te krijgen in de samenhang tussen zwaar drinken en depressieve symptomen Wie: Oudere mannen en.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Operationaliseren Definiëren Operationaliseren
 stemmingstoornis die gekenmerkt is door een sombere stemming, die soms weken of maanden continu aanwezig is en gepaard gaat et afwijkende gedragingen.
Sales H1 Koopgedrag Commercieel medewerker binnendienst/buitendienst.
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Echtscheiding en sociaal kapitaal in Vlaanderen Belinda Wijckmans, Maaike Jappens & Jan Van Bavel Interface Demography Vlaanderen Gepeild 2009 Brussel,
Compulsief internetgebruik
Over het ijzeren gordijn: de grenzen van sectoraal beleid Wim Groot Universiteit Maastricht.
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Powered by enquete toeristen heeg vrijdag 7 november 2014.
Blow Out Franca Horstink-Wortel
Arbeidsrisico’s Verschillen tussen mannen en vrouwen.
Doelrealisatie in de praktijk
Psychische stoornissen
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
 Permanente drang, ongeacht financiële middelen  Langdurig, herhaald gedrag  Neurowetenschappelijk verschijnsel  Visie: Kraeplin en Bleuler.
Zelfwaardering en acceptatie door leeftijdsgenoten EEN LONGITUDINAAL ONDERZOEK BIJ BASISSCHOOLKINDEREN - WENDY DONDERS EN KARINE VERSCHUEREN.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Annelore Van der Eecken, Robin Kemper, Ilse Derluyn & Lieve Bradt
Persoonsgerichte zorg
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
ROM binnen Pro Persona Margot Kloos.
inkomenselasticiteit
Voeg hier een foto van het product in
Psychologie Persoonlijkheid en leefstijl
Presentatie assortiment Dimagini verbreden
Uitgaan en middelengebruik: trends in Vlaanderen
Jong geleerd, oud gedaan?
Houdoe? Afscheid van streektalen en dialecten?
Instituut voor de gelijkheid van vrouwen en mannen 16 november 2017
Parkinson KinetiGraph PKG horloge
Hoe is de relatie tussen patiënttevredenheid over huisartsenzorg en ervaren bejegening bij ouderen in een verzorgingshuis? Claudia de Waard & Tony Poot,
Disclosure belangen NHG spreker
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Disclosure belangen NHG spreker
Hoofdstuk 4 Kwantitatieve dataverzamelingsmethoden Nel Verhoeven
Disclosure belangen NHG spreker
Acceptance and Action Questionnaire
DEEL DRIE Evaluatie van de activiteiten uit het beroepsleven
Verkoop De klant.
Sanne van Beek en Willisa Kragt
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Tessa Delvo 1 BaO B2 1

Wanneer spreken we van compulsief koopgedrag Kenmerken Doel van het onderzoek Methode Resultaten Discussie Ter illustratie 2

Een overmatige preoccupatie met kopen of winkelen of soortgelijke koopimpulsen of koopgedrag, waarbij de gedachten als intrusief, onweerstaanbaar en zinloos worden ervaren. De koopgedragingen en impulsen leiden tot spanningen, zijn tijdrovend en leiden tot sociaal disfunctioneren en/of financiële problemen. Het overmatig kopen is niet het uitsluitende gevolg van een maniforme periode. 3

Komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen Jonge consumenten zijn er gevoeliger voor Koopgedrag hangt samen met de levensstijl, levensvisie en depressieve stemmingen van de consument 4

5

Nederlandstalig meetinstrument ontwikkelen (vragenlijst) Verband tussen compulsief koopgedrag en de Big Five-persoonlijkheidsdimensies Relatie tussen materialistische levenswijze en de belangstelling voor expressieve aspecten bestuderen Samenhang aankoopgedrag (prijs- kwaliteitsverhouding) en compulsief koopgedrag Samenhang compulsief koopgedrag en depressieve stemmingen 6

Steekproef:  Er werd een vragenlijst afgenomen bij personen die graag shoppen en over een budget beschikken  358 bruikbare vragenlijsten verzameld  Gemiddelde leeftijd 38 jaar 7

Instrumenten:  Twaalf items uit compulsive buying Scale van Faber en O’ Guinn (1992), de Questionnaire About Buying Behavior van Lejoyeux e.a (1997) en de beschrijving van compulsief koopgedrag van Boermans en Egger (2010)  Zes items van Faber en O’ Guinn (1992) 8

9 Een overzicht van de optimale betrouwbaarheid en het bijhorende aantal items

10 De resultaten van de regressieanalyse.

Koopverslaafden vooral interesse hebben voor producten die te maken hebben met zelfprestatie Aankoopgedrag van de koopverslaafde niet voorkomt uit rationele overwegingen Geen verband is tussen compulsief koopgedrag en opleidingsniveau Compulsief koopgedrag ingebed is in de persoonlijkheid en levensstijl van de persoon 11

ZDszg 12