Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verduidelijken en visualiseren vanuit de auti-werking in Het Vlot
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Uitslag enquête over online pesten
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
De Van Damschool in ontwikkeling
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Welkom bij Leefstijl.
Welkom!.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
HGW en gesprekken met leerlingen
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Door: Türken  Groep 2.  Groep 3.  Groep 4.  Groep 5.  Groep 7.  Groep 8.  En nog foto’s.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Handelingsgericht werken
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
Geïntegreerd onderwijs
Handelingsgericht Werken
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Zorgvisie van RP2.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Informatieavond groep 5
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Welkom in groep 8M Het laatste jaar van de basisschool!!!!!!
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Continuïteit in het onderwijs Richard Moore. Gelukkige kinderen zijn de beste leerlingen.
vanuit een herstelgerichte visie!
Wanneer mag mijn kind naar school?
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Welkom in groep 6D.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
De Deltamethode.
Dalton op de Dorendal.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
Informatieavond groep 5 Welkom! Omdat ieder kind anders is.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Experten in de derde graad Proefproject
Het zorgcontinuüm.
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht

? onze zorg de bolleboos de werker de faalangstige de klikker het wiebelgat de ASS-er de dromer de stille het buitenbeentje het lachebekje de spraakwaterval het rekenwonder onze zorg de grote mond de kansarme de initiatiefnemer de uitdager de leider de pester de sloddervos de dromer de enthousiasteling de teruggetrokkene de laatkomer de taalbedreigde de perfectionist de meeloper de stoorzender de genieter …

De leerkracht doet ertoe! sterk pedagogisch-didactisch aanbod betrokken-heid bevorderen samen-werken coöperatieve werkvormen integreren evalueren De leerkracht doet ertoe! differen- tiëren als basis-houding creëren van een veilig klasklimaat begeleiden communi-ceren

zorg = een opdracht van het hele team

HGW Het zorg- continuum.

Ik moet niet luidop voorlezen in de klas. Mijn meester zegt niet aan heel de klas hoeveel punten ik behaal. brede basiszorg (fase0) Ik kan over mijn gevoelens praten in de klas. Ik maak minder oefeningen. Ik krijg meer tijd om mijn toets af te werken. De juf gebruikt gebaren, tekeningen, pictogrammen om mij iets uit te leggen. Mijn leerkracht geeft mij eens een extra bewegingstussen-doortje. Als ik een fout schrijf, trekt mijn leerkracht alleen punten af bij spellingtoetsen. De turnjuf houdt rekening met wat nog moeilijk is voor mij. Ik kies zelf of ik een rekenoefening op het bord kom oplossen. Op school worden mijn talenten gewaardeerd.

Af en toe krijg ik een time-out. Tijdens de turnles krijg ik een andere opdracht als het te moeilijk is voor mij. brede basiszorg (fase0) Ik gebruik een stappenplan, onthoudkaart,… verhoogde zorg (fase 1) Ik oefen vooraf de leesles. De juf geeft mij de opdracht in deeltjes. Ik krijg aangepast huiswerk. De leerkracht kijkt elke dag mijn agenda na en vult deze aan. Het schoolmeubilair wordt aan mij aangepast. Ik gebruik een tafelkaart. De opdrachten van een toets worden aan mij voorgelezen. De meester of een klasgenootje helpen mij mijn boekentas te maken. Als we op uitstap gaan, is er voor mij een extra begeleider. Ik heb een beloningskaart.

uitbreiding van zorg (fase 2) brede basiszorg (fase0) verhoogde zorg (fase 1) uitbreiding van zorg (fase 2) overstap naar school op maat (fase 3)

Wat is dat, handelings-gericht werken ? HGW Wat is dat, handelings-gericht werken ? Aandacht voor positieve aspecten beschermt ons tegen een te negatief beeld van een kind, klas, ouders of van onszelf. Leerkrachten, ouders, CLB en kind zijn volwaardige partners. Eerst denken, dan doen, is de rode draad. Omdat kinderen verschillen, hebben zij nood aan specifieke onderwijsbehoeften. Elke handeling, elke stap moet nodig en nuttig zijn in functie van het afgesproken doel. De leerkracht maakt het verschil. Een kind ontwikkelt zich in interactie met zijn omgeving.

Wat er ook speelt in deze wereld… laat het de kinderen zijn. Tekeningen : Aïsha , 5°lj