Strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Golfbeweging in de maatschappij
Primary art market - Signals Waarde creëren & waarde vasthouden Value Creation & Value Capture Monika Kackovic.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
De marketingmixstrategie
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Customer service en planvorming
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
1 “Creativiteit en duurzaamheid zijn de weg voorwaarts voor organisaties in de 21 ste eeuw.” Pascal Cools Algemeen directeur Flanders DC.
Business Marketing Management
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Productiviteitsonderzoek bij het CBS
Een marketing concept geboren uit reclame doeleinden
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
H8: Distributie.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Strategie Algemeen Porter.
H12 Internationale marketing
Advanced Business Information Solutions
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
© Pearson Education Benelux, 2003
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Midden in de wereld:.
Visie & Strategie.
Procesbetrouwbaarheid, efficiency, kwaliteit en veiligheid
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
MEDIATHEORIE Karlijn Goossen, 2015.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
De toekomst van arbeid? Maarten van Riemsdijk The way we are living is changed fundamentally By how we use and implement technical knowledge LIVING TECHNOLOGY.
Strategische Businesspartner
Informatie management HC2
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Zorginkoop op weg naar volwassenheid NEVI Inkoopdag 23 juni 2016 Prof dr ERIK M VAN RAAIJ PETER DOHMEN
De Betekeniseconomie.
3 | Circulaire economie: Amsterdam Circulair
Midden in de wereld:.
Definitie Smart Industry
Samenwerken & lobby Harde lessen & hoe nu verder.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
Productiviteit en Innovatie
Les 1: Brainstorm en kennismaken
H6 – Business-to-businessmarkten
Kluwer The end of Publishing
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
H6 Salvatore: International Economics, 10th Edition © 2009 John Wiley & Sons, Inc.
Vijfkrachtenmodel van Porter
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
NL: We zitten in een Verandering van Tijdperken in plaats van een Tijdperk van Verandering.
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Transcript van de presentatie:

strategie Algemeen Porter Competative strategy: techniques for analyzing industries and competitors De relatie tussen de structuur van de industrie en ondernemerschap De markt als systeem van uitwisseling tussen verkopers en kopers

Horizontaal: ruw materiaal voor gebruikers, leveranciers of kopers Verticaal: wijzen waarop competitie tussen gebruikers en leveranciers vorm wordt gegeven (substituten, nieuwe spelers) In het midden de competatieve rivaliteit van ondernemers 2 dimensies

algemeen Drie niveaus 1.Organisatie niveau 2.business unit niveau 3.functioneel of afdelings niveau. het managen van paradoxen in een scenario als basis van een storyline: groei en profijt, innovatie en efficiency Etc. spanning opbouwen als in detective waardoor lezer meegenomen wordt in het verhaal van de toekomst.

porter 5 krachten in het veld: Leverancier Afnemer Nieuwkomers Vervangingen van product rivaliteit

de markt en haar potentie Aantrekkelijkheid door verandering Attractiveness in this context refers to the overall industry profitability. An "unattractive" industry is one where the combination of forces acts to drive down overall profitability. A very unattractive industry would be one approaching "pure competition". Porter referred to these forces as the micro environment, to contrast it with the more general term macro environment. They consist of those forces close to a company that affect its ability to serve its customers and make a profit. A change in any of the forces normally requires a company to re-assess the marketplace.macro environment

Vervanging producten Dit is het gevaar dat klanten naar een ander product overstappen vanwege vaak prijsstijgingen. Dus inplaats van cornflakes wordt het muesli. De mogelijkheid van de klant om te vervangen. (kom je in aanraking met andere producten, krijg je wel de informatie) Gedrag van relatieve prijs van vervangende producten Kopers kosten bij wisseling. (hypotheek overstappen of leningen etc.) Waargenomen niveau van product differentiatie (in hoeverre is er werkelijk keuze, macht van kopers)

De dreiging van nieuw competitie Het bestaan van barrieres om te starten (patenten, copyrights etc.) product verschillen (hoe meer onderscheid hoe beter je je kan positioneren) Waarde van een brand, dus hoe minder verschil hoe makkelijker toe te treden Veranderende kosten bij toetreding die niet terug komen Kapitaal behoeften Logistiek gebruik (post heeft postbodes nodig etc.) Mogelijkheid om snel te leren en leidend te worden Verwachtte reactie van competitie die er al is (maffia) Overheids politiek Lage instap veel technologie

Intensiteit van competitie Aantal mededingers (verdelen van de buit) Industriele groei potentie, (welke groeikansen biedt de markt) Overcapaciteit van de markt (dynamiek in de markt, zoals teleoperators) Vertrek kosten (blijven steken anders niets meer over) Diversiteit van de competitie Complexiteit van informatie en ongelijkheden in de markt (hoe meer verschillen in vormen van competitie hoe minder intens) Niveau van marketing uitgaven (moet het allemaal via TV?) Schaal grootte van de economie (hoe kleiner hoe meer competitie) Houdbaar voordeel door improvisatie (veranderingen in de markt van producten binnen de sector)

Onderhandel kracht van kopers Verschil tussen kopers en aanbieders (minder kopers, dan aanbieders veel macht ) Onderhandel mogelijkheid, vooral in industrieën met hoge vaste kosten Hoeveelheid kopers Kopers verandering kosten Kopers informatie mogelijkheden Aanwezigheid van bestaande vervangbare producten Gevoeligheid van de prijs voor kopers (emotionele aankopen) Uniciteit van producten

Macht van de aanbieders Aanbieders hebben grondstoffen nodig dus is er een spel tussen verschillende vormen van aanbieders die relatief zijn ten opzichte van kopers. (olie en benzinepompen) Concentratie en differentiatie in de markt van aanbieders (apotheken en ziekenhuizen zeer geconcentreerd) Grote impact op kosten bij vervanging van aanbieder (andere OS bij computers) Aanwezigheid van vervangbare input dus veel competitie (worden het gestandaardiseerde produkten dan weinig macht) Zwakke klanten (reisbureaus ten opzichte van vliegmaatschappijen)

Value chain