Tessa Delvo 1 BaO B2 1
Wanneer spreken we van compulsief koopgedrag Kenmerken Doel van het onderzoek Methode Resultaten Discussie Ter illustratie 2
Een overmatige preoccupatie met kopen of winkelen of soortgelijke koopimpulsen of koopgedrag, waarbij de gedachten als intrusief, onweerstaanbaar en zinloos worden ervaren. De koopgedragingen en impulsen leiden tot spanningen, zijn tijdrovend en leiden tot sociaal disfunctioneren en/of financiële problemen. Het overmatig kopen is niet het uitsluitende gevolg van een maniforme periode. 3
Komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen Jonge consumenten zijn er gevoeliger voor Koopgedrag hangt samen met de levensstijl, levensvisie en depressieve stemmingen van de consument 4
5
Nederlandstalig meetinstrument ontwikkelen (vragenlijst) Verband tussen compulsief koopgedrag en de Big Five-persoonlijkheidsdimensies Relatie tussen materialistische levenswijze en de belangstelling voor expressieve aspecten bestuderen Samenhang aankoopgedrag (prijs- kwaliteitsverhouding) en compulsief koopgedrag Samenhang compulsief koopgedrag en depressieve stemmingen 6
Steekproef: Er werd een vragenlijst afgenomen bij personen die graag shoppen en over een budget beschikken 358 bruikbare vragenlijsten verzameld Gemiddelde leeftijd 38 jaar 7
Instrumenten: Twaalf items uit compulsive buying Scale van Faber en O’ Guinn (1992), de Questionnaire About Buying Behavior van Lejoyeux e.a (1997) en de beschrijving van compulsief koopgedrag van Boermans en Egger (2010) Zes items van Faber en O’ Guinn (1992) 8
9 Een overzicht van de optimale betrouwbaarheid en het bijhorende aantal items
10 De resultaten van de regressieanalyse.
Koopverslaafden vooral interesse hebben voor producten die te maken hebben met zelfprestatie Aankoopgedrag van de koopverslaafde niet voorkomt uit rationele overwegingen Geen verband is tussen compulsief koopgedrag en opleidingsniveau Compulsief koopgedrag ingebed is in de persoonlijkheid en levensstijl van de persoon 11
ZDszg 12