Leerlijnen in de geschiedenisles Leren leren en activerende werkvormen 3de graad
Historische vaardigheden (1) Cf. historische vaardigheden 1ste en 2de graad Vergelijkende historische kritiek op geschreven bronnen Leren inzien van het constructiekarakter van geschiedenis Redactionele vaardigheden in de vorm van een jaarwerk of grote uitgebreide onderzoeken
Historische vaardigheden (2) Spreekvaardigheid via debat, presentatie, redevoering Lange termijngeschiedenis nu volledig verwerven en beheersen Maximalisatie van het zelfstandige werk (onderzoekend leren, verspreid over het hele jaar) Zelfstandig opvolgen en analyseren van de actualiteit
ICT Cf. ICT in 1ste en 2de graad Historische methode en kritiek toepassen Eigen syntheses maken op basis van zelf verzamelde info Synthesevorming staat voorop; toch bewust zijn van discussiekarakter ervan Eventueel zelf ontwerpen van een website
Actieve werkvormen Cf. 1ste en 2de graad Mondelinge presentatie structureel inbouwen na (vooral) complementair groepswerk Debatten Simulatiespel Ruime onderdelen verwerken via begeleide zelfwerkzaamheid
Evaluatie Cf. 1ste en 2de graad Historische kritiek op ongeziene teksten, visuele bronnen, etc. Structureren van ongeziene teksten Interpreteren van ongeziene tabellen, grafieken, visuele bronnen Toetsen van de actualiteit Nadruk op evaluaties van zelfwerkzaamheid Openboek-examens