MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
Ouders en kinderen vergezellen op weg naar Jezus
Workshop Handelingsgericht werken
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Bruggen bouwen tussen school en thuis
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
Beeld van mantelzorg in de provincie Groningen
LOT OP REIS LISANNE, PETER, MONICA, EVE EN DYLAN..
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Iedereen coach naar Jef Clement.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Ervaringen Implementatie in Nederland
Vooraf Ochtendprogramma Interreligieuze communicatie Gelderse ontmoetingsdag, 6/11/2010, Mijke Jetten Voorstellen PowerPoint: structuur, zie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
CanDo Coaching.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Spel uit de top 20: Fifa ’13..
KANSEN VOOR KINDEREN EN OUDERS.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Jij, God en je kind.
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
“Effectief samenwerken is mensenwerk” Ik ben niet tegen samenwerking maar…….. De Meern 5 juni 2013 Harrie Timmermans.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Ouderbetrokkenheid.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Een gesprek is meer dan praten alleen!
PLG Begeleiding Beginnende Leraren Leontine van Schie Kartrekker 1.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
PLG Partnerschap school en ouders 1. Onderzoeksvragen 1.Op welke manier kan de samenwerking tussen school en ouders de ontwikkeling van het kind stimuleren?
Praktijkgerichte workshop Testcounseling infectieziekten [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Welkom bij de workshop Werken met een denkschrift
Deskundigheidsbevordering leerkrachten: signalen herkennen en bespreken.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Gesprekstechnieken Trainers: Jasper Kroeger Tom Kievit
Passend onderwijs.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Reflecteren even pas op de plaats
Transcript van de presentatie:

MOEILIJKE / LASTIGE GESPREKKEN Beter voorkomen dan genezen!

INHOUD  Voorstellen  Je eigen beeld  Beter voorkomen dan genezen!  Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid  Wat zie/hoor je op de scholen waar je komt?  Gemeenschappelijke deler  Kenmerken ouderbetrokkenheid  Toch een slecht-nieuws gesprek  Vragen?  Literatuurlijst Workshop Invallers Mijnplein2

VOORSTELLEN  Wie ben je en wat zijn je ervaringen? Workshop Invallers Mijnplein3

Je eigen beeld  Vertel in één zin wat voor jou belangrijk is/lijkt om slecht-nieuws gesprekken te voorkomen? Workshop Invallers Mijnplein4

Beter voorkomen dan genezen!  Wat is een slecht nieuws gesprek?  Hoe voorkomen we zo’n gesprek?  Wat zijn mogelijke alternatieven? Workshop Invallers Mijnplein5

Ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid  Wat is ouderparticipatie?  Wat is ouderbetrokkenheid?  Wat zijn de wezenlijke verschillen? Workshop Invallers Mijnplein6

Wat zie/hoor je op de scholen waar je komt?  Inventarisatie m.b.v. de placemat methode Workshop Invallers Mijnplein7

Gemeenschappelijke deler  Terugkoppeling van jullie overeenkomsten en verschillen? Workshop Invallers Mijnplein8

Kenmerken ouderbetrokkenheid  De kenmerken van ouderbetrokkenheid op een rijtje: * niet vrijblijvend * gelijkwaardige samenwerking * gezamenlijke verantwoordelijkheid * ontwikkelen van het kind Workshop Invallers Mijnplein9

Toch een slecht-nieuws gesprek (voorbereiding)  1. Met wie ga je het gesprek voeren?  2. Wat is de precieze boodschap?  3. Wat zijn de argumenten?  4. Wat zullen je eigen emoties zijn?  5. Wat zijn de oplossingsalternatieven?  6. Waar en op welke tijd vindt het gesprek plaats? Workshop Invallers Mijnplein10

Toch een slecht-nieuws gesprek (het gesprek)  1. Kondig het slechte nieuws aan.  2. Deel het slechte nieuws mee.  3. Vang de reacties en emoties op.  4. Noem feiten, redenen en motieven.  5. Denk mee over: “hoe nu verder”.  6. Rond het gesprek af Workshop Invallers Mijnplein11

Vragen?  Zijn er nog vragen? Workshop Invallers Mijnplein12

Literatuurlijst  Interessante literatuur: E-book: Ouderbetrokkenheid 3.0, Peter de Vries, CPS, 2013 E-book: Teambuilding met ouders, Peter de Vries, CPS, 2014 Ouderbetrokkenheid voor elkaar, Harry Cox e.a., CPS, Workshop Invallers Mijnplein13