Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Geloof in werking GEMEENTE DOK MARCEL GENEZING GAVEN VAN DE GEEST.
VMBO klas 3 Fictie 6 januari 2014.
Lesbrief 2 Schrijf wat je ziet..
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Fictieanalyse College 3.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Personages Peter Pan Kapitein Haak Tinkelbel De familie Lieveling
Harry Potter en de schepping
Fictieanalyse-proza.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Zingen Vers 1 HEER, U doorgrondt mij van omhoog,
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Verleden, heden en toekomst
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Bezittelijk voornaamwoord
STOF PW hst. 3 Fictie vertelstandpunten
Voltooid deelwoord.
Interpreteren van data
Woord van Leven Juni 2014.
Een gezicht en het woord ‘liar’
Wanneer was de Slavernij?
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
De levensbeschouwelijke analyse
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 5
De stilte is een prachtige taal die weinig mensen kennen.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Leren – vieren – verwonderen – lofprijzen
Wat een waarheid schuilen er in deze woorden
Stage: Basisschool de Klingerberg
Verhalen over leven dood
Wie heeft de regie in mijn leven? Als je bovenmatige inspanning een matig resultaat oplevert…
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Jongerenprogramma
Lesbrief Jongerenprogramma
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Welkom. Muziek en zangtalenten Meer dan 300 vrienden op facebook, maar hoe goed kennen die jou eigenlijk als je alleen maar de leuke dingen op facebook.
Boekverslag: Mees Kees Bloedje link
6 DE WINTERIn de winter is het heel koud, en kan het soms ook sneeuwen. Dieren in de winter Verhaal.
Hoofdstuk 2 par 1 Schrijfdoelen.
1 In Uw licht zien wij het licht. 2 Saul Koning van Israël Door God gezalfd; de Geest van God ontvangen Ongehoorzaam; de Geest weggenomen.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
De theorie achter de verhalen
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Het belang van voorlezen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Waar is de zevende dwerg?
Literaire bouwstenen.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
1. MIEZERIG MANNETJE? Anton Drilling 2 MORELE OORDELEN 3.
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
ME, YOU: KUNSTCREW! KUNSTPROJECT MET MUSEUM KRANENBURGH IN BERGEN
Realistische en niet-realistische verhalen
Effect van vertelstandpunt, tijd
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
Blok 1 – Les 11.
Literaire Begrippen.
stap 1: materiaal brainstorm associatie zintuigen innerlijke criticus loslaten opmerkzaamheid fantasie.
Transcript van de presentatie:

Literaire bouwstenen 1 Vertelperspectief

Was Mark Twain een racist? Lees aandachtig het eerste fragment in jullie bundel (fragment 0) De lotgevallen van Huckleberry Finn van Mark twain (1885) klassieker uit de Amerikaanse literatuurgeschiedenis

1. Auteur en verteller Mark Twain ≠ Huck Finn Mark Twain = auteur van De lotgevallen van Huckleberry Finn Huck Finn = de protagonist van het boek [hoofdpersonage] Huck Finn = de verteller van het boek We zien alles door de ogen van Huck Finn. We krijgen het verhaal te horen in de woorden van Huck Finn. Mark Twain creëert de stem van HF, die het verhaal vertelt.

auteur lezer verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd echte wereld -------------------------------------------------------------------------------------------- verteller personages fictionele ruimte fictionele tijd fictionele wereld ideeën woorden ideeën, opvattingen

verteller ≠ auteur Suzanne Collins is niet de verteller van De hongerspelen. Tolkien is niet de verteller van In de ban van de ring. Jostein Gaarder is niet de verteller van De wereld van Sofie. Collins, Tolkien en Gaarder zijn auteurs, schrijvers. Ze creëren - tijd - ruimte - personages - een verteller (behoort tot de fictionele wereld)

soorten vertellers ik-verteller belevende ik vertellende ik hij/zij-verteller personele hij/zij-verteller auctoriële/alwetende hij/zij-verteller De verteller heeft de macht bij het vertellen van een verhaal: hij of zij bepaalt wat er gebeurt, wat de lezer ziet of hoort en hoe.

Ik-vertellers De belevende ik Ik ≠ auteur The Blair Witch Project Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht (fragment 1) - verteller is autistisch - lijkt alles nu te beleven (staat voor een raadsel) - weet een beetje meer, maar niet veel (naam van de hond en eigenaar)

Ik-vertellers 2. De vertellende ik Forrest Gump Warm Bodies (fragment 2) - De verteller weet meer dan wat er nu gebeurt. - Weet dat hij een zombie is en wat dat betekent. - Heeft kennis van wat er voor het vertelmoment gebeurd is. De hongerspelen (fragment 3) - Katniss is erg aangedaan door wat er nu gebeurt (en verrast) - maar ze weet meer (voorgeschiedenis, wat de hongerspelen zijn, wie Effie Prul is, hoe het District 12 vergaan is in de spelen,…)

Ik-vertellers: kenmerken Verteller = (hoofd)personage aard van de ik-verteller: grote invloed op verhaal Sterk inleven in de leefwereld van het personage bepaald perspectief, manier om naar de wereld te kijken beperkt perspectief: is de verteller wel betrouwbaar? (fragment 4) vb: The Usual Suspects The Life of Pi Huck Finn Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht

hij/zij-vertellers De personele verteller The Shining Alice in Wonderland - verteller die geen personage is - focalisatie via Alice (door haar ogen) - verteller kent niet alleen gebeurtenissen, maar ook de gedachten van Alice - inleving vrij groot - soms ironische afstand tussen verteller en personage (zoals bij Alice) verteller kan beetje spotten

hij/zij-vertellers Spelen met focalisatie: The Silence of the Lambs De wonderbaarlijke tovenaar van Oz - verteller die geen personage is - focalisatie via Dorothy De wereld van Sofie - (Sterke) Focalisatie gebeurt afwisselend via Sofie en Hilde. - zijn zo’n beetje elkaars alter ego - is nodig voor het verhaal dat de verteller niet alwetend is

2. De auctoriële/alwetende verteller Lord of the Rings Jon Ewo, Zwart wit - verteller beheerst de tijd volkomen - weet alles wat er te gebeuren staat - zit vaak een oordeel of moraal in vervat (is het vertelstandpunt van sprookjes en mythen) - richt zich soms rechtstreeks tot de lezer - geeft commentaar op de gebeurtenissen (vaak gebruikt in de 19e eeuw)