HS 3 Het verkoopgesprek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Praktisch verkeersexamen
Hoe blijf ik gemotiveerd
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
H 22: Kosten van een duurzaam produktiemiddel (dpm)
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Nivo 2 Kerntaak 2 Bladzijde 21
Over consumenten, gedrag en marketing
Optimaliseren van het assortiment
Alleen voor de flinke nadenkers onder ons
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Gedrag Gedrag wordt bepaald door drie elementen: Verstand Gevoel Wil.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Profielwerkstuk maken
Workshop 3 Hoe bepaal ik als ondernemer mijn niche?
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Vanavond: Gods leiding in je leven
Voorraadwaarderingssystemen
Mario party is een spellen reeks, er komen steeds nieuwe. Mario party is een soort monopoly met spellen. Je speelt het met 2 of 4 spelers. Het doel van.
Geloven en nu….
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Welkom bij de 4e workshop over:
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Grammatica Nederlands
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Fase 1 Ken de (detail)handel
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Fase 2 Winkel aanvullen Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Par: en
Fase 1 Ken de (detail)handel
Woord van Leven Juli 2014.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Help! Verzuim voorkomen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren - introductie
T E S T van D E M E N T I E Klikken
HS 4 Aandachtspunten bij een verkoopgesprek
Goederen H5 Derving Verkoper.
Goederen H4 Derving Eerste verkoper.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Dit verhaal wil jou onrustig maken. Het Evangelie maakt onrustig.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Dagdeel 3 conflicthantering
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Verbindend communiceren met ouders
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Centraal Examen Nederlands
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 2 Verkoop. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop Hoofdstuk 2 Klanten ontvangen en benaderen.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Presentatie en marketing
Verkoop Het verkoopgesprek.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

HS 3 Het verkoopgesprek

Het verkoopgesprek Verloopt volgens een vast stappenplan Begroeting Aanspreekmoment Behoeftebepaling Presentatie Bezwaren weerleggen en overwinnen Bijverkoop en afsluiten

Het aanspreekmoment Meestal is het zo dat de klant eerst wil rondkijken in een winkel. Het is dan belangrijk dat je een klant observeert. Observeren betekent bewust waarnemen Zo krijg je een eerste indruk van de klant.

Het aanspreekmoment Wanneer je goed observeert kun je gemakkelijker bepalen wanneer een klant geholpen wil worden. Dit is het Aanspreekmoment!!

Het aanspreekmoment Na de begroeting moet je de klant aanspreken. Dit doe je om: Het verkoopgesprek te beginnen Derving te voorkomen : de klant weet dat je hem hebt gezien, een potentiële winkeldief zal dan eerst nadenken voordat hij iets wil gaan stelen.

Wanneer benader je een klant Om het juiste aanspreekmoment te bepalen let je op de volgende signalen Kijkt hij zoekend om zich heen? Blijft hij lang bij een bepaald artikel staan? Heeft hij al een paar keer een artikel gepakt en onderzocht (en weer teruggezet?)

Verkoopsysteem en aanspreken Het type verkoopsysteem is van invloed. In een zelfbedieningswinkel spreekt de klant jou meestal aan (vaak wil hij alleen weten waar een bepaald artikel staat) In een zelfkeuzesysteem spreek je de klant aan als er aanleiding toe is (is dus een stuk moeilijker) Je moet goed letten op nonverbale reacties Kijkt de klant om zich heen op zoek naar een verkoper?

Koopwens en koopmotief Koopwens = Dat wat de klant wil kopen bijvoorbeeld een Pak. Koopmotief = de reden waarom je wat wilt kopen (trouwen,begrafenis,zakelijk?)

Klanten kopen om verschillende redenen De behoefte aan gemak De behoefte aan veiligheid De behoefte aan voordeel De behoefte aan voldoening De behoefte aan iets nieuws De behoefte om zich te onderscheiden De behoefte om er bij te horen BLZ. 37 theorieboek

Vragen stellen aan klanten Open vragen: vragen met wie, wat , waar, waarom, waarmee. De klant geeft uitgebreid antwoord Keuze vragen: vragen met daar in het woord “of”. Je geeft de klant de Keuze Gesloten vragen: Vragen die eigenlijk alleen met Ja of nee beantwoord kunnen worden. BLZ. 39 theorieboek

Samenvatten Tijdens het verkoopgesprek heb je veel informatie gegeven en stel je veel vragen aan de klant. Het is dus belangrijk dat je regelmatig samenvat van wat er is gezegd tijdens het verkoopgesprek. Zo weet jij als verkoper (en de klant) waarover het gaat. Wanneer je samenvat kom je steeds dichter bij de koopwens van de klant en eventueel tot de verkoop van een product.

Ken je assortiment Het assortiment bestaat uit alle artikelen die in de winkel te koop zijn. Dit is opgebouwd uit een Kern en Rand assortiment Complementaire artikelen zijn het geschiktst als bijverkoop artikelen (rand-assortiment) Complementaire artikelen zijn het geschikst als bijverkoop. Dit zijn artikelen die een aanvulling zijn op een ander artikel. 3 soorten: Follow up : een dvd is een follow up bij een dvd speler Bij artikelen Vervolgartikelen