Ervaringen van kinderen in woorden vangen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De vier knagers in het wilde westen. Gemaakt door Marrit de Haan
Advertisements

Het tweede werkstuk.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Dag 9. Dag 9 Dag 9 van het dagboek Hallootjes allemaal, Joepie… nog maar 4 nachtjes slapen en dan is het zover. Dan komen wij bij jullie op bezoek.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Wat kun je doen in keuzemenu?
“Het touw” Van een onbekend auteur A presentation by Booker.
Maak een tentoonstelling
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De Schepping. En toen zei God: Adam, Ga naar de vallei...
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Sinterklaas 2006/2007 Annie M.G. Schmidt school. Kinderen van de Petteflet “Kinder Opvang Esrein” hebben ook Sinterklaasfeest.
Makkelijk lezen voor volwassenen [Bedrijfsnaam]. Wat doen we?  We maken lezen aantrekkelijk.  We maken volwassenen actief met taal.  Dan wordt lezen.
Glamping Door Eline Hintzen.
Samenstelling : RD. Marie en Martha, twee “senior”- weduwen, zijn aan de praat.
Mees Kees een pittig klasje
Wat maakt het leven zinvol?
Lesgeven en begeleiden
Blaadje gaat de wereld rond Een verhaal van Groep 1 en 2
Antwoord op vraag SOPO1-4
Wij gaan op reis met ……… Lot.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
De kleur blauw stond centraal in dit project Cuma-dag was wel leuk je kan der van alles doen, je kunt kleding ontwerpen, Voertuigen maken, muziek maken,
Terugblik Toermalijn Mika Huisman.
Terugblik op de Toermalijn
Door: Türken  Groep 2.  Groep 3.  Groep 4.  Groep 5.  Groep 7.  Groep 8.  En nog foto’s.
Door Ruben Dit ben ik Inhoud Hoofdstuk 1: groep 1 Hoofdstuk 2: groep 2 Hoofdstuk 3: groep 3 Hoofdstuk 4: groep 4 Hoofdstuk 5: groep 5 Hoofdstuk 6: groep.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Ik had een droom verleden nacht,
Wolvecamp tentoonstelling
Interpreteren van data
In die tijd kondigde keizer Augustus aan dat alle mensen zich moesten laten inschrijven in de stad van hun familie.
Weekend kring. Hilal Kaya 8B.
Dr. Albertus Risaeusschool
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Projecten bij de.
“Beleef de canon” Een vertelproject voor groep 5 t/m 8
preek over Deuteronomium 6:20-25
Opstel schrijven.
Wat is de persoonsvorm?. Wat is de persoonsvorm?
Jij, God en je kind.
De koning van de kikkers
Het voelen en ervaren van de kinderen van de Dreumeshof tijdens het thema “Knuffels” het voelpad met voetjes en handjes.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Kamp dag een Er was eens een klas groep 5/6 Die gingen op kamp in Helden.
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
klaskrant LG 4 De bosbreinen
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
De geheimen van het bos Thema Groep 5/6 Pinguïns.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Welkom in Hotsjietonia. Dit wil ik vertellen Hier staan voorbeelden, vul het zelf aan Scouting in Nederland Dit is mijn groep Het dorp Hotsjietonia De.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Transcript van de presentatie:

Ervaringen van kinderen in woorden vangen

Voorstellen Wie zijn wij…

Onze school ‘De Sjofar’

De opbouw van de workshop Op verhaal komen: je laatste/ leukste feestje een ervaringsverhaal opbouwen met de 4 stappen methodiek Praktijkvoorbeelden van De Sjofar onderbouw - Ria middenbouw - Juul bovenbouw - Corianne Vragenrondje   Wat neem je mee naar je eigen praktijk?

Praktijkvoorbeelden

De onderbouw Het voorleesontbijt

1. Gemeenschappelijke basis Bekijken van de foto’s Verhaal van de juf

2. Op verhaal komen Foto nog maken

Coöperatieve werkvorm denken

Coöperatieve werkvorm delen

en nog eens delen

Uitwisselen Foto toevoegen

Schrijven

Thema: geheimen onder water Groep 3 Thema: geheimen onder water

1. Gemeenschappelijke basis Een praatplaat De weektekst Boeken Eigen verhaal

2. Op verhaal komen lijstje wat weet ik al wat wil ik nog weten

Schrijven Schrijfdoel

Hoe nu verder Planning: - expert lezen: doel -gedrukte taal gebruiken bij het verkennen van de wereld -zelf teksten schrijven (met oog voor eigen spelling en opbouw van teksten)

Thema: ik voel mij niet zo lekker De middenbouw Thema: ik voel mij niet zo lekker

Startactiviteit Ervaringen uitwisselen Hoe is dat als je ziek bent?

Gemeenschappelijke basis leggen Mijn verhaal over die keer dat ik de bof had

2. Op verhaal komen Leestekst : Toen Loes ziek was… (in tweetallen lezen)

2. Op verhaal komen Mix en koppel: vertel elkaar hoe het was toen jij ziek was….

Of praatkaartjes

3. Eerste versie schrijven en reviseren Schrijf een verhaaltje over die keer dat jij ziek was. Lees het voor aan je schoudermaatje Staat er wat er staan moet, reviseren, evt. typen erbij tekenen….

Het resultaat toen ik ziek was lag ik de hele dag in deb. en ik nog op de tv kijken ik vond niet leuk. ik was twee dagen ziek. ik moest twee dagen in bed ligen

4. Het resultaat Weer aan elkaar voorlezen Bundelen en in de boekenhoek

Het resultaat

Het resultaat

Het resultaat

Trots!!

De bovenbouw 1. De gemeenschappelijke basis. Thema KUNST; naar het Kröller-Müller Museum Onderzoek buiten de klas

2. Op verhaal komen Tekening (schilderij)

3. Eerste versie schrijven en reviseren Functionele instructie over: Interpunctie directe rede

Daarna het verhaal typen op de computer en weer reviseren

Het verhaal der 13 mensen Epiloog Er waren eens 13 mensen ze waren allemaal beroemd en zaten in een schilderij. Maar op een dag kwam er een zwarte man… Hij nam een grote aanloop en sprong zo in het schilderij. Iedereen schrok en iedereen was in paniek…

“Maar ik wil zo graag kleuren hebben “Maar ik wil zo graag kleuren hebben.” “DAN PAK JE MAAR EEN ANDER SCHILDERIJ” ! “Maar dat kan niet.” “Waarom niet?” “Het kan alleen van je eigen familie.” “Maar wat nou als ik jou verf?” “DAAR ZEG JE ME WAT!!!!” “Oké ik kom morgen naar je toe.” De volgende dag ging hij naar Jaap toe en Floris verfde hem blauw

4. Tekst presenteren in tekstenkring

vragenrondje muurtje van vragen en antwoorden

Bedankt voor jullie komst! Betekenisvolle dag toegewenst!