E B E D L
1ste GRAAD 1ste stap: lijnstructuren onderscheiden door te kijken, voelen, … Kinderen voelen aan de deur, zien een trottoir, gebruiken hun zintuigen 2de stap: kinderen lijnen laten tekenen zoals ze het zelf zien en aanvoelen
2de GRAAD Stap 1: de kinderen laten kennismaken met de kunstenaar René Magritte: zijn leven en invloeden kort toelichten en kunstwerken tonen (internet, boeken) = BESCHOUWEN Stap 2: de kinderen laten brainstormen over de kunstenaar en wat de typische kenmerken zijn = BESCHOUWEN EN VORMGEVEN Stap 3: aan de slag = CREËREN
2de GRAAD
3de GRAAD 1ste stap: welke lijnstructuur zien we, welke perspectieven zijn van toepassing = BESCHOUWEN 2de stap: kinderen laten onderzoeken en experimenteren met verschillende hulpmiddelen (verrekijker, kodak) bvb. Kikvorsperspectief (klein onderaan, groot bovenaan) 3de stap: kinderen laten proberen en CREËREN
De kinderen experimenteerden met kapla-blokken en maakten zo een 3D-figuur van de eiffeltoren te Parijs. Het kikvors-perspectief ging meer tot uiting komen door een foto al zittend te nemen.
D S A N
1ste GRAAD 1ste stap: De kinderen leren enkele basispassen aan: huppelen, side step, ter plaatse stappen, … 2de stap: De kinderen leren door inoefening de stappen meer en meer beheersen en voeren die dan uit op de muziek. 3de stap: De muziek speelt en de kinderen voeren de aangeleerde stappen uit. Dit resulteert in onderstaand filmpje op Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=BR-1LRe9JWQ
2de GRAAD 1ste stap: De kinderen leerden de basisstappen van linedance aan. 2de stap: Nadat de basisstappen gekend waren, werd een choreografie aangeleerd waarbij het erg van belang was om synchroon te kunnen bewegen. Dit resulteerde in onderstaand filmpje! https://www.youtube.com/watch?v=CJySvjz8Pr8
3de GRAAD 1ste stap: Het betreft een kinderliedje waarbij de lln. van het 6de leerjaar moeten nadenken hoe ze dit op een creatieve manier naar voor kunnen brengen 2de stap: Na het individueel denken, brainstormen in groepjes om te komen tot de onderstaand creatieve uitvoering. https://www.youtube.com/watch?v=Sd-whgT22WM
D A R M A
1ste GRAAD Stap 1: De kinderen denken na over hoe een prins of prinses te zijn en benoemen aan wat ze denken: hoe zit een prins of prinses er uit, welke kledij dragen ze, zijn ze blij?, … Stap 2: Hoe dit allemaal regelen? Kledij, schilderen, knippen, plakken, … Stap 3: Alles maken tot het onderstaande resultaat.
2de GRAAD In het 3de leerjaar brachten de kinderen een toneeluitvoering met als titel ‘Houd de dief’. Nadat de kinderen de rollen toebedeeld kregen, dachten ze na over de costumering, de mimiek, het samenspelen, … Ruimte, rolinleving, relaties,… er moest met veel rekening gehouden worden! https://www.youtube.com/watch?v=cihj90KC6Zc
3de GRAAD 1ste stap: Enkele dieren worden onder de vorm van hand- schaduwenspel aangeleerd aan de leerlingen. 2de stap: Na het aanleren van het handschaduwenspel wordt er een verhaal aan vastgemaakt en komt een schouwspel tot stand.