Structuur op Microniveau

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Structuur op Microniveau
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Uiterlijke structuur aanbrengen
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
De strategie van een webconcept
Strategie en Indelingsprincipes
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De strategie van een webconcept
concept en indelingsprincipe
W E B C O N C E P T 6. Visuele en tekstuele structuur van een pagina:
De sitemap. Structuur? Ok, maar voor de rest……. S a a i !
S T R A T E G I E Contentvoorstel Zet de conclusies van je onderzoek kort en krachtig in het midden van je papier (usp’s, met welke redenen/motieven en.
In stappen naar de innerlijke structuur
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Tekststructuren Hoe en waarom?.
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Bezoekersgerichte teksten
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Vergaderen.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
De dag van het solliciteren Blok 1
Concept, Structuur en Schrijfstijlen
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe zorg je dat je webtekst wordt gelezen? Tips en valkuilen.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
SET schrijfvaardigheid H5
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Aantekeningen maken en navertellen
Een vergadering organiseren
Een beschouwing schrijven
Informatieavond Kurzweil (basis).
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Vergadering Personeelsdienst
teksten Een tekst vormt een samenhangend geheel
Small Basic Console deel 2
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Structuur op Microniveau Interactieve content Structuur op Microniveau

Bezoekgedrag op een pagina..

Chaotisch scannen De bezoeker laat zich leiden door visuele prikkels. De bezoeker doorkruist de pagina op zoek naar de gewenste informatie Je kunt niets doen aan het chaotisch scannen van mensen.

Dus: Veel blokjes met witte tussenstukken. Werk met kopjes of topische zinnen (eerste zin die het onderwerp van de alinea benoemt) Zorg dat tekst en beeld met elkaar in balans zijn Werk met bullet-points!

origineel Op grond van de toets op toereikendheid, de uitkomsten uit het verleden en de ontwikkelingen binnen het boekjaar zijn nard ons oordeel de technische voorzieningen toereikend. Het oordeel heeft betrekking op de zogenaamde Property en Casualty branches, waaronder begrepen Fleet, Liability, Marine en Property. Hierbij een korte toelichting op de diverse technische voorzieningen. topische zin voorop De technische voorzieningen zijn toereikend. Wij baseren dit oordeel op: de toets op toereikendheid, de uitkomsten uit het verleden en de ontwikkelingen binnen het boekjaar. Het oordeel betreft de zogenaamde Property en Casualty branches. Hieronder vallen Fleet, Liability, Marine en Property. Hierna lichten we de diverse technische voorzieningen kort toe.

Waarop is het verwachtingspatroon gebaseerd?

Zakelijk

Zakelijk…

Shoppen

Sport

Reizen, vakantie

Magazine

Tekstopmaak Zorg voor relatief smalle tekstkolommen (iedere regel moet in een oogopslag te zien zijn). Schrijf kort tekstblokken (4 tot 7 regels). Gebruik kernachtige tussenkoppen of werk met topische zinnen. Gebruik veel wit. Lijn je tekst nooit rechts uit.

Structuur van de tekst… Kop en lead…

Maak korte, kernachtige koppen De kop moet duidelijk en volledig zijn. Geeft antwoord op de belangrijkste ‘W’ (wie,wat,waar,waarom, wanneer en hoe) Kop dient als aanvulling op de intro. Kop mag een vraag beantwoorden. Kop mag een smaakmaker zijn.

Structuur van de tekst… Lead kan: Samenvatting van de tekst zijn (nieuwsartikelen en langere teksten). Onderwerp introduceren (aandachtrekkend). Vraag of paar vragen bevatten. Een uitnodiging tot actie zijn. Een citaat bevatten. Een combinatie van verschillende elementen bevatten.

Structuur van de tekst… Inverse structuur: Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe Gebruik laddertechniek (1 t/m 6). Structureer op basis hiervan vervolgens je tekst.

Vrijstellingen zijn mogelijk als je aantoont dat je over de competenties beschikt van een bepaald programma of studiefase in testen en assesments. De criteria zijn van te voren bekend. In verband met de start van de opleiding doorloopt iedereen in het studiejaar 2008-2009 de propedeuse. Studenten die in aanmerking komen voor vrijstellingen, behalen hun tijdswinst in de hoofdfase. Op basis van de resultaten van testen en assesment kun je samen met de coach een maatwerkprogramma ontwikkelen voor het verwerven van de competenties van de hoofdfase en de afstudeerfase.

Wie Wat Waar Wanneer Waarom Hoe Studenten Vrijstellingen IAM Na de propedeuse, tijdens de hoofd- en afstudeerfase Tijdswinst tijdens de hoofdfase Door het doen van testen en assessments. Vervolgens stel je met je coach een aangepast studieplan samen 6 1 5 2 4 3

Kan ik vrijstellingen krijgen (wat)? Ja, dat kan in de verdiepingsfase (wanneer). Middels testen en assesments kun je aantonen dat je over de benodigde kennis en vaardigheden beschikt. Samen met je coach ontwikkel je vervolgens een persoonlijk studieprogramma(hoe). Dat levert je tijdswinst op tijdens de hoofdfase (waarom).

Mogelijke indelingen van paginatekst Chronologisch Thematisch Functioneel Journalistieke indeling Maatregelstructuur Helpstructuur Didactische structuur Vraag-antwoordstructuur

Journalistieke structuur De belangrijkste W-vragen. In de kop staat het antwoord op de belangrijkste W-vraag. In de lead staat al het antwoord op de andere belangrijke W-vragen (kort en bondig). In de tekst onder de lead staan de antwoorden op de rest van de W-vragen en eventueel een toelichting op de mededelingen in de kop en de lead. Volgorde tekst: van belangrijk  minder belangrijk. van algemeen  gedetailleerd

Vraag en antwoord… Formulier de vraag vanuit de bezoeker. Probeer de vragen te koppelen aan de W-vragen. Houd de vragen kort.

Micro en Macrocontent

Micro content

Macro content

Dus, voor een ‘scannable’ pagina: Gebruik kleine tekstblokjes (4 - 7 regels). Gebruik Bulletpoints. Werk met smalle tekstkolommen. Werk met microcontent (bij artikelen, nieuwswaarde) op homepage. Veel wit! Ga voor een goede eerste schermindruk, uit van het verwachtingspatroon van de ontvanger (druk – veel richtingen, gezellig, stijlvol, zakelijk etc.) Zorg voor een goede balans tussen tekst en beeld. Werk met kernachtige (tussen)koppen of topische zinnen. Zorg voor een krachtige lead, Kop en lead beantwoorden belangrijkste van: wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe).

Opdracht volgende week: Verwerk de feedback op je strategie. Maak een visueel voorstel voor de homepage. Werk het zowel in tekst als in beeld helemaal uit. Doe dit op basis van de strategie en de sitemap die je hebt ontwikkeld. Gebruik de ‘richtlijnen’ (die we hebben behandeld in het 3e werkcollege) voor de visuele structuur en tekststructuur). Neem je uitwerking liefst op je laptop of anders in kleurenprint mee naar de volgende les. Neem ook het origineel van de homepage mee (zodat het verschil duidelijk wordt!)