FairTradeGemeente
Een campagne van: 11.11.11 Fairtrade Belgium Oxfam-Wereldwinkels Vredeseilanden
FairTradeGemeente? Een TITEL die aangeeft dat die bepaalde gemeente én haar inwoners eerlijke handel en lokale, duurzame landbouw een warm hart toedragen en er ook effectief werk van maken.
& Lokale duurzame voeding Focus… Fair Trade & Lokale duurzame voeding
Wat is Fair Trade? Eerlijke handel met respect voor de drie pijlers van duurzaamheid: Economisch: Kostendekkende minimumprijs + sociale premie + stabiele handelsrelaties + voorfinanciering Sociaal: Verenigen in coöperatie en democratisch en transparant bestuur + alle IAO conventies Ecologisch: Uitgebreide criteria voor afval, water, bufferzones, geen GGO …
Meer dan 1.600 fairtradeproducten : Cosmetica - Katoen - Bloemen - Koekjes en snoep - Specerijen/kruiden - Yoghurt - Ijs Koffie - Thee - Chocolade - Fruitsap - Vers fruit - Wijn - Bier - Suiker - Honing - Rijst - Juwelen
8
Wat is lokale duurzame voeding? Lokale voeding: rekbaar begrip. Korte keten, lokale producenten, streekproducten, producten van eigen bodem Duurzame voeding: 3 duurzaamheidspijlers: Ecologische pijler: landbouwsysteem, transport, seizoenskalender Economische pijler: correcte prijzen, verspilling, overproductie Sociale pijler: lokale duurzame economie, recht op gezonde voeding 2 belangrijke woorden: lokaal en duurzaam. Verwardheid want lokaal wil niet altijd zeggen duurzaam, maar bij het maken van duurzame keuzes wordt er vaak te weinig aan het lokale aspect gedacht. Dus lokaal + duurzaam. D3 duurzaamheidspijlers: in heel de keten productie, verwerking, comsumptie Extra voorbeelden: ggo’s Vredeseilanden zegt het is niet enkel het ecologische aspect maar het landbouwsysteem dat;.., verspilling (artikel), Ikea steak aan te lage prijzen,…
Doelstelling van de campagne Sensibilisering De bevolking leert het verhaal achter Fair Trade en duurzame, lokale landbouw kennen. + Gedragsverandering Iedereen draagt bij tot de groei van eerlijke en duurzame handel vanuit zijn maatschappelijke rol. Bewustere consumptie
De eerste ‘FairTradeTown’ Garstang (2001) Groot-Brittannië Intussen: 1.620 FTT wereldwijd In 25 landen
Criteria voor de titel Het lokale bestuur Winkels en horecazaken Bedrijven, scholen en organisaties Media-aandacht en bevolkingssteun Lokale trekkersgroep Lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten
Criterium 1: Lokaal bestuur Het college en de gemeenteraad ondertekent een resolutie + Aankoop van min. 2 FTproducten waaronder koffie De gemeente communiceert regelmatig over FT
Voorbeelden Brugge: Eigen FTG website, affiches, flyers Zoersel: Tassen met opschrift ‘wij schenken eerlijke koffie’ Herne: nieuwe inwoners krijgen een FT verwelkomingspakket
Voorbeelden Waregem: FT-brunch voor stadspersoneel Wevelgem: Bezoek van Kabouter Wesley aan gemeentepersoneel Roeselare: Personeelsleden krijgen op de dag van de medewerker een duurzame maaltijd en een eerlijke cocktail.
Criterium 2: Winkels & horeca Minstens 2 FT-producten + communicatie Aantal Afhankelijk van het aantal inwoners in de gemeente Bewijs ‘Verklaring op eer’
Criterium 2: Winkels & horeca Op de website www.fairtradebelgium.be vind je een uitgebreid overzicht van de producten.
Voorbeelden Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Kontich: Streekpraline het Kontichs Kontje wordt fair trade. Laakdal: (h)eerlijk eerlijk actie. Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel.
Voorbeelden Hasselt: verduurzaamt hotels en B&B’s en plaatst deze allemaal op een fairtrade stadsplan. Diest: Gastronomisch fairtradediner met sterren- chef Felix Alen. Rumst: De bakker werkt nog steeds enkel met FT chocolade en suiker voor creaties. De trekkersgroep promoot dit tijdens acties (WFT). Laakdal: Deze actie moet consumenten overtuigen FT te kopen bij een lokale handelaar. Zo maken zij kans op een (h)eerlijk prijs. Maar deze actie wil ook handelaren over de streep trekken om Ft aan te bieden in hun winkel. Heusden-zolder: De fairtradehorecaplanner.be bestaat uit tips van voeding, over werkkledij tot bloemen en papieren onderleggers voor je horecazaak.
Criterium 3: Bedrijven, scholen en organisaties Consumptie van fairtradeproducten en communicatie (en/of educatie) - Scholen: Educatieve campagnes, ‘deze school meent het’ Bedrijven: Fairtrade@Work Organisaties: Foodhunt, events Waarom? Om kennis over en betrokkenheid met fair trade te vergroten Bewijs ‘Verklaring op eer’
Deze school meent het! De hele school staat achter de idee van eerlijke handel en duurzame lokale landbouw Op de school wordt het consumeren van fairtradeproducten en lokale duurzame voeding gestimuleerd. TO DO: 2 FT-producten, 1 DLV-product Je school communiceert hierover, zowel naar leerlingen als naar ouders, leerkrachten … Je school zet een educatieve actie op poten waarbij de hele school betrokken wordt
FT@work FairTradeBelgium Een kader met progressiemogelijkheid: eerste stappen worden erkend differentiatie: erkenning van sterk engagement Startcondities (1 ster): 100% Fairtrade koffie FT@W charter ondertekend door het management Deelname van 1 betrokkene aan een ½ dag info Opties (product groepen) die toegang geven tot een tweede of derde ster
Voorbeelden Poperinge en Aalst: Duurzaam kamp Westerlo: KVC Westerlo scoort met Fair Trade… Schoten: fairtradesportuniformen op school.
Criterium 4: Media De media zoveel mogelijk betrekken bij alle activiteiten! Waarom? Je bereikt een groot deel van de bevolking Lokale handelaars, organisaties… voelen zich gewaardeerd. Bewijs Artikels, folders, filmpjes…
Voorbeelden Genk: wefdoek over FairTradeGemeente Lanaken: Afsluiter projectweek over fair trade op de basisschool kreeg bezoek van Karrewiet.
Criterium 5: trekkersgroep De groep … - Neemt initiatieven om de titel te behalen. - Zorgt voor de continuïteit van de campagne (jaarlijkse beoordeling!)
Voorbeelden Assenede: Verantwoordelijke voor ieder criterium Heusden-Zolder: Bij ieder initiatief / project wordt op zoek gegaan naar de juiste partners Pepingen: Kroegentocht (ook C2)
Criterium 6: Lokale duurzame voeding - Een nieuw initiatief mbt lokale productie en consumptie van duurzame voedingsproducten met duidelijke communicatie Een meerjareninitiatief of kortlopend project met jaarlijks een nieuw initiatief.
Voorbeelden Anzegem: Spaarkaartenactie tijdens de Week van de Fair Trade. Waregem: Boerenmarkt met heel wat randanimatie over duurzaamheid. SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties
Voorbeelden Poperinge: Local Food Express Hoogstraten: Ecocyclo in samenwerking met de toeristische dienst. Merchtem: Fairtrade bakfiets met groenten, fruit, yoghurt, zelfgemaakte waren,... Aarschot: start nieuw voedselteam SPO = Small Producers Organizations, IAO = Internationale ArbeidsOrganisaties
De titel !
5 Vlaamse provincies gaan voor de titel ! FairTradeProvincie 5 Vlaamse provincies gaan voor de titel !
Criteria FairTradeProvincie Provinciebestuur: beleidsverklaring, FTproducten en communicatie Gemeenten: 75% actief en 60% daarvan titel Provinciale instellingen: 50% doet mee Media en publieke belangstelling Provinciale trekkersgroep Lokale consumptie en productie van duurzame voedingsproducten
Voorbeelden uit de provincies Antwerpen Chico en de chocoladetrafiek met als afsluiter wereldrecord ijsjes eten Titel behaald in 2011 Limburg Speeddating voor gemeentelijke ambtenaren Vlaams Brabant Titel behaald in 2014 Oost-Vlaanderen Opstart trekkersgroep in provincie West-Vlaanderen Titel behaald in 2013
Vlaanderen (maart 2015) Provincie Actief FTGtitel Antwerpen 64 46 Limburg 32 25 Oost-Vlaanderen 45 Vlaams-Brabant 29 West-Vlaanderen 44 30 Vlaanderen Totaal 231 156
Vlaanderen
FairTradeGemeente na de titel Een mogelijk project na de titel: FairTradeFans en FairTradeAmbassadeurs
Regiobegeleider Antwerpen-Oost, Vlaams-Brabant, Limburg Contact www.fairtradegemeenten.be Marieke Coördinator info@fairtradegemeenten.be 0492/73 39 56 Koen Regiobegeleider Antwerpen-Oost, Vlaams-Brabant, Limburg koen@fairtradegemeenten.be 0492/73 21 46 Elien Regiobegeleider West- en Oost-Vlaanderen, Antwerpen-West elien@fairtradegemeenten.be 0492/72 68 95