Keuzesessie 1 De aandachtsfunctionaris binnen de Wet Meldcode Annemieke Konijnendijk, Riet Haasnoot en Jeugdarts JGZ Januari 2014 Doel bijeenkomst De meldcode Wat is een aandachtsfunctionaris? Casus
Welke vragen leven er op dit moment?
Stappen van de meldcode 1. Breng signalen in kaart Raadpleeg een deskundige collega Bespreek vermoedens met ouder(s) en/of kind 4. Weeg risico, aard en ernst van kindermishandeling of huiselijk geweld 5a. Hulp organiseren 5b. Melden bij AMK of SHG Volgorde is niet dwingend! 1. Observeren Onderzoek naar onderbouwing Gesprek met de ouder, zorgen delen 2. Interne en externe collegás AMK/SHG Uitkomst bespreken met ouder 4. Bij twijfel, vraag altijd advies bij AMK/SHG. 5a - Bespreek zorgen met de ouder(s) Effecten volgen Doe alsnog een melding als er zorgen blijven bestaan 5b. Openheid: bespreek met ouders de voorgenomen melding
Taken van de aandachtsfunctionaris Aan welke taken denk je bij de functie van een aandachtsfunctionaris kindermishandeling?
Aandachtsfunctionaris ‘direct’ Aandachtsfunctionaris ‘indirect’ Ondersteunende taak in de uitvoering van de meldcode, bv: Consult en gesprekspartner voor collega’s die kindermishandeling of huiselijk geweld vermoeden Gezamenlijk opstellen zorgplan Bewaken interne procedure Aandachtsfunctionaris ‘indirect’ Adviserende en beleidsmatige kant van de implementatie en uitvoering van de meldcode
Taken van de aandachtsfunctionaris* Ondersteunen en adviseren Schrijven en bijstellen meldcode Profileren Informeren Motiveren Organiseren Vastleggen en documenteren Evalueren Zie checklist (op informatietafel) Bron: Expertisecentrum voor jeugd, samenleving en opvoeding (JSO)
Casus Leerkracht Elly komt naar jou, aandachtsfunctionaris, toe met de volgende casus Anja is 25 jaar. Ze heeft twee kinderen en zit sinds hun komst thuis met rugklachten. Er zijn opvoedingsproblemen: regelmatig lukt het haar bijvoorbeeld niet om haar twee kinderen gewassen, gevoed en aangekleed op tijd naar school te brengen. Het meisje Senna (bijna 7) heeft ook concentratieproblemen op school. Moeder klaagt dat de jongste (Rowan van 4 jaar) zo druk is, en niet goed luistert. Ook in de klas valt op dat hij een woedeaanval krijgt als hij zijn zin niet krijgt. Moeder heeft een vriend, Paul. Als Paul ‘s middags de kinderen van school haalt, maakt hij de indruk net zijn bed uit te komen. Bovendien ruikt hij af en toe naar alcohol. Anja draagt vaak een zonnebril en make-up waar blauwe plekken doorheen schemeren. Elly weet niet goed wat ze met de situatie aanmoet.
Casus Maakt u zich zorgen over deze kinderen/ouders, en op basis waarvan wel of niet? Welke acties moeten er worden ondernomen, wie gaat dit doen? Wat zijn mogelijke belemmeringen om actie te ondernemen? Tot hoever gaat de taak/verantwoordelijkheid van de aandachtsfunctionaris?
Tips, trucs en uitdagingen Organiseren van de functie Vervolgafspraken plannen Flexibel zijn Bereikbaar zijn Aan nieuwe medewerkers functie uitleggen Jezelf zichtbaar maken Management informeren over behoeften en benodigde faciliteiten
Hulpmiddelen voor invoeren meldcode (www.meldcode.nl) Basismodel en voorbeelden Checklisten (implementatie / intern overleg / competenties AF) Standaard meldingsformulier AMK Standaardpresentaties en voorlichtingsmateriaal Voorlichtingsmateriaal Meldcode app Trainingen en online cursussen (the Next page) Voor scholen: Safe you Safe me
Vragen?