5 e jaar 1
1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met economische toepassingen 6) Statistiek met economische toepassingen 2
3
“Marketing is the process of planning and executing the conception, pricing, promotion and distribution of ideas, goods and services to create exchanges that satisfy individual and organizational objectives.” Uit deze definitie blijkt: ◦ marketing = strategisch ◦ marketing = grondhouding ◦ marketing = 4 P’s 4
In den beginne was er… het productie-concept ◦ Bv Ford T ◦ Focus: grote beschikbaarheid, lage prijzen Daarna kwam het product-concept ◦ Bv huishoudapparaten ◦ Focus: superieure technische kwaliteit (“product verkoopt zichzelf”) 5
Nadien verscheen het verkoop-concept ◦ Bv mobiele telefonie ◦ Focus: klant aanzetten tot kopen (en meer kopen) door agressieve promotie En tenslotte is er het marketing-concept ◦ Bv internetmarketing ◦ Focus: wensen en behoeften van consument opsporen, erop vooruitlopen en deze verwezenlijken 6
Inspelen op wensen en behoeften van klanten gebeurt via doelgroepmarketing Dit gebeurt in 3 stappen: ◦ marktsegmentering (markt indelen in afzonderlijke klantengroepen voor wie een apart product of commercieel beleid wordt gevoerd) ◦ keuze van doelgroep (focus!) ◦ productdifferentiatie (heterogeniteit!) 7
Voorbeelden van segmentering: ◦ demografisch (bv leeftijd, beroep, regio, …) ◦ psychologisch (imago!) ◦ kooppatronen (non-users, light users, heavy users; dus ook merkgetrouwheid) ◦ productkarakteristieken: “product-ui” kernproduct (generiek product) verwacht product uitgebreid product potentieel product >>> idee van “voordelenbundel” of benefit segmentation 8
ges/analyse/segmentatie_web.pdf 9