‘ Visie op openbaar vervoer in de Amsterdamse regio’ 10 maart 2006 Hoorzitting cie. VVI
Bijeenkomst over toekomst openbaar vervoer Kwalitatieve verbeteringen op korte termijn Kwantitatieve verbeteringen op lange termijn (vervoer op de regio gericht) Milieucentrum Amsterdam (MCA)
materieel hoeft niet te voldoen aan: eventuele extra wensen in het kader van een mogelijke toekomstige regionalisering of medegebruik zware rail menging met trambedrijf niet gewenst Voertuigbreedte 3 meter → je zit vast tot minimaal 2042!!!! Programma van eisen Metromaterieel - kritiek
Voorbeelden in binnen- en buitenland Karlsruher Modell Leren van
Op zware rail traject
tramtrein in de stad
Straatsburg
Grootstedelijk → sluit niet aan bij dichtheden Later regionaliseren is: Duur Moeilijk inpasbaar in bestaande structuren Metro zoals geprojecteerd
Bestuurlijk handelen moet gebaseerd zijn op strategisch concept (visie Waar wil je naartoe?) OV kan alleen succes zijn als OV consequent prioriteit krijgt Aanbevelingen
Voertuigbreedte 2.65 biedt grootste flexibiliteit Voorinvesteringen voor inzet op zware rail Op ROA / Noordvleugel / randstad-niveau denken Aanbevelingen