“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Advertisements

Erkenningsaanvraag CZO
De kwaliteit van medewerkers meten, behouden en vergroten
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
De Associate degree bij de Academie voor Management en Bestuur Avans • Onze drie Ad/opleidingen: • Ontstaan, • Succesjes en probleempjes • Regio-overleg.
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
BEROEPSTROTS EN PROFESSIONALS
De Huisartsopleiding in Nederland
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
Complementaire dienstverlening Van integraal naar complementair.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
1 Prof. dr. B. Denters Hoogleraar Bestuurskunde (UT) Wetenschappelijk directeur KennisInstituut Stedelijke Samenleving (KISS) In de kramp vanwege de krimp?
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
De weg naar de competente docent
POP Implementeren Mobiliteitsfonds HBO Inleiding Els Frigge.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Symposium Bachelor Medische Hulpverlening
Samenwerking werkveld - HAN
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Ontwikkelingen in de Klinische Fysica 5 oktober 2005
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Deskundigheidsbevordering palliatieve zorg
Project Kwaliteit Brandweerpersoneel
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Wie is waar goed in? Ellen Mogendorff 1.
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Toekomst Financiële Functie
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
V&VN Oncologie Oncologie V&VN Oncologie Afdeling binnen V&VN Ruim 2500 leden Bundelen en verspreiden van vakkennis Kwaliteit van zorg verbeteren.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
1 Suïcidepreventiebeleid VWS: Landelijke agenda suïcidepreventie Gonne Kelder, senior beleidsmedewerker Ministerie VWS 10 september 2014.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Opleidingsfonds en Toewijzen van Opleidingsplaatsen Teach the AIOS, 17 september 2008 E.A. van der Veen, Voorzitter CBOG.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
HRM-praktijkmonitor Ontwikkelingen in de activiteiten en competenties van de HR- professional resultaten januari 2015 Dr. Leni Beukema.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
Participatie Advies Raad De PAR in het kort Presentatie over PAR voor Sportcafe1.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Workshop: Wat verandert er voor mij?
Organisatie & Beleid van gezondheidszorg Minor Active Ageing
Pedagogische relatie in VO en MBO
Competentie gericht onderwijs
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
Naam: Femke Janssen Klas: 3MA2
PHYSICIAN ASSISTANT (kortweg PA) PA WEEK 2018
BIM in het MBO Arbeidsmarkt Beroepskwalificatie & borging kwaliteit
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

“De vorming van de onderwijs en opleidingsregio NO Nederland” Werkstructuur, implicaties, kansen en uitdagingen Prof.dr.M.A.F.J. van de Laar, voorzitter leerhuisoverleg OOR N&O

OOR

achtergrond en motivering Ons stelsel van beroepen en opleidingen is sterk versnipperd. beroepen & opleidingen moeten worden gemoderniseerd. transparante organisatievorm. Integrale organisatie met een besturing die modernisering kan bevorderen Het ‘College voor de beroepen en opleidingen in de gezondheidszorg (CBOG)’

Relatie met het veld: opleidingsregio’s De relatie tussen het CBOG en het veld (de praktijk) moet een twee-richting-verkeer zijn. De praktijk speelt zich af in tientallen instellingen. Cluster opleidingsinstellingen: de opleidingsregio. Medische vervolgopleidingen hebben zich al in regio’s gegroepeerd (de Onderwijs- en Opleidingsregio’s, OOR). Breidt het perspectief van de OOR uit:Alle beroepen, kennis en zorginstelllingen

De opleidings- en onderzoeksregio De OOR

Kansen & uitdagingen Divide Et Imepra (2005)

OOR-N&O (medisch)

OOR-N&O (medisch en verpleegkundig)

implicaties CBOG Structuur & Ontwikkeling Kamers Planning en toewijzing Financiering registratie

Verscheidenheid Eenheid Verlies van: Zelfstandigheid Vrijheid Diversiteit Kansen voor: Transparantie Samenwerking Nieuwe beroepen Kwaliteit arbeidssatisfactie

Verpleegkunde De menselijke maat

verpleegkundigen Zorg op maat Toename zorg Kwaliteit, van aanbod naar vraag gestuurd Behoefte aan Breed inzetbare verpleegkundige Verpleegkundig specialisten

Geen smalle opleidingen

opleidingscontinuüm Basisopleiding Vervolgopleidingen VERBREDING FLEXIBILITEIT GEMEENSCHAPPELIJKE COMPETENTIES COMPETENTIE GERICHTS (sneller) WISSELING VAN FUNCTIE LANDELIJK ACCREDITATIE ORGAAN De huidige verpleegkundige vervolgopleidingen zijn te smal om adequaat in te spelen op ontwikkelingen zoals transmuralisering en ketenzorg. De vervolgopleidingen moeten bestaan uit flexibele leertrajecten, waarbij de beroeps- en opleidingservaring van een verpleegkundige bepalend zijn voor het traject dat deze volgt. Uit een vergelijking van de beroepsdeelprofielen door de avvv blijkt dat verpleegkundigen die een vervolgopleiding hebben gevolgd, over veel gemeenschappelijke patiëntgebonden competenties beschikken, die in een specifieke context worden toegepast. Dit laat zien dat het mogelijk is om de verschillende vervolgopleidingen onder te brengen onder grotere noemers. Het voorstel is daarom om in aansluiting op de vier deelgebieden uit de beroepsstructuur, waar mogelijk gemeenschappelijke opleidingstrajecten te ontwikkelen: generiek waar het kan, specifiek waar het moet. Op deze manier hoeven veel verpleegkundigen niet langer een vervolgopleiding in haar geheel te volgen en kunnen zij efficiënt worden ingezet en sneller van functie wisselen. In de gezondheidszorg zijn honderden zorginstellingen die allemaal verschillend georganiseerd zijn. Binnen die instellingen zijn afdelingen weer verschillend georganiseerd, omdat patiëntengroepen van elkaar afwijken. Dit zorgt voor een grote diversiteit aan functies. Opleidingsinstellingen spelen hierop in en bieden een keur aan opleidingen aan. Het civiel effect van veel opleidingen is onduidelijk en vormt een belemmering voor de mobiliteit op de arbeidsmarkt van verpleegkundigen. Een landelijk accreditatieorgaan kan de kwaliteit van de verpleegkundige vervolgopleidingen waarborgen. De branche en beroepsorganisaties kunnen met elkaar criteria ontwikkelen waarmee beoordeeld kan worden of een opleiding aan de kwaliteitseisen voldoet.

kwaliteitseisen voor deze praktijkopleiders. Leven lang leren Leren ~ werken Andere functie: geen andere opleiding maar verwerven aanvullende competenties kwaliteitseisen voor deze praktijkopleiders. Het profiel van de verpleegkundig specialist vertoont grote overeenkomst met de internationale ontwikkeling van de nurse practitioner in de Verenigde Staten, de Scandinavische landen en Groot-Brittannië. De nurse practitioners worden in de nieuwe beroepsstructuur opgenomen als verpleegkundig specialist. Dit betekent dat de individuele nurse practitioner moet voldoen aan de criteria voor de verpleegkundig specialist. Het College Specialismen Verpleegkundigen stelt het toetsingskader, de opleidingseisen en een overgangsregeling voor de huidige nurse practitioners en verpleegkundig specialisten vast. Leven lang leren Actief en zelfstandig leren tijdens de initiële opleiding en verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces, vormen de kern van het verpleegkundig (vervolg)onderwijs. Leren kan voor een deel het beste plaats vinden op de werkplek zelf. De leeromgeving moet daarom zoveel mogelijk op de werksituatie lijken en de werkplek moet tevens fungeren als opleidingssituatie; leren is dan een aspect van het handelen. Leren op de werkplek is ook belangrijk voor de flexibiliteit en mobiliteit op de arbeidsmarkt. Om over te kunnen stappen naar een andere functie moet een verpleegkundige echter vaak over formeel aantoonbare kwalificaties beschikken, bijvoorbeeld een afgeronde vervolgopleiding. evc-procedures spelen hierbij een belangrijke rol: ze bieden onder meer toegangsmogelijkheden tot formele opleidings- en leertrajecten, geven de mogelijkheid de duur en inhoud van een opleidingstraject aan te passen, ze bieden toegang tot specifieke terreinen van beroepsuitoefening, of tot een hoger niveau. Meer dan nu gebruikelijk is moet de praktijkcultuur een leeromgeving zijn waar voortdurend kritisch wordt gekeken naar het gezamenlijke professionele handelen. Verpleegkundigen begeleiden en coachen studenten en beginnende verpleegkundigen. Op landelijk niveau moeten afspraken gemaakt worden over de kwaliteitseisen voor deze praktijkopleiders.

Eenheid in verscheidenheid Geleidelijk verdwijnen onoverzichtelijkheid beroepen en opleidingen gezondheidszorg CBOG Kamers Structuur Beroep Planning Uniforme registratie opleidingsfonds

Uitvoering OOR Medisch: UMC & opleidingsziekenhuizen SUB OOR ZORG: opleidingsziekenhuizen en Hogeschool Uitdaging: kader is bekend tav invulling ruimte voor regionale initiatieven Kansen: uniek moment waarop de zorg opnieuw ingericht kan worden: Kwaliteit; HRM; doelmatigheid. Bedreigingen: volop! voorwaarde voor succes voorvarende samenwerking