5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
Marketing voor ZZP-ers
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
STRATEGISCHE PLANNING
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
INLEIDING SIMBU1 © Ibusim 2009 INLEIDING SIMBU2 © Ibusim 2009 WAT IS SIMBU ? •een bedrijfssimulatie met behulp van actieborden … •een bedrijfssimulatie.
Kamer van Koophandel Haaglanden
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
PRODUCTDOSSIER Casanova  gemaakt door robin jans.
Inleiding in de Marketing
Consumentengedrag bij communicatie
H7: Productmanagement.
strategie als een proces
Marketing .
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Inleiding in de marketing
Inleiding in de marketing Cursus VMO introductiecollege.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
GiffGaff.
Business Marketing Management
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Onthaal en service.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing H3 Marketingmix Commercieel medewerker.
Marketing Marketingoriëntatie
Fase 1 Ken de (detail)handel
Gefelicitaart.nl.
Detailhandelsmarketing
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commercieel beleid en recht
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Commercieel beleid 1 H3 Marktsegmentatie Filiaalmanager.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
}. } Welkom Presentation: Transformatie van een mediabedrijf met data als grondstof PIM, 19 mei 2015 May 2015 Tim Klein
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Sales Management © 2014 | Noordhoff Uitgevers bv.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Ketenmanager & Innovatiemakelaar
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Soepel: al in een vorige periode opgenomen in programma
Verkoopt en handelt verkoop af
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

5 e jaar 1

1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met economische toepassingen 6) Statistiek met economische toepassingen 2

3

 “Marketing is the process of planning and executing the conception, pricing, promotion and distribution of ideas, goods and services to create exchanges that satisfy individual and organizational objectives.”  Uit deze definitie blijkt: ◦ marketing = strategisch ◦ marketing = grondhouding ◦ marketing = 4 P’s 4

 In den beginne was er… het productie-concept ◦ Bv Ford T ◦ Focus: grote beschikbaarheid, lage prijzen  Daarna kwam het product-concept ◦ Bv huishoudapparaten ◦ Focus: superieure technische kwaliteit (“product verkoopt zichzelf”) 5

 Nadien verscheen het verkoop-concept ◦ Bv mobiele telefonie ◦ Focus: klant aanzetten tot kopen (en meer kopen) door agressieve promotie  En tenslotte is er het marketing-concept ◦ Bv internetmarketing ◦ Focus: wensen en behoeften van consument opsporen, erop vooruitlopen en deze verwezenlijken 6

 Inspelen op wensen en behoeften van klanten gebeurt via doelgroepmarketing  Dit gebeurt in 3 stappen: ◦ marktsegmentering (markt indelen in afzonderlijke klantengroepen voor wie een apart product of commercieel beleid wordt gevoerd) ◦ keuze van doelgroep (focus!) ◦ productdifferentiatie (heterogeniteit!) 7

 Voorbeelden van segmentering: ◦ demografisch (bv leeftijd, beroep, regio, …) ◦ psychologisch (imago!) ◦ kooppatronen (non-users, light users, heavy users; dus ook merkgetrouwheid) ◦ productkarakteristieken: “product-ui”  kernproduct (generiek product)  verwacht product  uitgebreid product  potentieel product >>> idee van “voordelenbundel” of benefit segmentation 8

ges/analyse/segmentatie_web.pdf 9