Major/Minor Marketing 18 maart 2015. Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marc Vandercammen September 2003 De jongere als « schoolse » aankoper.
KM QUEST: een kennismanagement simulatie leerprogramma
Welkom Bij Maastricht University.
Consumentengedrag Kelly Geyskens Lessius, 14 februari 2008
Hoofdstuk 17 Persoonlijke verkoop en sales promotion
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
H4: Begrijpen van de markt
Arbeidstevredenheid en prestaties
Onderwijskwaliteit een discussiebijdrage Herman van den Bosch.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Meesterproef major marketing (MA HIR) Research Center for Marketing and Consumer Science K.U.Leuven Werkwijze en afspraken.
Beeld van de onderneming Productiebedrijf: –Smelten van aluminium –Gieten van aluminium –Bewerking en Inpakken van aluminium Grootte van het bedrijf: –
Marketing Werkgroep 6.
Inleiding tot marktonderzoek
Organisatieontwikkeling: cultuur, conflict en verandering
Inleiding tot marktonderzoek
Infosessie Masters maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Master in de Verzekeringen
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
CREATIVE MARKETING WC 2, jaar 2, Winter 2008 Co-creatie Experience Economy Toine Nagel.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Business Marketing Management
Inhoud presentatie Introductie Onderzoek (theoretisch kader)
Infosessie Masters Prof. Wilfried Lemahieu Programmadirecteur initiële masters FEB 8 maart 2010 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Infosessie Masters Prof. Dr
Minor Economie 19 maart Thema’s Analyse van het overheidsoptreden inzake belastingen, uitgaven en leningfinanciering Hoe functioneert de overheid.
Major/Minor Personeel en Organisatie 19 maart 2014.
Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen Economie en Bedrijfswetenschappen.
Major/Minor Productie en Logistiek
Master Economische Wetenschappen 19 maart Programma Taaldecreet: maximum 50% aan Engelstalige opleidingsonderdelen opnemen in een Nederlandstalige.
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
KLACHTENBEHANDELING Klachtenbehandeling Woensdag 7 september 2005.
[Productnaam] Marketingplan
Major/Minor Accountancy en Financiering 12 maart 2008 Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen.
Workshop Onderwijs vs Onderzoek Onderwijsdag 2007 Floris Rutjes Opleidingscoördinator Scheikunde Onderwijsinstituut Moleculaire Wetenschappen.
Minor Economie 18 maart Thema’s Zijn minimumlonen een goede zaak? Waarom zijn er tegelijkertijd veel werklozen en veel vacatures? Waarom neemt de.
Minor Informatica Master HIRB Master InformatieManagement maart 2014.
Major/Minor Personeel en Organisatie 18 maart. Thema’s HRM o Hoe kan de inhoud van HRM afgestemd worden op de bedrijfsstrategie? o Welke methoden van.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Major/Minor Accountancy en Financiering
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Major/Minor Productie en Logistiek 18 maart 2015.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
JONG ONDERNEMEN op de afdeling handel & administratie.
Minor Informatica Master HIRB Master InformatieManagement maart 2016.
Major/Minor Productie en Logistiek 16 maart 2016.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Meijer IMC Interim Management & Consultancy Eigenaar: Harry Meijer.
Infosessie Masters Prof. Dr. Gunther Wuyts Programmadirecteur masters FEB - campus Leuven 14 maart 2016 (Leuven)
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Master Handelsingenieur Master Business Engineering Prof. Dr. Filip Van den Bossche Programmadirecteur HIR(B) Brussel en Leuven 12 mei 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
[Productnaam] Marketingplan
Les 2: Van productie tot verkoop
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Presentatie bedrijfsplan
Het Sociale Consumenten Brein
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
Les 2: Van productie tot verkoop
Transcript van de presentatie:

Major/Minor Marketing 18 maart 2015

Thema’s Plannen en strategieën uitwerken om markten te selecteren Producten en diensten: - ontwikkelen - prijs bepalen - verdelen Reclame en promotie voeren Marktstudies verrichten, analyseren van de marktsituatie Actualiteit o Wat drijft de beslissing om een winkelmerk of een A-merk te kiezen? o Hoe houden consumenten (bv armen of kinderen) hun consumptie onder controle (eten, roken, uitgeven)? o Heeft de ‘klant is koning’ filosofie een positieve uitwerking voor het bedrijf en/of de consument?

Vakken – Academische benadering Alle vakken van TEW/MBE zijn in het Engels! Inhoudelijk: o Inspiratie komt uit theoretische ontwikkelingen en empirisch onderzoek. o Team projecten, individuele papers, presentaties en individueel examen o Interactie en medewerking van studenten

Major Marketing TEW/MBE (24 sp) o Plichtgedeelte : - Marketing Strategy Modeling (6 sp) - International Marketing (6 sp) o Keuzegedeelte: - Consumer Behaviour (6 sp) ** - Brand Management (6 sp) - Social Marketing (6 sp) ** Verplicht op te nemen; indien nog niet gevolgd in vooropleiding. Opleidingsonderdelen TEW/MBE

Minor Marketing TEW (12 sp) o Opleidingsonderdelen Major Marketing TEW/MBE o Competitive Analysis and Strategy (6 sp) o Human-Computer Interaction (6 sp) o Reclameleer (6 sp) o Economics of Global Innovation (6 sp) Minor Marketing MBE (12 sp) o Opleidingsonderdelen Major Marketing TEW/MBE Opgelet: Studenten kunnen major en minor marketing niet samen opnemen binnen TEW/MBE Opleidingsonderdelen TEW/MBE

Opleidingsonderdelen HIR Major/ minor Marketing HIR (24 sp) Plichtvakken o Marketing Strategy Modeling (6 sp) o Behavioral Economics (6 sp) Keuzegroep 1 (student kiest 1 opleidingsonderdeel) o Marketing Engineering (6 sp) ** o Market Response Models (6 sp) Keuzegroep 2 (student kiest 1 opleidingsonderdeel) o Consumer Behaviour (6 sp) ** o Social Marketing (6 sp) o Brand Management (6 sp) o International Marketing (6 sp) ** Verplicht op te nemen indien nog niet gevolgd in vooropleiding

Masterproef TEW/MBE: 15 pt Masterproef HIR: 24 pt Onze visie: 1) Duidelijke structuur in drie delen: - Literatuur, empirisch stuk, kritische bespreking bevindingen - Belangrijk:- Kritische bespreking van de literatuur - Statistische vaardigheden 2) Richtlengte: – ) Format van een wetenschappelijk artikel 4) Gedeeltelijk groepswerk mogelijk (afh van onderwerp) 5) MAAR paper is individueel! 6) Strikte timing: feedback 7) Evaluatie: paper en presentatie Masterproef

Aard van onderwerpen o Beleidsmatig (marketing strategie van bedrijf of overheid) o Statistisch (marketing modeling) o Consumentenpsychologisch Voorbeelden o Heeft het toevoegen van een gezondheidslabel aan een product invloed op verkoop, perceptie, etc? o Heeft de komst van het internet information shopping of ‘social learning strategies’ veranderd? o Welke rol speelt de vorm van de verpakking op consumer decision making o Werking van marketingacties vergeleken over landen/gebieden Masterproef

Functie in marketing-afdeling van een bedrijf o Brand Manager o Product Manager o Marketing Manager Aankoopfunctie in een bedrijf Marktonderzoek (cel in een bedrijf of marktonderzoeksbedrijf) Reclamebureaus Consulting Algemene managementfunctie in een bedrijf Lesgeven in hoge school of middelbaar onderwijs Onderzoeker aan de universiteit (doctoraat, onderzoekscarrière ) Beroepsuitwegen