Leerlijnen in de geschiedenisles

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is Blits? • Complete methode voor het nieuwe vak Studievaardigheden. Doorlopende leerlijn van groep 5 t/m 8.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Eindwerk zesde jaar.
De natuurwetenschappelijke methode
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Onderzoekscompetenties en VOET-en
Wat moet de internetgeneratie met een schoolboek? Geeske Steeneken “ Vanuit de school de wijk in”
Integrale opdrachten STW
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Team-Psych Online steun bij uw werk. Visie Wij geven persoonlijk advies via de mail zodat de klant zelfstandig verder kan om een oplossing te vinden.
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Begeleiden van het B-leerproces
VUB-IDLO studiedag 4 mei 2011 Luc Vernaillen pedagogisch adviseur GO!
Omgaan met geschiedenis
Danielle Meeus Freinetschool De Regenboog
Informatica in de Tweede fase Havo en VWO. De uitgangspunten Informatica is een vak in de vrije ruimte voor de havo 240 slu (voor het vwo 280 slu) het.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Na overleg met de verschillende leerkrachten en directie
Workshop ICT-dag Amsterdam Arena Karel Kats
Frans informatica 1INFO 2INFO 3INFO.
Science projectvak. Opzet SCIENCE projectvak: diverse onderwerpen vooral proeven doen en dingen uitzoeken onderzoeken en ontwerpen (bouwen/testen) dossiers,
© Osito 2004 Door Barbara Obst Enkele integratiescenario's ter illustratie van de mogelijkheden van Wimba voor het taalonderwijs.
2 de en 3 de graad.  De leerlingen kunnen op het einde van de 2 de graad  Doelgericht informatie opzoeken over het verleden en het heden op basis.
Studeren in Nederland Jan Baetens, KU Leuven (ex-docent Maastricht en huidig Erasmus- gastdocent Groningen, Leiden en VU)
Historische vaardigheden
Basis vaardigheden PowerPoint
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Activerende werkvormen
2 de graad  Ten vroegste einde 2 de jaar na 1 ste graad  Eén certificaat BGV  Behalen leerplandoelstellingen 2 de graad Diploma  Ten vroegste einde.
Kwaliteitsbeleid.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Overdragen van de Informatica Jurriaan Hage, Silja Renooij Periode 2, 2009/2010.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Blok 2, 2007.
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Training digitale didactiek
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Startcollege B2 Psychologie
5 AFSPRAKEN VOOR HET HELE SCHOOLJAAR
Picasso Lyceum 23 september 2015 MAVO naar………..MBO.
Bijeenkomst September 2015
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
ICT-vaardigheden Leerlijnen. 1 ste graad Zoeken en bekijken van websites Zoeken en bekijken van websites Zowel in de les als individueel als thuisopdracht.
Studiedag Basisonderwijs Provincie Vlaams-Brabant 12/11/2015 Departement Onderwijs en Vorming WAT IS STEM?
ALGEMEEN  Verhouding leerplancomponenten conform leerplan  Verhouding examens en DW  Feedback en tekstrevisie  Doordacht onderscheid basis-verdieping-
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Startcollege B2 Psychologie september 2016 Laura Holsbeeke – onderwijscoördinator Psychologie Manon te Vaarwerk – studieadviseur Psychologie.
Het onderzoeksverslag
Ongeschreven en geschreven bronnen
MASTER VERGELIJKENDE MODERNE LETTERKUNDE
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Leeractiviteit: kennisverwerving
Keuzevoorlichting havo wiskunde AB.
Welkom! structuur van onze school
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Toetsing Vakdidactiek 2.
Project Algemene Vakken
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Leerdoelen, leerlijnen en leeractiviteiten
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Hoe leer je geschiedenis?
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3de graad

Historische vaardigheden (1) Cf. historische vaardigheden 1ste en 2de graad Vergelijkende historische kritiek op geschreven bronnen Leren inzien van het constructiekarakter van geschiedenis Redactionele vaardigheden in de vorm van een jaarwerk of grote uitgebreide onderzoeken

Historische vaardigheden (2) Spreekvaardigheid via debat, presentatie, redevoering Lange termijngeschiedenis nu volledig verwerven en beheersen Maximalisatie van het zelfstandige werk (onderzoekend leren, verspreid over het hele jaar) Zelfstandig opvolgen en analyseren van de actualiteit

ICT Cf. ICT in 1ste en 2de graad Historische methode en kritiek toepassen Eigen syntheses maken op basis van zelf verzamelde info Synthesevorming staat voorop; toch bewust zijn van discussiekarakter ervan Eventueel zelf ontwerpen van een website

Actieve werkvormen Cf. 1ste en 2de graad Mondelinge presentatie structureel inbouwen na (vooral) complementair groepswerk Debatten Simulatiespel Ruime onderdelen verwerken via begeleide zelfwerkzaamheid

Evaluatie Cf. 1ste en 2de graad Historische kritiek op ongeziene teksten, visuele bronnen, etc. Structureren van ongeziene teksten Interpreteren van ongeziene tabellen, grafieken, visuele bronnen Toetsen van de actualiteit Nadruk op evaluaties van zelfwerkzaamheid Openboek-examens