De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leeractiviteit: kennisverwerving

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leeractiviteit: kennisverwerving"— Transcript van de presentatie:

1 Leeractiviteit: kennisverwerving
Bij deze leeractiviteiten verwerven de studenten kennis via het luisteren naar een voordracht, hoorcollege of podcast, het opzoeken van informatie uit boeken en websites, bekijken van demo’s en video’s, etc.

2 Leeractiviteit: samenwerking
Studenten komen bij deze leeractiviteiten gezamenlijk tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamenlijke ‘output’ zoals een definitie, ontwerp, verslag, diagram, product, etc. Produceren van een gedeelde output: diagram, definitie, ontwerp, verslag Verschillend van discussie Een gedeelde output: negotiëren over hun ideeën in de praktijk tot ze het eens zijn met elkaar. In het proces moeten ze elkaar uitdagen en omgaan met peer-feedback om de best mogelijke output te bekomen. Integreren en produceren van concepten in de praktijk

3 Leeractiviteit: kennisverwerving
Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie Boeken, cursussen en kranten lezen Lezen van informatie op multimedia, websites, digitale documenten en bronnen Luisteren naar hoorcolleges van docenten Bijwonen van gastlezingen of voordrachten Luisteren naar podcasts, webcasts Observaties, bekijken van demonstraties, masterclasses Bekijken van animatiefilmpjes, kennisclips, video’s Doorlopen van een online leerpad

4 Leeractiviteit: samenwerking
Reading books, papers; projecten in kleine groepen die gebruik maken van online fora, wiki’s, chatrooms, enz. om elkaars prestaties te bespreken Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie projectwerk in kleine groepjes projecten in kleine groepjes die gebruik maken van collaboratieve ruimtes projecten in kleine groepen die gebruik maken van online fora, wiki’s, chatrooms, etc. om elkaars prestaties te bespreken groepswerk waarbij aan een gezamenlijk product gewerkt wordt korte opdrachten waarbij twee of meer studenten gezamenlijk tot consensus komen (over een theorie, definitie, etc.) brainstorm jigsaw-methode peerutoring opbouwen van gezamenlijke documenten of presentatie via bijvoorbeeld google docs online brainstorm

5 Leeractiviteit: discussie
Studenten worden bij deze leeractiviteiten uitgenodigd om eigen vragen, ideeën en gemaakte keuzes duidelijk te verantwoorden en om vragen en ideeën van docenten en/of peers in vraag te stellen of te beantwoorden. Wanneer een student vragen stelt aan andere studenten, antwoorden geeft op vragen die van mede studenten komt, ideeën uitwisselen, elkaars argumenten gaan afwegen  leren door discussie Luisteren en antwoorden, argumenteren, zichzelf kunnen uitdrukken maken allemaal deel uit van conceptontwikkeling Het sluit nauw aan bij samenwerking maar bij samenwerking moet iets nieuws gecreëerd worden.

6 Leeractiviteit: onderzoek
Het gaat hier om een student-gestuurd proces waarbij opgedane informatie kritisch bekeken wordt en nieuwe informatie wordt ingewonnen om zo tot nieuwe inzichten te komen. Niet zomaar een boek lezen Controle bij lerende Lezen iets, zoeken iets op, onderzoeken iets nadat ze zelf een vraag stellen bij iets, ze gaan met de opgedane informatie aan de slag, evalueren dit kritisch, zoeken opnieuw op Een meer actief leerproces om het proces waarbij concepten worden ontwikkeld (zie kennisverwerving) verder te stimuleren

7 Leeractiviteit: discussie
Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie begeleide werkgroepen online begeleide werkgroepen seminaries discussiegroepen klassengesprekken / kringgesprekken vergaderingen bijwonen Stellingen(spel) brainstormsessies peerevaluatie en –feedback webinars online discussiegroepen en -fora online brainstormsessies webvergaderingen online stellingen via votingsystemen online peerevaluatie en -feedback

8 Leeractiviteit: onderzoek
in a range of materials and resources; Using conventional methods to collect Comparing texts, searching and evaluating information and ideas. Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie onderzoeksopdrachten in leermateriaal online onderzoeksopdrachten aanbieden bijvoorbeeld via webquests ideeën en informatie analyseren aan de hand van didactisch materiaal en hulpmiddelen ideeën en informatie bijhouden en structureren aan de hand van digitale tools bijvoorbeeld via mindmaps, notitie-tools, etc. niet-digitale methodes gebruiken om gegevens te verzamelen en te analyseren Gegevens verzamelen en analyseren met digitale tools bijvoorbeeld via forms, vragenlijsten, etc. teksten vergelijken met elkaar zoeken naar informatie en ideeën en deze evalueren bronnen bijhouden via digitale tools digitale teksten vergelijken meewerken aan onderzoek

9 Leeractiviteit: toepassing
Bij deze leeractiviteiten worden de theorie en praktijk met elkaar verweven, waarbij de studenten een duidelijke opdrachtomschrijving (doelstelling) krijgen om naartoe te werken en hierbij ook gebruik maken van de feedback die ze tijdens de leeractiviteiten krijgen van de docent of (praktijk)begeleider, peers en/of zichzelf. - Wanneer de docent een leeromgeving ontwikkelt met een ‘task-goal’, verwacht men van de student dat zij/hij actie onderneemt, de feedback verwerkt/interpreteren en nadenken over relevante concepten om het vooropgestelde doel te bereiken.

10 Leeractiviteit: productie
Bij deze leeractiviteiten produceren de studenten iets wat door de docent geëvalueerd kan worden (bijvoorbeeld een plan, website, analyse, theorie, product, etc.). Wanneer studenten iets produceren die de docent kan evalueren: plan, website, analyse, theorie, ‘performance’, etc. Een publieke presentatie over wat ze geleerd hebben is belangrijk om feedback te krijgen van de docent en biedt zo opportuniteiten om concepten te ontwikkelen en integreren in de praktijk.

11 Leeractiviteit: toepassing
Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie oefeningen maken praktijkgerelateerde projecten labo’s daguitstappen face-to-face (rollen)spel simulatieonderwijs duaal leren simulatieonderwijs virtuele labo’s & uitstappen online (rollen)spel online oefenomgeving

12 Leeractiviteit: productie
Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie papers of verslagen Uiteenzettingen of voorstellingen Ontwerpen of producten modellen portfolio’s weergaves van ontwerpen voorstellingen & producten animaties modellen slideshows foto’s en video’s blogs e-portfolio’s Digitale (gedeelde) verslagen/papers


Download ppt "Leeractiviteit: kennisverwerving"

Verwante presentaties


Ads door Google