Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
Kleuterschool De Zevensprong
Welkom op de Julianaschool
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
De meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in het onderwijs
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samenwerken aan “rechtstreeks toegankelijke hulp”.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
MBO passend onderwijs
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Maarten Maeseele (1BaOb)
Wet Verplichte Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Beleid en andere instanties
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Inge van den Borne projectleider 15 december 2011
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Presentatie startbijeenkomst
Best practice Doel: voorlichting team
Geïntegreerd onderwijs
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Werken met de Friese meldcode
Huisarts en jeugdarts bij transitie Jeugdzorg Okt Riet Haasnoot.
Meldcode Kindermishandeling
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Wat is Veilig Thuis Twente?
Regionale Aanpak Kindermishandeling Landelijke uitrol In opdracht van het programmaministerie Jeugd en Gezin Uitvoering: Nederlands Jeugdinstituut Utrecht.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Wegwijs in Cijfers Daniëlle Kramer Epidemioloog Resi Mangunkusumo Adviseur Publieke Gezondheid GGD Kennemerland Deelsessie 2 Opvoedingsondersteuning.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Wjk.
Methodiek: Plancyclus
Presentatie startbijeenkomst
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Kennisatelier MHK 8 november 2012 Ingrid van Sluijs AMK.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Ouderen in veilige handen Grietje Nieland Veilig Thuis.
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. De nood voor Alpha © Alpha2 Alpha wijst je de weg in de professionele dienstverlening voor kinderen.
Op zoek naar hulp voor je kind? Volg 1 Alpha. Kinderen met problemen (o.a. pesten, aandachtstoornissen, gescheiden ouders) geraken soms los van de maatschappij.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Symposium Wet meldcode van kracht! 15 oktober 2013.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Thema 12 wet en regelgeving
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Wet meldcode van kracht!
POspiegel.nl Versie Besturenraad Anneke de Wolff
Meldcode Kindermishandeling
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
Professioneel afwegen en melden
Het afwegingskader in de Meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling Martenjan Poortinga Amersfoort, 19 april 2018.
De impact van de verbeterde meldcode op de aanpak ouderenmishandeling
Aanscherping meldcode kindermishandeling, met nieuw afwegingskader
Naam: Karin Direks & Susanne Dreuw
Transcript van de presentatie:

Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode Annemieke Konijnendijk, Riet Haasnoot en Jeugdarts JGZ Januari 2014 Doel bijeenkomst De meldcode Wat is een aandachtsfunctionaris? Casus

Welke vragen leven er op dit moment?

Stappen van de meldcode 1. Breng signalen in kaart Raadpleeg een deskundige collega Bespreek vermoedens met ouder(s) en/of kind 4. Weeg risico, aard en ernst van kindermishandeling of huiselijk geweld 5a. Hulp organiseren 5b. Melden bij AMK of SHG Volgorde is niet dwingend! 1. Observeren Onderzoek naar onderbouwing Gesprek met de ouder, zorgen delen 2. Interne en externe collegás AMK/SHG Uitkomst bespreken met ouder 4. Bij twijfel, vraag altijd advies bij AMK/SHG. 5a - Bespreek zorgen met de ouder(s) Effecten volgen Doe alsnog een melding als er zorgen blijven bestaan 5b. Openheid: bespreek met ouders de voorgenomen melding

Taken van de aandachtsfunctionaris Aan welke taken denk je bij de functie van een aandachtsfunctionaris kindermishandeling?

Aandachtsfunctionaris ‘direct’ Aandachtsfunctionaris ‘indirect’ Ondersteunende taak in de uitvoering van de meldcode, bv: Consult en gesprekspartner voor collega’s die kindermishandeling of huiselijk geweld vermoeden Gezamenlijk opstellen zorgplan Bewaken interne procedure Aandachtsfunctionaris ‘indirect’ Adviserende en beleidsmatige kant van de implementatie en uitvoering van de meldcode

Taken van de aandachtsfunctionaris* Ondersteunen en adviseren Schrijven en bijstellen meldcode Profileren Informeren Motiveren Organiseren Vastleggen en documenteren Evalueren Zie checklist (op informatietafel) Bron: Expertisecentrum voor jeugd, samenleving en opvoeding (JSO)

Casus Leerkracht Elly komt naar jou, aandachtsfunctionaris, toe met de volgende casus Anja is 25 jaar. Ze heeft twee kinderen en zit sinds hun komst thuis met rugklachten. Er zijn opvoedingsproblemen: regelmatig lukt het haar bijvoorbeeld niet om haar twee kinderen gewassen, gevoed en aangekleed op tijd naar school te brengen. Het meisje Senna (bijna 7) heeft ook concentratieproblemen op school. Moeder klaagt dat de jongste (Rowan van 4 jaar) zo druk is, en niet goed luistert. Ook in de klas valt op dat hij een woedeaanval krijgt als hij zijn zin niet krijgt. Moeder heeft een vriend, Paul. Als Paul ‘s middags de kinderen van school haalt, maakt hij de indruk net zijn bed uit te komen. Bovendien ruikt hij af en toe naar alcohol. Anja draagt vaak een zonnebril en make-up waar blauwe plekken doorheen schemeren. Elly weet niet goed wat ze met de situatie aanmoet.

Casus Maakt u zich zorgen over deze kinderen/ouders, en op basis waarvan wel of niet? Welke acties moeten er worden ondernomen, wie gaat dit doen? Wat zijn mogelijke belemmeringen om actie te ondernemen? Tot hoever gaat de taak/verantwoordelijkheid van de aandachtsfunctionaris?

Tips, trucs en uitdagingen Organiseren van de functie Vervolgafspraken plannen Flexibel zijn Bereikbaar zijn Aan nieuwe medewerkers functie uitleggen Jezelf zichtbaar maken Management informeren over behoeften en benodigde faciliteiten

Hulpmiddelen voor invoeren meldcode (www.meldcode.nl) Basismodel en voorbeelden Checklisten (implementatie / intern overleg / competenties AF) Standaard meldingsformulier AMK Standaardpresentaties en voorlichtingsmateriaal Voorlichtingsmateriaal Meldcode app Trainingen en online cursussen (the Next page) Voor scholen: Safe you Safe me

Vragen?