Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
EDO in de lerarenopleiding
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De Huisartsopleiding in Nederland
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Begeleiden van het B-leerproces
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
CBE: Centra voor Basiseducatie
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
De nieuwe voorschrijvers
Lucas Jansen Psychiater GGZ Westelijk Noord-Brabant
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Het opleidingsprofiel:
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
De kracht van informatie voor beleidsontwikkeling
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Evaluatie Leerlijnen.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Opleidingsmodule Introductie voor nieuwe stageleiders
Nieuwe uitdagingen voor de opleiding tot arts Studiedag stageleiders/stagiairs 26 mei 04.
Informatiemodule stage
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Bachelor Medische Hulpverlening
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
het programmeren voorbij
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Competentie gericht onderwijs
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

Informatiemodule stage-coördinatoren Najaar 2004 Dienst Onderwijs Geneeskunde KU Leuven

programma DEEL 1: Situering Convenant ***Basisarts*** Stagejaar in de opleiding tot arts *** Leren tijdens stage: een gedeelde verantwoordelijkheid *** De rol van de stagecoördinator *** Een kader voor begeleidingsgesprekken

Doel convenant Doel convenant Zelfgestuurd ervaringsleren tijdens de stage bevorderen Stageplaats is volwaardige leeromgeving Stageplaats is volwaardige leeromgeving Stageleider = coach van leerproces Stageleider = coach van leerproces Evaluatie van leerproces = transparant Evaluatie van leerproces = transparant Stageplaats = opleidingscultuur Stageplaats = opleidingscultuur Stagiair = opleidingsattitude Stagiair = opleidingsattitude

Werkwijze  : Verkennende fase Pilootproject Tienen/Bonheiden Pilootproject Tienen/Bonheiden Maandelijkse gesprekken stageleiders Tweewekelijkse gesprekken stagiairs In kaart brengen van knelpunten/spanningsvelden In kaart brengen van knelpunten/spanningsvelden Verzamelen van goede praktijken Verzamelen van goede praktijken

 : visie expliciteren Visietekst “basisarts” Visietekst “basisarts” Visietekst “stage” Visietekst “stage”  : communicatie-kanalen Webstek Webstek e-Nieuwsbrief e-Nieuwsbrief

 : Ontwikkelingsfase Eindtermen medische competentie Eindtermen medische competentie Stagemap Stagemap Opleidingsmodule Opleidingsmodule Elektronische evaluatie kwaliteit stageplaats Elektronische evaluatie kwaliteit stageplaats Ontwerp Afstemming stage, terugkomdagen, klinisch examen Ontwerp Afstemming stage, terugkomdagen, klinisch examen

 : Implementatiefase noodzaak van medewerking en ondersteuning door stagecoördinatoren! noodzaak van medewerking en ondersteuning door stagecoördinatoren! Vandaar deze informatiemodule! Vandaar deze informatiemodule!

Achtergrond Spanningsvelden in huidige stage Werken Leren ? Leren: Toevallig Gestructureerd? Stageleider: Evaluator Coach? Stagecontext: Laisser-faire opleidingscultuur? Student: Laisser-faire Opleidingsattitude? Laisser-faire Opleidingsattitude?

programma Situering Convenant *** DEEL 2: Basisarts *** Stagejaar in de opleiding tot arts *** Leren tijdens stage: een gedeelde verantwoordelijkheid *** De rol van de stagecoördinator *** Een kader voor begeleidingsgesprekken

Basisarts als finaliteit van de opleiding tot arts   Nood aan begripsverheldering Verwarring met “huisarts” Verwarring met “minispecialist”   Opgesteld door werkgroep Basisarts, m.m.v. Dienst Onderwijs Geneeskunde   Goedgekeurd op POC / Werkgroep Visitatie / Bureau Faculteit / Faculteitsraad (document gedragen door de Faculteit)

Startvraag + Discussie  Wat leert een stagiair tijdens het stagejaar? Wat is het aller- belangrijkste dat een stagiair tijdens het stagejaar dient te leren?

Visietekst Basisarts  Wie is basisarts? Einde zevende jaars: wettelijk bevoegd, maar moet Einde zevende jaars: wettelijk bevoegd, maar moet nog beginnen aan vervolgopleiding nog beginnen aan vervolgopleiding Medisch “competent”, met in achtneming van Medisch “competent”, met in achtneming van beperkingen beperkingen   Wat zijn de uitgangspunten? Geïntegreerd, holistisch opleidingsprofiel Invulling van het begrip ‘competentie’   Let wel: Geen exhaustieve lijst Kennis Vaardigheden Attitudes

Basisarts Basisarts bezit competentie op vier vlakken   op medisch vlak (medische (basis)competentie)   op wetenschappelijk vlak (wetenschappelijke vorming)   op maatschappelijk vlak (functioneren in de gezondheidszorg)   op persoonlijk vlak (reflectie over zichzelf en eigen functioneren)

Basisarts Bezit (bio)medische basiscompetentie Kan medische problemen efficiënt aanpakken (1) Is wetenschappelijk gevormd (2) Kennis (1.1) Vaardigheden (1.2) Attitudes (1.3) Kan reflecteren over zichzelf en het eigen professioneel functioneren (4) Lijn Geneeskundige (basis)wetenschappen Lijn vaardigheden Lijn Geneeskundige (basis)wetenschappen Lijn vaardigheden Lijn Wetenschappelijke vorming Lijn Mens milieu maatschappij Kan functioneren in het maatschappelijk bestel (3) Verplicht curriculum Keuze onderwijs Lijn Keuzeonderwijs: Competentie: verwevenheid van kennis, vaardigheden en attitudes

Kernideeën: basisarts Moet kunnen omgaan met patiënten en hun (courante) problemen Moet kunnen interveniëren in dringende en levensbedreigende omstandigheden

1. Medische basiscompetentie  Efficiënt problemen aanpakken  Klinisch redeneren  Klinisch handelen  Breed kennispakket  Basisvaardigheden klinisch handelen, communicatie en samenwerking  Vereiste attitudes

Medische basiscompetentie wordt geconcretiseerd in de eindtermen  Algemene eindtermen  Discipline specifieke eindtermen voor Inwendige geneeskunde Inwendige geneeskunde Heelkunde Heelkunde Kindergeneeskunde Kindergeneeskunde Gynaecologie/verloskunde Gynaecologie/verloskunde Neurologie, NKO, Dermatologie, OftalmologieNeurologie, NKO, Dermatologie, Oftalmologie

Te bereiken niveaus in de eindtermen  Niveau 4: praktijk vertrouwd Zelfstandig vlot en doeltreffend kunnen uitvoeren  Niveau 3: praktijk actief Een paar keer onder supervisie verricht  Niveau 2: praktijk passief In real life situaties geobserveerd  Niveau 1: theorie Theoretische kennis

2. Wetenschappelijk gevormd en houding tot levenslang leren Kennis:  Kennis van grondbeginselen van wetenschappelijk onderzoek... Vaardigheden:  Formuleren relevante onderzoeksvragen.. Houding:  Houding tot levenslang leren...

3. Functioneren binnen gzz en maatschappelijke context Kennis:  Inzicht structuur gzz en sociale kaart  Relatie medische en andere (politieke, economische, sociale...) instanties,.... Vaardigheden:  Flexibel omgaan met wijzigingen in maatschappelijke context + ethische dilemma’s... Houding:  Verantwoordelijkheid tov gzz,...

4. Reflectie over zichzelf en eigen professioneel functioneren Kennis:  Brede reflectie: technisch, ethisch, emotioneel, politieke componenten...  Diepe reflectie: handelen + achterliggende opvattingen Vaardigheden:  Leeragenda opstellen, keuze,... Houding:  Verantwoordelijkheid, toewijding, betrouwbaarheid

Discussie: sterke/knelpunten?  Welke sterke punten ziet u in uw dienst om rond deze vier basiscompetenties te werken?  Welke knelpunten ziet u in uw dienst om rond deze vier basiscompetenties te werken?

Discussie: relevante leren? discipline basisarts discipline Braakliggend? Ballast? Relevante leren!