Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing extra vergadering GEWU - knooppunt Expertgroep e-publishing.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Atlas Leefomgeving Schakeldag 7 juni 2011 Julie Ng-A-Tham & Arne Willigenburg.
Advertisements

Op een nieuwe manier bestellen, betalen en leveren van leermateriaal
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Samen leren samen werken in de cloud
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
BOK - QLICT contract Wat vooraf ging – de stichting BOK: Oprichting (2000) De Enschedese besturen besloten tot krachtenbundeling Alle schoolbesturen zijn.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Een gratis website voor uw appartement - waarom?
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Mid- en Front Office TOEKOMST, PLANNING EN OVERLEGMODEL DIGITAAL SOCIAAL HUIS NA DECEMBER 2013 Koen Renders, team Mid- en Front Office, CIPAL dv.
Kennis Sessie PSO 2013.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Vademecum Energiebewust Ontwerpen van nieuwbouwwoningen Eric van Zee 16 februari 2007.
Een startersgids voor innovatie
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Presentatie Studiemiddag Indexen en Nadere Toegangen Ralph Stuyver, Projectmanager 4 maart 2010.
Dag van de CultuurCommunicatie Workshop websites en e-zines 1 december 2003 Tim Wolfs / Remi Maddens.
Francis Devriendt, Stad Kortrijk Stefaan Ponnet, bvba Fusebox I-Points: digitale toeristische antennes in het straatbeeld van Kortrijk.
Aansturing gemeenschappelijk oppervlaktewater instrumentarium
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Directe Toegang tot Digitale Leermiddelen gebruikersdag 21 juni 2012 Tony Heemskerk.
Quality Function Deployment
Papierloos vergaderen in het onderwijs
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
Voorbije periode Vertraging van de organisatie
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing status 28/08/2012 Expertgroep e-publishing.
SAN Uniforme Verantwoording Eerstelijns diagnostiek Relatiebijeenkomst Zorgverzekeraars – SAN 27 mei 2015 Sanne van Rumpt SHO Centra voor medische diagnostiek.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Oracle licenties…… Hoe kunt u besparen? David Abeln
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Best Value Procurement Klant-, Zaak-, ArchiefSysteem
Blackboard 6.1 Ronald Hos.
BDL Implementatie keten wijzigingen 2017
Kluwer The end of Publishing
Presentatie bedrijfsplan
Smart World Workshop Scrum en Design Thinking
INSTRUCTIE SPELER VOLG SYSTEEM SDCP
VERNIEUWING PLATFORM Leden & Gebruikers Status Waarom Scope Planning
HOGE RAAD VOOR DE JUSTITIE | CONSEIL SUPERIEUR DE LA JUSTICE
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Doelstelling vanaf het begin
Waarom Waarom is het HDN platform toe aan vernieuwing?
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Knooppunt e-boekplatform / tabletoplossing extra vergadering GEWU - knooppunt Expertgroep e-publishing

Agenda Knooppunt 2.0 Knooppunt 3.0 Situering e-boekplatform / tablet oplossing Concept Selectieprocedure Conditionele keuze voorwaarden Belangrijke factoren voor selectie Uitgangspunt gemeenschappelijkheid Kandidaat voorkeur Open punten Vooropgestelde planning

Knooppunt 2.0 (1) Knooppunt 2.0 Gemeenschappelijk platform met single-sign-on waar digitaal lesmateriaal van verschillende uitgevers kan ontsloten worden Aan te roepen op PC, tablet, gsm als website 2.0 verwijst naar de huidige versie van knooppunt.net Het gemeenschappelijk aspect bestaat Het licentiekantoor (log in – structuur activatiecodes) De opbouw van de tab ‘mijn lesmateriaal’ De weergave van het lesmateriaal gerangschikt op vak Verscheidenheid Vanaf het aanklikken van de link van het lesmateriaal Sommige verwijzen naar eigen websites voor het openen van het lesmateriaal Sommige leggen links in het lesmateriaal De opbouw van de digitale content

Knooppunt 2.0 (2)

Knooppunt 3.0 (1) Knooppunt 3.0 Nieuw traject nog op te starten Basis voor traject: Huidige samenwerking met leverancier 2.0 organisatorisch / businessmodel Uitbreiding scope mogelijk maken Te statisch om nieuwe doelgroepen aan te spreken Doelstelling: Ontsluiting naar Basisonderwijs / Hoger onderwijs / Volwassenonderwijs op een manier dat visueel het doelpubliek correct benaderd wordt Beter business model dan huidig business model voor knooppunt 2,0 Meer features Meer visionair Sterke punten van knooppunt 2.0 behouden Beter beheer / tracing systeem Gemakkelijke aansluiting van nieuwe kanalen En nog honderden extra suggesties….

Knooppunt 3.0 (2) Knooppunt 3.0 Planning Ten vroegste 01/09/2014 Traject los van e-boek / tablet oplossing Motivatie Geen kopie van knooppunt 2,0, maar herdenken van concept Integratie van werk van uitgeverij van de toekomst Integratie met Meta4books en VEP wenselijk Wensen van meer partijen (ook basisonderwijs / hoger onderwijs) moeten geïncorporeerd worden Zoeken naar gepaste / mature leverancier (inter)nationaal Migratie van reeds bestaand licentiekantoor gegevens en digitaal lesmateriaal Kwaliteitsvol systeem: vervangt bestaand / werkend systeem en moet dus van dag 1 bugvrij en kwaliteitsvol zijn Moet in mei voor in productiestelling klaar zijn Communicatie van overgang moet opgezet worden Moet een gefundeerde investering zijn die enige tijd dienst doet Bestuurlijke code?

Situering e-boek platform / tabletoplossing E-boek platform / tabletoplossing: Een gemeenschappelijke ‘boekenkast’ voor bordboeken en lesmateriaal op desktop evenals op tablet Gemeenschappelijk antwoord bieden aan dringende vraag van deel van markt (enkele scholen) Voorkomen dat andere partijen zich tussen scholen en uitgeverijen plaatsen Versterking profiel educatieve uitgevers / knooppunt Extra, kosteloze service naar klant Gebruiksgemak / Transparantie voor gebruikers 1 login en paswoord kanaal onafhankelijk (Single-sign-on knooppunt gebruiken) Medium neutraal Kostenmodel Kosten delen Distributie in eigen beheer

Concept Knooppunttas 1.0

Selectieproces Publieke kandidatuurstelling 8 kandidaten Lijst van criteria opgesteld door expertgroep e-publishing Functionele, technische, organisatorische en financiële selectiecriteria Lijst van criteria beantwoord door kandidaten Schriftelijk voorstel Herleid tot 3 kandidaten (EPYC, Belin, Three ships) Mede door de bestuurlijke code Proces met 3 kandidaten Demo en presentatie door 3 kandidaten (1 dag) Eerste evaluatie presentatie sessies (1 sessie) Aanvullende vragenrondes met schriftelijke input kandidaten (2 sessies) Beslissing voorkeur kandidaat

Conditionele keuze voorwaarden Basisoplossing Nog niet de meest revolutionaire features Genoeg om 2 à 3 jaar te dienen Koppeling met knooppunt 2.0 Businessmodel volledig losgekoppeld van toekomstige project Leverancier niet bindend voor vervolgtrajecten knooppunt Duidelijk exit-scenario in contract Herbruikbaarheid van geleverd werk Strak contract Knooppunt in de ‘lead’ Duidelijke afspraken rond release / defect management / communicatie / gemeenschappelijkheid Vervolgtraject / andere pistes openhouden Knooppunt 3.0 Uitgeverij van de toekomst Feedback ervaring gebruikers meenemen Wensen van uitgeverijen naar de toekomst

Belangrijke factoren voor selectie Technische factoren Analyse productieomgeving Migratie Functionele factoren Kennis / bereidheid aanwezig bij kandidaat om functionele features gewenst door educatieve uitgevers uit te werken Organisatorische factoren Project aanpak Grootte team en competenties team in context van planning Prioriteit en enthousiasme vanuit leverancier naar boek.be oplossing Vertrouwdheid met product Financiële factoren Businessmodel

Uitgangspunt gemeenschappelijkheid (1) Vergadering 13/08: Back office kan verschillend zijn App 1 gemeenschappelijk app in de stores (vb. knooppunt app) met op de boekenplank alle boeken die geactiveerd zijn Als uitgevers andere apps willen linken, dan is dit vanuit het reeds geactiveerde e- boek van die uitgever Licentiekantoor Link met knooppunt 2.0 Uitgevers die link niet willen leggen moeten zelf financieren (impact voor organisatie / businessmodel / en dergelijke meer) Raad van Bestuur knooppunt standpunt: oplossing valt onder knooppunt, dus wenselijk dat er aangesloten wordt bij knooppunt

Uitgangspunt gemeenschappelijkheid (2) Vergadering 13/08: Interface – extra functionaliteiten Interface zoveel mogelijk hetzelfde, maar uitgever kan eigen knoppen toevoegen Elke knop pas zichtbaar als relevant voor publicatie in kwestie m.a.w. het boek bepaalt de interface errond Iedereen kan eigen links leggen op niveau van specifiek lesmateriaal Als 1 van de uitgevers een voorstel heeft tot verbetering wordt dit besproken met knooppunt vzw, die mee bespreekt of het past in de gemeenschappelijkheid of individueel dient gedragen te worden door de uitgever Iedereen moet de vrijheid hebben om een knop aan de interface toe te voegen. Er kan geen exclusiviteit van een functionaliteit geclaimd worden. Andere uitgevers moeten alsnog de mogelijkheid om die te gebruiken note: Evident dat Pegasus knop bvb is enkel voor Pelckmans Aanbod binnen de app Aanbieden van andere producten binnen de app wordt op dit moment buiten de scope van het traject gehouden

Uitgangspunt gemeenschappelijkheid (3) Vergadering 24/08: Standpunt van Van In: Algemeen standpunt: piste te bewandelen in parallel traject

Kandidaat voorkeur: Threeships Motivatie: Threeships voldoet functioneel het meest aan de vooropgestelde functionaliteiten en gaat het verst in de engagementen voor toekomstige ontwikkelingen in een voorgestelde roadmap. Threeships heeft de meest voordelige oplossing voorgesteld in twee businessmodellen, (scenario 1: threeships leverancier knooppunt.net. Scenario 2: threeships geen leverancier van knooppunt.net) Threeships is in staat om alle bestaande bordboeken van uitgeverijen te migreren, inclusief de assets (ook deze van de gebruikers), wat zorgt voor een lage instapdrempel en een hoge herkenbaarheid voor de gebruiker. Op deze manier is elke deelnemende uitgeverij in staat alle bestaande bordboeken tegen 1 september 2013 ook als tabletboek aan te bieden. Threeships garandeert exporteerbaarheid van alle assets van uitgeverijen en gebruikers naar een ander platform op het einde van de samenwerking en heeft hiervoor een geplafonneerd bedrag ingeschreven om dit te voorzien

Open punten Bespreken op GEWU / Raad van Bestuur GEWU: extra vergadering Raad van Bestuur: extra vergadering + opstarten traject als er kandidaten zijn parallel met uitwerken knooppunt 3,0 Onderhandeling met leverancier Duidelijk contract inclusief exit-scenario, SLA, release-, communicatie afspraken Businessmodel Aankoop (hoe worden de kosten gedragen) Naar uitgevers toe Voor leden die later zouden willen instappen Organisatie rond nieuw product Vergaderingen / projectorganisatie / beslismomenten Onder knooppunt vzw of niet Note: sowieso niet 1 op 1 met knooppunt leden Definitief commitment van uitgevers die erin willen stappen

Vooropgestelde planning 15/09/2012:Afronden selectieprocedure / formaliseren contracten 30/09/2012: Afronden functionele beschrijving / lastenboek 31/12/2012:Oplevering applicatie test 01/03/2013:Start pilootproject 30/06/2013:Definitieve versie 01/09/2013: Commercieel live