Cijfers & Trends Ondernemen In de Kappersbranche 1 april 2015
Coaching van Support op gebied van Wat doet de SalonCoach helpt Ondernemers Ondernemen Coaching van Ondernemer ● Medewerkers ● Team Support op gebied van Management ● Marketing Personele Zaken ● Administratie
Kappersbranche veranderd voortdurend Cijfers & Trends Rabobank Branche Informatie CBS Branche Index ANKO rapport “Kiezen of Verliezen”
Cijfers & Trends Explosieve groei van aantal Thuiskappers & Budgetsalons Meer dan de helft van alle geregistreerde kappersbedrijven werkt aan huis of is ambulant Bijna 2/3e werkt als ZZP-er
Cijfers & trends 2010 20.303 Salons 2015 25.305 Salons Oorzaak: Explosieve groei van aantal Thuiskappers & Budgetsalons 2010 20.303 Salons 2015 25.305 Salons Oorzaak: Drempelloos Vestigingsbeleid Gemeenten Medewerkers stoppen in Salon en Starten als ZZP-er Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Cijfers & trends 60 % van het totaal aantal werknemers (ca 47.000) werkt als ZZP-er, Ambulant of aan huis. Deze groep realiseert slechts 20 % van de gehele omzet. 40 % van de werknemers werk in een Salon. Zij realiseren 80 % van de gehele omzet. Omzet per jaar in Kappersbranche is 1,4 Miljard Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Cijfers & trends Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Omzet in de kappersbranche daalt al sinds 2011 Cijfers & trends Omzet in de kappersbranche daalt al sinds 2011 Prijzen stijgen / Volume daalt hard Bron : CBS Branche Index
Cijfers & trends Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Ontwikkelingen Minder Gunstig: Aantal kapsalons blijft gestaag groeien Klant gaat minder vaak naar kapper en geeft minder uit Jongeren, vooral vrouwen, gaan steeds minder naar de kapper Klant wordt steeds kritischer en kosten bewuster Samenstelling bevolking verandert, aantal ouderen groeit Diverse regio’s kampen met krimp van de inwoners Werven en behouden van goed personeel is moeilijk Bron : Rabobank Cijfers & Trends
ontwikkelingen Gunstig: Lange termijn verwachting is Matig Positief Afhankelijk van groei economie Stijging samenwerkingsverbanden kappers onderling Ervaring en Kennis uitwisselen Gezamenlijke inkoop Gezamenlijk Opleidingen verzorgen Steeds meer branche gerelateerde diensten in Kapsalon Schoonheidsspecialiste / Wellness / Massage Manicure / pedicure Zonnebank / Spay Tan Studio Sierraden / Accessoires / Kleding verkoop Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Uitdagingen Meer aandacht voor: Klantenbinding Beleving in de Salon Service op maat Flexibiliteit (openingstijden) Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Rendement verhogen Effectiviteit / Productiviteit van medewerkers Inkoop producten Stoelverhuur Workshops Effectief gebruik Internet als Marketingtool Bron : Rabobank Cijfers & Trends ANKO Kiezen of Verleizen
Ervaren Toegevoegde Waarde Uitdagingen Juiste Keuzes Positionering kiezen Hoog Ervaren Toegevoegde Waarde Prijs Perceptie Laag Hoog Ken je doelgroep ! Kies vanuit je klant Laag Bron : ANKO Kiezen of Verliezen
Uitdagingen Kappers Kompas De 5 K’s Klant Klanttevredenheid ? Inbreng klanten ? Wat wil mijn klant ? Uw Salon Klanten binding Klant catie muni Kom Experience Kiezen Wie wil ik als klant ? Waarom kiest deze klant voor mij ? Wie is mijn klant ? Waar is mijn klant ? Wat wil mijn klant ? Hoe bereik ik mijn (nieuwe) klant ? Klant is veel online ! Reviews Toegevoegde Waarde voor Jouw klant ? Bron : ANKO Kiezen of Verliezen
Uitdagingen Quote uit Rabobank Cijfers & Trends Kappers hebben veelal meer affiniteit met vakkennis dan met de andere aspecten van bedrijfsvoering. Aandacht voor Loonkosten, Marketing, Locatie, Service en het Dienstenpakket blijven doorslaggevend voor Succesvol Ondernemerschap Bron : Rabobank Cijfers & Trends
Welke uitdagingen zie jij als Ondernemer de komende 5 a 10 jaar ? Vraag Welke uitdagingen zie jij als Ondernemer de komende 5 a 10 jaar ?
Waar loop je nu tegenaan ? Vraag Waar loop je nu tegenaan ?
Wat zou je graag Willen veranderen ? Vraag Wat zou je graag Willen veranderen ?
Vraag Hoe ga je dat doen ?
Meer informatie contact www.saloncoach.nl info@saloncoach.nl www.facebook.com/saloncoachnl