Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Veelgestelde vragen over het decreet 19 maart 2014.
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Digitaal Loket Kinderopvang Leuven.
HET DECREET KINDEROPVANG VOOR BABY’S EN PEUTERS WAAROM EN HOE?
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Transitie De overgang naar het nieuwe decreet wat betekent dat voor mij? 22 november 2013.
Veiligheid, gezondheid en kwaliteitszorg 22 november 2013
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Inspiratiedag “Kinderopvang in de praktijk” Actualiteit à la carte 2 oktober 2008 Mechelen.
Voorontwerp decreet Voorschoolse Kinderopvang 6 mei 2011.
Decreet Kinderopvang van Baby’s en Peuters. Onze opdracht is om actief bij te dragen tot het welzijn van jonge kinderen en hun gezinnen: dankzij deskundige.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Overzicht communicatie. DOELSTELLINGEN Duidelijk informeren In dialoog treden Ondersteunen Aangepast aan het doelpubliek.
KINDEROPVANG. INHOUD 1.Opdrachten inzake kinderopvang 2.Decreet kinderopvang voor baby’s en peuters 3.Gevolgen voor het lokaal bestuur 4.Lokaal loket.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Decreet Kinderopvang van Baby’s en Peuters Kinderopvangbeurs 2012 inhoudelijk upgedated augustus 2014.
Naar een PODMI-kennisbank met inspirerende praktijken Provinciale ontmoetingsdagen- herfst 2014.
OW GENT in Nieuw Gent - 10 juni INTRO 1.INCLUSIEF = toegankelijk voor iedereen: ---- maatwerk ---- centraal én decentraal 2. SAMEN MET LOKALE.
 VVSG 10 oktober 2013  Durven met dienstverlening  Workshop sociaal huis.
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015.
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK CKO HOPSASSA. WAT IS CKO HOPSASSA?  CKO = Centrum voor Kinderopvang  2006 : Minister Vervotte – Vernieuwing Vlaamse Kinderopvanglandschap.
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO ICC Gent, 2 april 2015.
Administrateur-generaal
Investeren op lange termijn in een competent systeem Chris De Kimpe Pedagogische Ondersteuning in Kinderopvang Stad Gent.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
ISB-CONGRES – 17 MAART 2011 KINDEROPVANG EN SPORT.
Kinderarmoede bestrijden via betaalbare en, kwaliteitsvolle dienstverlening Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad.
Inloophuis dementie. Inhoudstafel Waarom Hoe Wat Wie Waar Toekomst.
HvK Welzijnszorg Kempen Ivan Pauwels Consulent Huizen van het Kind Kind en Gezin Provincie Antwerpen
Bezetting structurele plaatsen Sectoroverleg 1 juli 2016.
1. Korte historiek -Goedkeuring decreet preventieve gezinsondersteuning november Goedkeuring uitvoeringsbesluiten eind maart Oproep erkenning.
Magda De Meyer Voorzitter Vrouwenraad
Ouders met kinderen met specifieke zorgbehoeften
Verwijzen naar kookboek.
Lokaal Sociaal Beleid.
Inloophuis dementie 1.
Oproep KOALA 15 juni 2017.
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015
Progressief universalisme
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Van contactpunt kinderopvang naar lokaal loket kinderopvang 02/04/2015
Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Lokaal loket kinderopvang
Online tevredenheidsmeting
Naar een nieuw decreet lokaal sociaal beleid
Nog veel meer foto’s zijn de downloaden op de site
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK
Geïntegreerd breed onthaal
Het systeem van de persoonsvolgende financiering en de doelstellingen uit perspectief 2020 in vogelvlucht.
Sectoroverleg Kinderopvang
Infosessie: attesten inkomenstarief 11, 18 en 20 januari 2016 Sofie Delcourt – VVSG Stafmedewerker Kinderopvang
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Lokaal loket kinderopvang
Oproep kandidaten voor subsidiebelofte voor basissubsidie (trap 1) voor bestaande plaatsen Oproep 29 maart 2018.
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK
Provinciale Commissie Buitenschoolse Opvang vzw
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
EXPOO Fold up 14 mei 2019 Christine Faure.
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Lerend Netwerk Regie Buitenschoolse Opvang 24 september 2019
Transcript van de presentatie:

Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015

Voorgeschiedenis 2007: Proefproject CKO ‘Centrum voor Kinderopvang’ (K&G) – Detectie noden sector en bevolking  acties – Stad = netwerkmakelaar en regisseur met respect voor autonomie sector  steeds op zoek naar win-win 2009: start aparte ‘regie kinderopvang’

Context Leuven Aanbod: 1984 plaatsen 0 tot 3 jaar – 11% gezinsopvang – 89% groepsopvang – 90% systeem inkomenstarief – 10% niet systeem inkomenstarief Vraag / behoefte: 80% (2.725) van alle Leuvense 0-3-jarigen heeft opvangvraag! – Niet allemaal voltijds! Gemiddeld 3,5 dagen per week – 38% van alle aanvragen in loket van niet-Leuvenaars – Opvangvraag verschilt per deelgemeente (64-87%)

Context Leuven Gebruik: – 66% (2.262) van alle Leuvense 0-3-jarigen vindt een plaats – 83% (2.262) van alle Leuvense 0-3-jarigen die nood hebben aan kinderopvang vindt plaats (6% buiten Leuven!)  17% van die groep (463) vindt geen plaats – Zie ook noodlijst: 200-tal aanvragen acute nood

Doel ondersteuning Leefbaarheid Kwaliteit Kwantiteit Hoe: 1)Ondersteuning in groep 2)Individuele ondersteuning

1. Ondersteuning van organisatoren kinderopvang in groep

Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisselingVorming en intervisieProjecten

Informatie- en ervaringsuitwisseling Stedelijke adviesraad Kinderopvang (LOK) Sector baby’s en peuters Sectoroverleg Werkgroep digitaal loket kinderopvang Andere ad hoc groepen Sector schoolkinderen Sectoroverleg Andere

Informatie- en ervaringsuitwisseling Uitgebouwde overlegstructuur Vergaderingen overdag en ‘s avonds Ad hoc werkgroepen volgens nood Wat? 1.Informeren / discussiëren Wetgeving: impact Bespreking cijfers Interessante project(oproep)en Ruim > gezinsthema’s (bvb. Huis van het Kind & netwerk gezinsondersteuning)

Informatie- en ervaringsuitwisseling 2. Inspireren / ervaringen uitwisselen Goede praktijken of knelpunten Bvb. Wenbeleid, tevredenheidsbevraging ouders, ouderparticipatie, personeelsbeleid, voedingsbeleid, bestellen is betalen,… Contacten Bvb. Levering voeding, vorming,.. Gevolg: Gezamenlijk implementatiekader vergunnings- of subsidievoorwaarden

Informatie- en ervaringsuitwisseling 3. Verspreiden van informatie naar ouders toe Infoavond zindelijkheid, bijtanksessie peuterpuberteit, Gezinsfeest,… 4. Verspreiden van informatie naar K&G / Koepels toe Bezorgdheden Knelpunten = belangenverdediging

Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisselingVorming en intervisieProjecten

Vorming Vorming blussen en evacuatie Vorming levensreddend handelen 0-3j Vorming stress in de kinderopvang Vorming rugsparend werken Vorming zindelijkheid Vorming peuterpuberteit Groepsaanbod Huis van het Kind (ook voor ouders) Gratis of betalend. Dienst regie voorziet locatie, sprekers, inschrijvingen,..

Intervisie Intervisie pedagogisch medewerkers Pedagogisch beleid Casuïstiek Intervisie logistieke medewerkers HACCP Beleid gezonde voeding

Inspiratieavond kinderopvang Doelgroep: medewerkers kinderopvang infostandjes en workshops  voorbeelden van krachtig kind-, ouder-, personeels- of buurtbeleid Inclusieve kinderopvang Blote voetenpad Feesten in de kinderopvang Snoezelen met baby’s Herbruikbare luiers Muziek met baby’s Reggio Emilia …

Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisselingVorming en intervisieProjecten

Occasionele kinderopvang voor ouders die opleidingstraject volgen – 30 plaatsen in eigen beheer – Vraaggestuurd  wachtlijst delen met sector – Krachtige samenwerking met toeleiders (OCMW, VDAB, OI, CBE) Projecten rond gezonde voeding en beweging Projecten rond buitenruimte Projecten rond taalstimulering (Tatertaal) Projecten gezinsondersteuning – Bvb. Materiële ondersteuning kwetsbare gezinnen

2. Individuele ondersteuning van organisatoren kinderopvang

Overzicht Financiële ondersteuningLoket kinderopvangOndersteuning startersuitleendienstBegeleidingstraject inclusie

Financiële ondersteuning gezinsopvang Huisvuilpremie 10 huisvuilzakken per kind Enkel voor niet-aangesloten KB! Speelgoed- en verzorgingspremie Max. 50 EUR voor niet-aangesloten KB, 60 EUR voor aangesloten KB Installatiepremie gezinsopvang Max. 430 EUR voor aangesloten KB

Financiële ondersteuning groepsopvang 1.Ondersteuningstoelage inkomenstarief Wijziging vanaf 2015 Voor vergunde, niet-volledig gesubsidieerde (T1, T2B) kindplaatsen met systeem inkomenstarief Toelage afhankelijk van (1) subsidietrap (graduele afbouw), (2) werkgeverschap). Gemiddeld 200 € / plaats / jaar

Financiële ondersteuning groepsopvang 2. Start- of uitbreidingstoelage Wijziging vanaf 2015 per nieuwe / bijkomende inkomensgerelateerde plaats Max. 500 EUR bij WG Max. 250 EUR bij niet-WG per nieuwe / bijkomende niet- inkomensgerelateerde plaats Max. 350 EUR bij WG Max. 175 EUR bij niet-WG

Financiële ondersteuning groepsopvang 3. speelgoed- en verzorgingstoelage Max. 60 EUR voor samenwerkende KB aangesloten bij de Dienst 4. Installatietoelage groepsopvang Eenmalig, max. 430 EUR en 140 EUR voor samenwerkende KB aangesloten bij de Dienst 5. Toelage voedselveiligheid voor samenwerkende KB aangesloten bij de Dienst Heffing FAVV

Overzicht Financiële ondersteuningLoket kinderopvangOndersteuning startersuitleendienstBegeleidingstraject inclusie

Loket kinderopvang Neutraal informatie- en ondersteuningspunt en een centraal registratiepunt voor alle vragen over de opvang van baby’s, peuters en schoolkinderen in Leuven. Samenwerking met alle opvangvoorzieningen (gezinsopvang en groepsopvang) Samenwerking met toeleiders (bvb. OCMW, CAW, OI, VDAB,..)

Loket kinderopvang Geen gestandaardiseerde centrale informatie over lokaal aanbod Geen transparantie over toewijzingscriteria veel contacten met sector tijdens zoektocht ouders Onvoldoende realisatie sociale mix Knelpunten ouders & toeleiders

Loket kinderopvang te hoge werklast door 1op1-vragen van ouders + ontbreken van cruciale informatie over opvangvraag Dubbels op wachtlijsten Geen of beperkte eigen software en registratiesystemen, geen coherente beleidsinformatie op het niveau van de eigen voorziening Nood aan instrument voor optimale matching vraag en aanbod Knelpunten opvang-initiatieven

Loket kinderopvang Geen cijfers om opvangvraag Leuven objectief te kwantificeren en kwalificeren Verhoging toegankelijkheid, bvb. occasionele kinderopvangvragen, noodopvangvragen Knelpunten lokale overheid

Loket kinderopvang Informatie opzoeken en aanmelden voor opvang – via drietalige website, ondersteund door (a) toegankelijk loket (tel, , fysiek loket) en (b) netwerk van toeleiders Gratis uitgebreide back-office met persoonlijke toegang tot tal van beheersmodules op maat Technische ondersteuning door projectmedewerker Objectieve beleidsinformatie over kinderopvang

Loket kinderopvang Aanbodgestuurd: Gecentraliseerde aanvraag via website - decentrale ‘behandeling van aanvragen’ via back-office (gratis!) optioneel: all-in beheersmodule via persoonlijke login > modules op maat De eigen opvangfiche aanpassen; ‘persoonlijke’ wachtlijst Planning Aanwezigheidsregistratie Facturatie Rapportering Technische ondersteuning Hulp bij invullen vrije plaatsen

Loket kinderopvang Voordelen: All- in systeem => minder administratie (aanvraag door ouders ingevuld -> inschrijving) Respect voor autonomie (opnamebeleid, facturatie,...) Technische ondersteuning door projectmedewerker Vergemakkelijkt matching van vraag & aanbod

Loket kinderopvang Uniek in Vlaanderen: 100% opvanginitiatieven aangesloten bij de front office en unieke toegangspoort Daarnaast: 25% van alle opvanginitiatieven gebruikt het all-in pakket = 50% van alle ingeschreven kinderen Dit aantal stijgt!

Overzicht Financiële ondersteuningLoket kinderopvangOndersteuning startersuitleendienstBegeleidingstraject inclusie

Ondersteuning starters Wegwijs maken in opvangsector Subsidiekader Starten in gezinsopvang vs. groepsopvang Advies lokaal bestuur bij opstart groepsopvang cijfermateriaal omtrent opvangtekort Financiële ondersteuning Toeleiding naar ondersteuningskanalen / informatie Starterswijzer Kind en Gezin Agentschap ondernemen Voorzet Toeleiden naar vrijstaande opvanglocaties

Overzicht Financiële ondersteuningLoket kinderopvangOndersteuning startersuitleendienstBegeleidingstraject inclusie

Gratis uitleendienst Kamishibai theater + vertelplaten Themaboxen ism Huis van het Kind Slapen Eten Beweging Peuterpuberteit Vaders …

Overzicht Financiële ondersteuningLoket kinderopvangOndersteuning startersuitleendienstBegeleidingstraject inclusie

Erkenning en subsidiëring als Centrum Inclusieve Kinderopvang sinds januari 2014 binnen werkingsgebied ‘Leuven’

Begeleidingstraject inclusie Praktijkbegeleiding, coaching of intervisie – Thematisch of casusgerelateerd Uitbouw netwerk van partnerorganisaties Andere doelstellingen 1.proactief opnamebeleid 2.realiseren van inclusieve kinderopvang 3.Sensibiliseren van partners

3. Kostenplaatje

Kostenplaatje Personeelskosten: – Operationeel (loket) en coördinatie: 1 à 2 VTE Werkingskosten: – Loket kinderopvang (opstartkost + onderhoudskost) – Toelagereglement (maximaal EUR / Jaar) – Andere (vorming,…): 4000 EUR / jaar

4. Kritische succesfactoren en valkuilen

Valkuilen ValkuilKritische succesfactor Versnipperde sector, tegenstrijdige belangen Divers bereik Gelijke behandeling Vrijblijvend aanbod op maat (tijdstip, via verslag,..) Respect voor autonomie, mede-eigenaarschap Ruimte voor ervaringsuitwisseling

Valkuilen ValkuilKritische succesfactor Buitenschoolse sector minder betrokken Concrete acties en projecten ervaringsuitwisseling

5. Discussie / vragen