De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015"— Transcript van de presentatie:

1 Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015
Wijziging titel: Ondersteuning ipv steun Organisatoren KO ipv ‘private organisatoren’ want we ondersteunen gehele sector, met soms accentverschillen naargelang subsidietrap, context,…. Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015

2 Voorgeschiedenis 2007: Proefproject CKO ‘Centrum voor Kinderopvang’ (K&G) Detectie noden sector en bevolking  acties Stad = netwerkmakelaar en regisseur met respect voor autonomie sector  steeds op zoek naar win-win 2009: start aparte ‘regie kinderopvang’

3 Context Leuven Aanbod: 1984 plaatsen 0 tot 3 jaar
11% gezinsopvang – 89% groepsopvang 90% systeem inkomenstarief – 10% niet systeem inkomenstarief Vraag / behoefte: 80% (2.725) van alle Leuvense 0-3-jarigen heeft opvangvraag! Niet allemaal voltijds! Gemiddeld 3,5 dagen per week 38% van alle aanvragen in loket van niet-Leuvenaars Opvangvraag verschilt per deelgemeente (64-87%) Alle Leuvense 0-3 jarigen = op datum van 1 januari 2015 = 3.412 Verklaring hoge behoefte aan kinderopvang: Hoog aantal geboortes hoge tewerkstellingsgraad (> 100%): omvangrijke arbeidsmarkt, aantrekkingskracht op werknemers van buiten Leuven; positieve attitude tov kinderopvang, ook bij kansengroepen (ook ikv trajectbegeleiding, voorrang,..) Minder informele opvangmogelijkheden (zie stadsmonitor)

4 Context Leuven Gebruik:
66% (2.262) van alle Leuvense 0-3-jarigen vindt een plaats 83% (2.262) van alle Leuvense 0-3-jarigen die nood hebben aan kinderopvang vindt plaats (6% buiten Leuven!)  17% van die groep (463) vindt geen plaats Zie ook noodlijst: 200-tal aanvragen acute nood

5 Doel ondersteuning Leefbaarheid Kwaliteit Kwantiteit Hoe:
Ondersteuning in groep Individuele ondersteuning

6 1. Ondersteuning van organisatoren kinderopvang in groep

7 Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisseling Vorming en intervisie
Projecten

8 Informatie- en ervaringsuitwisseling
Stedelijke adviesraad Kinderopvang (LOK) Sector baby’s en peuters Sectoroverleg Werkgroep digitaal loket kinderopvang Andere ad hoc groepen Sector schoolkinderen Andere Andere vertegenwoordigers: onderwijs, vrije tijd, gebruikers, tewerkstelling, lokaal bestuur. Toevoegen: hoeveel partners maximaal

9 Informatie- en ervaringsuitwisseling
Uitgebouwde overlegstructuur Vergaderingen overdag en ‘s avonds Ad hoc werkgroepen volgens nood Wat? Informeren / discussiëren Wetgeving: impact Bespreking cijfers Interessante project(oproep)en Ruim > gezinsthema’s (bvb. Huis van het Kind & netwerk gezinsondersteuning)

10 Informatie- en ervaringsuitwisseling
2. Inspireren / ervaringen uitwisselen Goede praktijken of knelpunten Bvb. Wenbeleid, tevredenheidsbevraging ouders, ouderparticipatie, personeelsbeleid, voedingsbeleid, bestellen is betalen,… Contacten Bvb. Levering voeding, vorming,.. Gevolg: Gezamenlijk implementatiekader vergunnings- of subsidievoorwaarden

11 Informatie- en ervaringsuitwisseling
3. Verspreiden van informatie naar ouders toe Infoavond zindelijkheid, bijtanksessie peuterpuberteit, Gezinsfeest,… 4. Verspreiden van informatie naar K&G / Koepels toe Bezorgdheden Knelpunten = belangenverdediging

12 Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisseling Vorming en intervisie
Projecten

13 Vorming Vorming blussen en evacuatie
Vorming levensreddend handelen 0-3j Vorming stress in de kinderopvang Vorming rugsparend werken Vorming zindelijkheid Vorming peuterpuberteit Groepsaanbod Huis van het Kind (ook voor ouders) Gratis of betalend. Dienst regie voorziet locatie, sprekers, inschrijvingen,..

14 Intervisie Intervisie pedagogisch medewerkers Pedagogisch beleid
Casuïstiek Intervisie logistieke medewerkers HACCP Beleid gezonde voeding

15 Inspiratieavond kinderopvang
Doelgroep: medewerkers kinderopvang infostandjes en workshops  voorbeelden van krachtig kind-, ouder-, personeels- of buurtbeleid Inclusieve kinderopvang Blote voetenpad Feesten in de kinderopvang Snoezelen met baby’s Herbruikbare luiers Muziek met baby’s Reggio Emilia

16 Overzicht Informatie- en ervaringsuitwisseling Vorming en intervisie
Projecten

17 Projecten Occasionele kinderopvang voor ouders die opleidingstraject volgen 30 plaatsen in eigen beheer Vraaggestuurd  wachtlijst delen met sector Krachtige samenwerking met toeleiders (OCMW, VDAB, OI, CBE) Projecten rond gezonde voeding en beweging Projecten rond buitenruimte Projecten rond taalstimulering (Tatertaal) Projecten gezinsondersteuning Bvb. Materiële ondersteuning kwetsbare gezinnen

18 2. Individuele ondersteuning van organisatoren kinderopvang

19 Overzicht Financiële ondersteuning Loket kinderopvang
Ondersteuning starters uitleendienst Begeleidingstraject inclusie

20 Financiële ondersteuning gezinsopvang
Huisvuilpremie 10 huisvuilzakken per kind Enkel voor niet-aangesloten KB! Speelgoed- en verzorgingspremie Max. 50 EUR voor niet-aangesloten KB, 60 EUR voor aangesloten KB Installatiepremie gezinsopvang Max. 430 EUR voor aangesloten KB

21 Financiële ondersteuning groepsopvang
Ondersteuningstoelage inkomenstarief Wijziging vanaf 2015 Voor vergunde, niet-volledig gesubsidieerde (T1, T2B) kindplaatsen met systeem inkomenstarief Toelage afhankelijk van (1) subsidietrap (graduele afbouw), (2) werkgeverschap). Gemiddeld 200 € / plaats / jaar

22 Financiële ondersteuning groepsopvang
2. Start- of uitbreidingstoelage Wijziging vanaf 2015 per nieuwe / bijkomende inkomensgerelateerde plaats Max. 500 EUR bij WG Max. 250 EUR bij niet-WG per nieuwe / bijkomende niet-inkomensgerelateerde plaats Max. 350 EUR bij WG Max. 175 EUR bij niet-WG

23 Financiële ondersteuning groepsopvang
3. speelgoed- en verzorgingstoelage Max. 60 EUR voor samenwerkende KB aangesloten bij de Dienst 4. Installatietoelage groepsopvang Eenmalig, max. 430 EUR en 140 EUR voor samenwerkende KB aangesloten bij de Dienst 5. Toelage voedselveiligheid Heffing FAVV

24 Overzicht Financiële ondersteuning Loket kinderopvang
Ondersteuning starters uitleendienst Begeleidingstraject inclusie

25 Loket kinderopvang Neutraal informatie- en ondersteuningspunt en een centraal registratiepunt voor alle vragen over de opvang van baby’s, peuters en schoolkinderen in Leuven. Samenwerking met alle opvangvoorzieningen (gezinsopvang en groepsopvang) Samenwerking met toeleiders (bvb. OCMW, CAW, OI, VDAB,..)

26 Knelpunten ouders & toeleiders
Loket kinderopvang Knelpunten ouders & toeleiders Geen gestandaardiseerde centrale informatie over lokaal aanbod Geen transparantie over toewijzingscriteria veel contacten met sector tijdens zoektocht ouders Onvoldoende realisatie sociale mix

27 Knelpunten opvang-initiatieven
Loket kinderopvang Knelpunten opvang-initiatieven te hoge werklast door 1op1-vragen van ouders + ontbreken van cruciale informatie over opvangvraag Dubbels op wachtlijsten Geen of beperkte eigen software en registratiesystemen, geen coherente beleidsinformatie op het niveau van de eigen voorziening Nood aan instrument voor optimale matching vraag en aanbod

28 Knelpunten lokale overheid
Loket kinderopvang Knelpunten lokale overheid Geen cijfers om opvangvraag Leuven objectief te kwantificeren en kwalificeren Verhoging toegankelijkheid, bvb. occasionele kinderopvangvragen, noodopvangvragen

29 Loket kinderopvang Centraal loket kinderopvang (mail/ tel/ fysiek)
Informatie opzoeken en aanmelden voor opvang – via drietalige website, ondersteund door (a) toegankelijk loket (tel, , fysiek loket) en (b) netwerk van toeleiders Gratis uitgebreide back-office met persoonlijke toegang tot tal van beheersmodules op maat Technische ondersteuning door projectmedewerker Objectieve beleidsinformatie over kinderopvang Loket kinderopvang: Centraal loket kinderopvang (mail/ tel/ fysiek) Algemene vragen over kinderopvang in Leuven Indienen/ opvolgen van aanvraag Berekening inkomenstarief Individuele opvolging noodaanvraag Specifieke opvangvragen (bvb. occasionele opvang, inclusieve opvang) Vragen over gezinsondersteunend aanbod in Leuven

30 Loket kinderopvang Aanbodgestuurd: Gecentraliseerde aanvraag via website - decentrale ‘behandeling van aanvragen’ via back-office (gratis!) optioneel: all-in beheersmodule via persoonlijke login > modules op maat De eigen opvangfiche aanpassen; ‘persoonlijke’ wachtlijst Planning Aanwezigheidsregistratie Facturatie Rapportering Technische ondersteuning Hulp bij invullen vrije plaatsen

31 Loket kinderopvang Voordelen:
All- in systeem => minder administratie (aanvraag door ouders ingevuld -> inschrijving) Respect voor autonomie (opnamebeleid, facturatie,...) Technische ondersteuning door projectmedewerker Vergemakkelijkt matching van vraag & aanbod

32 Loket kinderopvang Uniek in Vlaanderen: 100% opvanginitiatieven aangesloten bij de front office en unieke toegangspoort Daarnaast: 25% van alle opvanginitiatieven gebruikt het all-in pakket = 50% van alle ingeschreven kinderen Dit aantal stijgt!

33 Overzicht Financiële ondersteuning Loket kinderopvang
Ondersteuning starters uitleendienst Begeleidingstraject inclusie

34 Ondersteuning starters
Wegwijs maken in opvangsector Subsidiekader Starten in gezinsopvang vs. groepsopvang Advies lokaal bestuur bij opstart groepsopvang cijfermateriaal omtrent opvangtekort Financiële ondersteuning Toeleiding naar ondersteuningskanalen / informatie Starterswijzer Kind en Gezin Agentschap ondernemen Voorzet Toeleiden naar vrijstaande opvanglocaties

35 Overzicht Financiële ondersteuning Loket kinderopvang
Ondersteuning starters uitleendienst Begeleidingstraject inclusie

36 Gratis uitleendienst Kamishibai theater + vertelplaten
Themaboxen ism Huis van het Kind Slapen Eten Beweging Peuterpuberteit Vaders

37 Overzicht Financiële ondersteuning Loket kinderopvang
Ondersteuning starters uitleendienst Begeleidingstraject inclusie

38 Begeleidingstraject inclusie
Erkenning en subsidiëring als Centrum Inclusieve Kinderopvang sinds januari 2014 binnen werkingsgebied ‘Leuven’

39 Begeleidingstraject inclusie
Praktijkbegeleiding, coaching of intervisie Thematisch of casusgerelateerd Uitbouw netwerk van partnerorganisaties Andere doelstellingen proactief opnamebeleid realiseren van inclusieve kinderopvang Sensibiliseren van partners Andere doelstellingen: proactief opnamebeleid (informeren van ondersteunende diensten, toeleiders en ouders) realiseren van inclusieve kinderopvang in eigen kinderopvanglocaties: 750 opvangprestaties/jaar, 7 ≠ kinderen + inclusiebeleid, ingebed in ruimer diversiteitsbeleid) Sensibiliseren van partners

40 3. Kostenplaatje

41 Kostenplaatje Personeelskosten: Werkingskosten:
Operationeel (loket) en coördinatie: 1 à 2 VTE Werkingskosten: Loket kinderopvang (opstartkost + onderhoudskost) Toelagereglement (maximaal EUR / Jaar) Andere (vorming,…): 4000 EUR / jaar Loket kinderopvang: EUR

42 4. Kritische succesfactoren en valkuilen

43 Valkuilen Valkuil Kritische succesfactor
Versnipperde sector, tegenstrijdige belangen Divers bereik Gelijke behandeling Vrijblijvend aanbod op maat (tijdstip, via verslag,..) Respect voor autonomie, mede-eigenaarschap Ruimte voor ervaringsuitwisseling

44 Valkuilen Valkuil Kritische succesfactor
Buitenschoolse sector minder betrokken Concrete acties en projecten ervaringsuitwisseling

45 5. Discussie / vragen


Download ppt "Ondersteuning van organisatoren kinderopvang 2 april 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google