Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Voorstellen Wie zijn wij…
Onze school ‘De Sjofar’
De opbouw van de workshop Op verhaal komen: je laatste/ leukste feestje een ervaringsverhaal opbouwen met de 4 stappen methodiek Praktijkvoorbeelden van De Sjofar onderbouw - Ria middenbouw - Juul bovenbouw - Corianne Vragenrondje Wat neem je mee naar je eigen praktijk?
Praktijkvoorbeelden
De onderbouw Het voorleesontbijt
1. Gemeenschappelijke basis Bekijken van de foto’s Verhaal van de juf
2. Op verhaal komen Foto nog maken
Coöperatieve werkvorm denken
Coöperatieve werkvorm delen
en nog eens delen
Uitwisselen Foto toevoegen
Schrijven
Thema: geheimen onder water Groep 3 Thema: geheimen onder water
1. Gemeenschappelijke basis Een praatplaat De weektekst Boeken Eigen verhaal
2. Op verhaal komen lijstje wat weet ik al wat wil ik nog weten
Schrijven Schrijfdoel
Hoe nu verder Planning: - expert lezen: doel -gedrukte taal gebruiken bij het verkennen van de wereld -zelf teksten schrijven (met oog voor eigen spelling en opbouw van teksten)
Thema: ik voel mij niet zo lekker De middenbouw Thema: ik voel mij niet zo lekker
Startactiviteit Ervaringen uitwisselen Hoe is dat als je ziek bent?
Gemeenschappelijke basis leggen Mijn verhaal over die keer dat ik de bof had
2. Op verhaal komen Leestekst : Toen Loes ziek was… (in tweetallen lezen)
2. Op verhaal komen Mix en koppel: vertel elkaar hoe het was toen jij ziek was….
Of praatkaartjes
3. Eerste versie schrijven en reviseren Schrijf een verhaaltje over die keer dat jij ziek was. Lees het voor aan je schoudermaatje Staat er wat er staan moet, reviseren, evt. typen erbij tekenen….
Het resultaat toen ik ziek was lag ik de hele dag in deb. en ik nog op de tv kijken ik vond niet leuk. ik was twee dagen ziek. ik moest twee dagen in bed ligen
4. Het resultaat Weer aan elkaar voorlezen Bundelen en in de boekenhoek
Het resultaat
Het resultaat
Het resultaat
Trots!!
De bovenbouw 1. De gemeenschappelijke basis. Thema KUNST; naar het Kröller-Müller Museum Onderzoek buiten de klas
2. Op verhaal komen Tekening (schilderij)
3. Eerste versie schrijven en reviseren Functionele instructie over: Interpunctie directe rede
Daarna het verhaal typen op de computer en weer reviseren
Het verhaal der 13 mensen Epiloog Er waren eens 13 mensen ze waren allemaal beroemd en zaten in een schilderij. Maar op een dag kwam er een zwarte man… Hij nam een grote aanloop en sprong zo in het schilderij. Iedereen schrok en iedereen was in paniek…
“Maar ik wil zo graag kleuren hebben “Maar ik wil zo graag kleuren hebben.” “DAN PAK JE MAAR EEN ANDER SCHILDERIJ” ! “Maar dat kan niet.” “Waarom niet?” “Het kan alleen van je eigen familie.” “Maar wat nou als ik jou verf?” “DAAR ZEG JE ME WAT!!!!” “Oké ik kom morgen naar je toe.” De volgende dag ging hij naar Jaap toe en Floris verfde hem blauw
4. Tekst presenteren in tekstenkring
vragenrondje muurtje van vragen en antwoorden
Bedankt voor jullie komst! Betekenisvolle dag toegewenst!