Elk kind, elke ouder telt

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Gemeentelijke Basisschool “Sint-Joost-Aan-Zee” Algemene situering. Brede school “Sint-Joost”
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
De Proostdijschool School vol talenten Prachtig om er kind te zijn, Prachtig om er te werken.
Omgaan met diversiteit Van de periferie naar de kern
In het bestuursakkoord
Onderwijsinspectie zegt: “als een school systematisch en doelgericht werkt aan het maximaliseren van de prestaties van haar leerlingen.
Respect op school Geen VOET om op te staan.
Interculturele communicatie
de ouderbetrokkenheid vergroten
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Brede school in Berkenbos
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Ouderbetrokkenheid.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Perspectief op onderwijsvernieuwing Lisa, Lian, Amrita, Liesette.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
#WATWERKT. Het bevragen en in beeld brengen van jonge werkzoekenden tussen 16 tot 30 jaar over hun zoektocht naar werk, om jongeren te informeren en tips.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Oic no go casus watch?v=vVuGEUuCP5k.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Welkom!! Namens de Ouderraad. Wat is een ouderraad? We zijn een groep enthousiaste ouders die graag iets extra betekenen voor de school en de kinderen.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
Samen de missing link overbruggen. Ouderbetrokkenheid mensen in armoede Denkoefening met -Leerlingen -Ouders -Leerkrachten -Directies -Onderwijsondersteuners.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Ouderraad laat van zich horen!.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Ze durven de taal die ik geef niet meer te gebruiken
Enkele interessante vragen!
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Een motivatie - en samenlevingsproject voor 2e graad BSO
ACTIE onderzoek.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
In iedere klas zou een klasmeter en/of -peter kunnen aangeduid worden
C H A N G E M A K E R S TRAJECT OUDERBETROKKENHEID Sint-NIKLAAS
brengt school en ouders dicht bij elkaar
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Sociaal steunfonds FLOB Gent.
Voortgangsrapport schooljaar Lokaal overlegplatform
Transcript van de presentatie:

Elk kind, elke ouder telt Visieontwikkeling in basisschool De Tovertuin

SABRINA SAEY PETRA DE SAEGHER

De Tovertuin Basisschool van het Gemeenschapsonderwijs Gelegen in de kansarme stationsbuurt van Sint-Niklaas SES-percentage al jaren rond de 90%, laatste 2 jaren dalend Grote aanwezigheid van anderstalige ouders, Roma-ouders, kansarme ouders Project met Samenlevingsopbouw sinds 2006-2007 Brugfiguur sinds 2010-2011 Jong team 6 Personeelsleden zijn ouder op school (13 leerlingen)

ONS VERHAAL 1. Opvattingen: van oerknal tot samenleven 2. Strategieën: van aapje tot partnermens 3. Visie: van ijstijd tot klimaatopwarming

1 Evolutie in onze opvattingen VAN OERKNAL TOT SAMEN LEVEN In den beginne waren er… impliciete opvattingen over ouders en ouderbetrokkenheid

MAAR WEL DEZE OPVATTINGEN “ouders maken het ons vaak lastiger” “ we hebben enkel formeel contact met ouders nodig” “met anderstalige ouders kunnen we niet communiceren” “we houden de deuren van onze klas en school liever dicht” “het is best dat ouders aan de zijlijn staan en ons laten doen” “eigenlijk weten we niet veel over de ouders en hun cultuur” “onze ouders weten te weinig over school’

WE ZIJN GEËVOLUEERD Lastige ouders Ouders als partners Gesloten deuren Onwetende ouders Geen contact met anderstaligen Ouders als partners Alle deuren kunnen open Geïnformeerde ouders Creatief met communicatie

WE ZIJN GEËVOLUEERD Ouders aan de zijlijn Kennis enkel van ‘eigen cultuur’ Enkel formele contacten Onwetende school Ouders doen mee Ouders betrokken bij het leren Interculturele kennis en respect Formele en informele contacten Ouders informeren school

2 Ontwikkeling van strategieën VAN AAPJE TOT PARTNERMENS Voorbeelden van strategieën die de evolutie van aapje tot partnermens richting hebben gegeven

WAT WETEN OUDERS OVER SCHOOL? KENNISDIMENSIE OUDERS WAT WETEN OUDERS OVER SCHOOL? inschrijving – rapport – oudercontact – activiteiten ‘nul’visie ‘top’visie 1 pagina Cijferrapport Luistercontact Schoolfeest 4 pagina’s + Cijferrapport Observatie van 3 extra activiteiten Infobrochure picto, probeer WISA Tipwijzer, + vb Activiteiten met Infobrochure met visie Richtlijnen KVS, (refter) Klas in de kijker, extra met Schoolinfo, klasinfo, kindinfo Rapportbeleid Leerfiche Leuk en leerrijk Ouderinfo, info voor het kind Breed evalueren Kindercontact Genieten van school

WAT WEET HET TEAM OVER OUDERS? KENNISDIMENSIE TEAM WAT WEET HET TEAM OVER OUDERS? Concrete ouders – doelgroepen - metaniveau ‘nul’visie ‘top’visie Kennis over ‘goede ouders’ Vooroordelen - - Kansarmoede Beeldvorming, moeilijk gesprek Ouderbetrokkenheid in kaart Roma Ouderbetrokkenheid in kaart, oudercontact Kennis over ouders, oudermuur intercultureel Roos van Leary, 7 dimensies Kennis over ouders via informeel contact, onderling Hulpbronnen Pygmalion, stoelen L. Celie, oudercontact Kennis over de ‘afwezige ouders’ Kennis over beeldvorming bij ouders Open communicatiebeleid

3 Ontwikkeling van visie KLIMAATOPWARMING Werken aan een klimaat dat zorgt voor visie- en competentie ontwikkeling.

MENTALE IJSTIJD: WERKEN ZONDER EXPLICIETE VISIE Vergaderen Spreken en luisteren Doel is organiseren van verandering en activiteiten Perspectief is dat van de school, de leerkracht

WERKEN IN EEN WARM KLIMAAT Leerkrachtouders met specifieke vergaderinbreng, rollenspel, ouders bevragen Werkvergaderingen, inleefmomenten, denkgroepen Visie perspectief innemen Denkhoeden, werken met SMART-doelen, actieplan binnen de dimensies Placemat, brainstorm, rollenspel, denkhoeden, post-it, observatiewijzers, inleefoefening, stellingenspel Structureel inbouwen van evaluatie door team en ouders