Elk kind, elke ouder telt Visieontwikkeling in basisschool De Tovertuin
SABRINA SAEY PETRA DE SAEGHER
De Tovertuin Basisschool van het Gemeenschapsonderwijs Gelegen in de kansarme stationsbuurt van Sint-Niklaas SES-percentage al jaren rond de 90%, laatste 2 jaren dalend Grote aanwezigheid van anderstalige ouders, Roma-ouders, kansarme ouders Project met Samenlevingsopbouw sinds 2006-2007 Brugfiguur sinds 2010-2011 Jong team 6 Personeelsleden zijn ouder op school (13 leerlingen)
ONS VERHAAL 1. Opvattingen: van oerknal tot samenleven 2. Strategieën: van aapje tot partnermens 3. Visie: van ijstijd tot klimaatopwarming
1 Evolutie in onze opvattingen VAN OERKNAL TOT SAMEN LEVEN In den beginne waren er… impliciete opvattingen over ouders en ouderbetrokkenheid
MAAR WEL DEZE OPVATTINGEN “ouders maken het ons vaak lastiger” “ we hebben enkel formeel contact met ouders nodig” “met anderstalige ouders kunnen we niet communiceren” “we houden de deuren van onze klas en school liever dicht” “het is best dat ouders aan de zijlijn staan en ons laten doen” “eigenlijk weten we niet veel over de ouders en hun cultuur” “onze ouders weten te weinig over school’
WE ZIJN GEËVOLUEERD Lastige ouders Ouders als partners Gesloten deuren Onwetende ouders Geen contact met anderstaligen Ouders als partners Alle deuren kunnen open Geïnformeerde ouders Creatief met communicatie
WE ZIJN GEËVOLUEERD Ouders aan de zijlijn Kennis enkel van ‘eigen cultuur’ Enkel formele contacten Onwetende school Ouders doen mee Ouders betrokken bij het leren Interculturele kennis en respect Formele en informele contacten Ouders informeren school
2 Ontwikkeling van strategieën VAN AAPJE TOT PARTNERMENS Voorbeelden van strategieën die de evolutie van aapje tot partnermens richting hebben gegeven
WAT WETEN OUDERS OVER SCHOOL? KENNISDIMENSIE OUDERS WAT WETEN OUDERS OVER SCHOOL? inschrijving – rapport – oudercontact – activiteiten ‘nul’visie ‘top’visie 1 pagina Cijferrapport Luistercontact Schoolfeest 4 pagina’s + Cijferrapport Observatie van 3 extra activiteiten Infobrochure picto, probeer WISA Tipwijzer, + vb Activiteiten met Infobrochure met visie Richtlijnen KVS, (refter) Klas in de kijker, extra met Schoolinfo, klasinfo, kindinfo Rapportbeleid Leerfiche Leuk en leerrijk Ouderinfo, info voor het kind Breed evalueren Kindercontact Genieten van school
WAT WEET HET TEAM OVER OUDERS? KENNISDIMENSIE TEAM WAT WEET HET TEAM OVER OUDERS? Concrete ouders – doelgroepen - metaniveau ‘nul’visie ‘top’visie Kennis over ‘goede ouders’ Vooroordelen - - Kansarmoede Beeldvorming, moeilijk gesprek Ouderbetrokkenheid in kaart Roma Ouderbetrokkenheid in kaart, oudercontact Kennis over ouders, oudermuur intercultureel Roos van Leary, 7 dimensies Kennis over ouders via informeel contact, onderling Hulpbronnen Pygmalion, stoelen L. Celie, oudercontact Kennis over de ‘afwezige ouders’ Kennis over beeldvorming bij ouders Open communicatiebeleid
3 Ontwikkeling van visie KLIMAATOPWARMING Werken aan een klimaat dat zorgt voor visie- en competentie ontwikkeling.
MENTALE IJSTIJD: WERKEN ZONDER EXPLICIETE VISIE Vergaderen Spreken en luisteren Doel is organiseren van verandering en activiteiten Perspectief is dat van de school, de leerkracht
WERKEN IN EEN WARM KLIMAAT Leerkrachtouders met specifieke vergaderinbreng, rollenspel, ouders bevragen Werkvergaderingen, inleefmomenten, denkgroepen Visie perspectief innemen Denkhoeden, werken met SMART-doelen, actieplan binnen de dimensies Placemat, brainstorm, rollenspel, denkhoeden, post-it, observatiewijzers, inleefoefening, stellingenspel Structureel inbouwen van evaluatie door team en ouders