Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Welkom op de Julianaschool
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Flipping the classroom
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
BattleBots The school battle.
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Logical Framework Approach
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Collectief portfolio groep 3
Redactioneel schrijven Les 1
Kansrijke combinatiegroepen
Theorie Stappen in hulpverleningsproces: 1 Inventarisatie probleem
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Kennis - Intelligentie
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Informatie- avond groep 6
Jeugd EHBO Anja van Bentum Verpleegkundige nivo 5
Omgaan met het gebruik van historische bronnen
Niet differentiëren maar socialiseren
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Aan de slag met vakmanschap
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Social work Week 2.
Teachers Teaching with Technology™ Ludovic Wallaart Frank van den Berg Statistiek normaal verdeeld workshop over hoofdstukvervangende lessenreeks T 3 Nederland.
Bijeenkomst September 2015
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Evaluatie Cursus.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Leren Leren binnen de Latasteschool
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderhouden met Werktuigen en machines
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Curriculumontwerp AVO
Info avond Kunskapsskolan klas 1
Een vergadering organiseren
Ouderinformatie avond
Instructie geven en uitvoeren
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Vergadering Personeelsdienst
Didactiek Lesformulier.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Coaching.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Innovatie Impuls Onderwijs Stad & Esch & Praktijkschool

Activerende didactiek praktijkleerkrachten Beginsituatie: De leerkracht helpt de leerling t.b.v. het eindproduct. De leerling hoeft zelf niet na te denken.

Activerende didactiek praktijkleerkrachten Genomen stappen: Cursus: coachende gesprekken:  Schoolbreed.  Vorm: video-interactie.  Gegeven door ECNO, Jansje van der Wal. Good practice Cursus activerende didactiek:  Praktijkleerkrachten.  Vorm: video-interactie.  Gegeven door Windesheim, Dewi Piscard.

Activerende didactiek praktijkleerkrachten Bereikt: Leerkrachten vragen hun leerlingen vaker hoe ze zelf problemen op zouden kunnen lossen. Gevolg: hoger leerrendement leerling.

Het werken met onderwijsondersteuners Beginsituatie: Ondersteuners worden ingezet aan de hand van groepsgrootte. Dit over de volle breedte van het AVO en de verschillende praktijkvakken.

Het werken met onderwijsondersteuners Genomen stappen: Onderwijsondersteuners zijn 3 jaar geleden opgeleid bij Windesheim. Onderwijsondersteuners zijn intern opgeleid om meer inhoudelijkheid in de betreffende praktijkvakken te vergaren. D.m.v. video-interactie is er gekeken naar wisselwerking leerkracht en ondersteuner.

Het werken met onderwijsondersteuners Genomen stappen: Inventarisatie, nu:  Schoolbrede inzet.  Gerelateerd aan groepsgrootte.  Vaak ingezet zonder verantwoordelijke leerkracht op loopafstand. Gewenste situatie, toekomst:  Duidelijke taakomschrijving van leerkracht.  Duidelijke taakomschrijving van ondersteuner.  Ondersteuners zijn gekoppeld aan bepaalde vakken.

Het werken met onderwijsondersteuners Bereikt: Meer duidelijkheid en structuur betreffende afspraken m.b.t. inzet Afstemming tussen leerkrachten en onderwijsondersteuners.

Het maken van werkstuk-filmpjes, machine- instructies en het zoeken van filmpjes op internet Beginsituatie: Een klein aantal filmpjes was aanwezig voor de praktijkvakken textiel en koken.

Het maken van werkstuk-filmpjes, machine- instructies en het zoeken van filmpjes op internet Genomen stappen: Voor de keuken is het Werkportfolio aangeschaft. Het merendeel van de films wordt niet van internet gedownload, maar zelf gemaakt. Het maken van de films is door een externe specialist gedaan, Hans Boerma. Tevens heeft hij docenten en ondersteuners begeleid. Good practice Elke film is gekoppeld aan een QR-code. Het maken van een instructiefilm is niet eenvoudig, er is daarom een criterialijst gemaakt.

Het maken van werkstuk-filmpjes, machine- instructies en het zoeken van filmpjes op internet Onderdeel:Afspraak: Doel:Bij aanvang uitleggen. Duur:Maximaal 3 minuten. Opbouw:Kleine stappen. Van concreet naar abstract. Benodigdheden:Start met benodigdheden en benoem deze. Afsluiting:Duidelijk gemarkeerd eind. Korte samenvatting. Pijltjes:Om te benadrukken. Wie/wat in beeld?:Handeling belangrijker dan de persoon, tenzij deze uitleg geeft.

Het maken van werkstuk-filmpjes, machine- instructies en het zoeken van filmpjes op internet Genomen stappen: Onderdeel:Afspraak: Inspreken:Kan zowel door docent als leerling. Spreektempo:Juist spreektempo, zo natuurlijk mogelijk. Kwaliteit:Onderwerp moet er toe doen. Uitwerking van film moet goed zijn. Zelfsturend:Volledige instructie in film. Leerling moet zelfstandig aan de slag kunnen. FrequentieHoe vaak een leerling de film bekijkt, is bepalend voor de opzet ervan. Lay-out:Alle films starten met hetzelfde intro.

Het maken van werkstuk-filmpjes, machine- instructies en het zoeken van filmpjes op internet Bereikt: Er zijn een behoorlijk aantal filmpjes bijgekomen. Deze zijn geïmplementeerd in de lessen. Hierdoor zijn leerlingen zelfstandiger geworden. Bij een aantal vakken zijn leerlingen in staat in een hoger tempo hun werkstuk af te maken.

Aanbevelingen: Praktijkdocent moet kunnen rekenen op inzet van onderwijsondersteuner. Om kwaliteit te behouden is duidelijke afstemming van taken van belang. Elke docent schrijft een leerlijn voor zijn of haar vak. Theorie tijdens AVO, moet afgestemd zijn op praktijklessen. Het maken van instructiefilms moet doorgezet en uitgebreid worden. Er moet teambreed aandacht besteedt worden aan de vaardigheid ‘samenwerken’ voor leerlingen.

Borging: Praktijkdocenten komen 4 keer per jaar samen om de voortgang te bespreken. Dit wordt opgenomen in het jaarplan.