Babbelen met ouders… maar niet zomaar!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Busramp in Zwitserland
Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Uitslag enquête over online pesten
Welkom op de Julianaschool
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
Huiswerktips.
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Mijn stage bij antonuishof Naam: sharon van neijhof Klas: bruin Jaar: 2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Waarom neem ik met mijn kind een verteltas mee?
Tips voor een vlotte start!
Cito eindtoets 2012 Van dinsdag 7 februari t/m donderdag 9 februari.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Leren = Concentreren I II III.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Iedereen coach naar Jef Clement.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
Hartelijk welkom op de informatieavond van groep 5/6
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
Geïntegreerd onderwijs
Infoavond groep 4.
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Presentatie Bijeenkomst 4
Schrijven met een strategie
DIGITALE COLLAGE ESTHER
uw kind begeleiden bij huiswerk
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Onze doelen en visie in beeld
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Basisschool Op De Horst
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Welkom in groep 6D.
Vraag 1: Mag de school geld vragen voor een theaterbezoek?
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Welkom op onze ouderochtend
Slide 3: Hoe kan ik mijn kind voorbereiden op de kleuterschool? Laat je kind een paar keer bij familie of vrienden spelen Zo went het aan spelen zonder.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Woordjes leren.
Spreekbeurt in groep 4.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Welkom 3 september 2018.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Procedures aan begin van het jaar
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Babbelen met ouders… maar niet zomaar!

Evolutie van ouderactiviteiten op onze school Laagdrempelige activiteiten: Open school: ouders komen mee tot op de speelplaats en in de klas, weekopeningen, sinterklaasfeest, pannenkoekenfeest bij Lichtmis, ouders begeleiden mee een atelier in de LS… Nieuwe initiatieven in de kleuterschool: vertelmomenten, spel- en meespeelmomenten, poppenkast voor ouders en kinderen, wenmoment in de peuterklas

Later: “Babbels”: activiteiten met meer diepgang Ouders sterker maken om thuis aan de slag te gaan met hun kind.

Eerst enkel in de kleuterschool: Verschillende thema’s: Vertellen /voorlezen? Gezelschapsspellen spelen? (in samenwerking met speel-o-theek) Overgang van K3 naar L1. Kleuters en computers. Gezonde voeding. Opvoedingsondersteuning (in samenwerking met Huis van het Kind). De klasdeur gaat dicht, en dan? Onthaal! Een dag in onze kleuterschool! -> aandacht voor de ontwikkelingskansen die kinderen krijgen Opvolgen van onze kleuters en zorg …

Telkens tips voor thuis:

Later ook “Babbels” in de lagere school: Leren lezen Huiswerk Rekenen en contractwerk -> Telkens met een moment in de klas Nu: K3 en G1 samen ivm de oversstap

HUISWERK - TIPS VOOR OUDERS   Algemeen Bekijk wie van de ouders het best aangewezen is om je kind te begeleiden. Spreek een vast patroon af – duidelijkheid en structuur is nodig. Voor het huiswerk Kijk samen in de schoolagenda. Maak samen met je kind de boekentas leeg. Laat je kind uitleggen wat een taak inhoudt: ‘Wat wil de juf/meester dat je kan?’ Leg het materiaal klaar dat je nodig hebt. Ken jouw kind: sommigen beginnen best meteen, anderen moeten even kunnen ontspannen! Tijdens het huiswerk Zorg voor een rustig plekje waar je kind zonder afleiding kan werken. Zorg dat je in de buurt bent, dat je kind altijd iets kan vragen. Moedig het aan: ‘Goed bezig!” Hamer niet op fouten. Let erop dat je kind af en toe pauzeert. Zit je kind vast? Zet hem terug op weg. Lukt het niet? Meld het aan de leraar via de schoolagenda of zeg het persoonlijk. Speel niet zelf de leraar. Soms kan je helpen, maar vaak ook niet. Denk eraan dat 5 keer tien minuten oefenen meer opbrengt dan 1 keer 50 minuten. Na het huiswerk Verbeter het huiswerk niet en maak het zeker niet zelf. Uit de fouten van kind ziet de leraar wat er fout loopt. Het is niet de bedoeling dat ouders het huiswerk maken. Breng de leraar op de hoogte van problemen via de schoolagenda of zeg het zelf. Controleer of alle taken gemaakt zijn. Overhoor je kind alleen als het er om vraagt. Maak samen met je kind de boekentas voor de volgende dag. Tips voor thuis

Nu ook initiatief vanuit de ouderraad: Oudercafé: praattafels rond onderwerpen waarmee ouders worden geconfronteerd bij de opvoeding van hun kinderen. Help de vakantie komt eraan! Hoe vul ik die twee maanden op een leuke, betaalbare, ... manier in? Dwarskijkertjes? Zal ik mijn dwarskijkertje straffen of belonen? Geef ik Zakgeld: ja of neen? Mijn kind vraagt een gsm! Ik verveel mij! (Mag mijn kind zich nog vervelen? Heeft een kind hobby’s nodig? Wat is teveel?) De ideeëntafel: vrije tafel en plaats om nieuwe ideeën te noteren voor een volgend oudercafé

Dit hebben we geleerd: We organiseren op wisselende dagen. Voor Babbels is een vrijdag namiddag goed. Mensen persoonlijk aanspreken, ook de dag zelf. Brieven 2 weken ervoor meegeven (ouders kunnen werk plannen). Ook de grootouders uitnodigen. (Groot-) ouders zien graag hun kinderen bezig. Zo veel mogelijk tonen in de klas. Niet te belerend zijn, ervaringen laten uitwisselen Ouders doen mee.

Belemmeringen Babbels zijn hoogdrempelig: ook hoogopgeleide ouders zitten met vragen. Sommige mensen hebben schrik om te praten. Sommigen begrijpen niet alles. Overdag tijdens de klasdag, niet iedereen kan zich vrijmaken.

Wat werkt goed? Variatie aan activiteiten. Wisselende dagen. Aansluitend bij het begin of einde van de klasdag. Grootouders komen ook graag en met interesse. Evalueren van de Babbels. Overleg met de collega’s over de inhoud en het verloop. Samen werken met CLB, Huis van het Kind.

Babbel “Leren lezen”