RIS Wijkzorg Laurens Conijn Gemeente Amsterdam/WZS 1 december 2014 Titel presentatie RIS Wijkzorg Laurens Conijn Gemeente Amsterdam/WZS 1 december 2014 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003
Onderwerpen Waarom RIS? Wat is RIS Gebruikers RIS Privacy Superusers Trainingen RIS Overdracht cliënten uit AWBZ
Waarom RIS/WZ (WZ = wijkzorg) RIS/WZ speciaal ontwikkelt ter ondersteuning van de wijkzorgnetwerken. Een cliënt – een dossier – een klanthouder Multidisciplinaire aanpak met Maatschappelijke Dienstverleners, Zorgaanbieders, Huisartsen, Woonbegeleiders, Dagbestedingsaanbieders. Al deze disciplines moeten kunnen beschikken over relevante informatie van de cliënt. Delen gegevens binnen wijkzorgnetwerk
Gebiedsgericht werken 22 gebieden van circa 40.000 inwoners Per gebied een wijkzorgnetwerk Gebruikers van RIS worden aan 1 of meerdere wijkzorgnetwerken gekoppeld Werken op stadsdeelniveau of stedelijkniveau
Wat is RIS Webbased applicatie Ondersteunt werken met gemeenschappelijk instrumentarium (ZRM en ondersteuningsplan) Dat- versus Wat-informatie RIS vervangt niet de systemen van de betrokken partijen in de wijkzorg Bruikbaar vanuit kantoorlocatie of aan de keukentafel (nog) Geen koppelingen met systemen van aanbieders.
Gebruikers RIS Zorgaanbieders Maatschappelijke dienstverleners Huisartsen en Praktijkondersteuners Huisartsen Aanbieders Ambulante Ondersteuning & Dagbesteding DWI (arbeidsmatige dagbesteding) Woonbegeleiders Backoffice WMO (i.v.m. indicatieadviezen)
Functionaliteit RIS RIS ondersteunt proces van wijkzorg Aanmelding/registratie cliëntgegevens Vraagverheldering & Beoordeling Kortdurende ondersteuning Opstellen ondersteuningsplan Toekennen ambulante ondersteuning en dagbesteding Opstellen indicatieverzoeken t.b.v. maatwerkvoorzieningen en PGB’s Tabblad Dagbesteding Evaluatie Afsluiten dossier Monitoringinformatie
Privacy en informatiebeveiliging Privacy gevoelige informatie Privacy factsheet Privacy-protocol Informatiebeveiligingsmaatregelen Tweelaags toegangsbeveiliging (gebruikersnaam/wachtwoord + SMS- authenticatie) VPN-verbinding vanaf onbekende werkplak Autorisatie (klanthouder, teamleider hebben toegang tot dossier en bepalen wie nog meer) Functiegerichte autorisatie Superusers en gebruikersverklaring Logging
Superusers Train de trainer Interne vraagbaak Gemandateerde om nieuwe gebruikers aan te melden Gelimiteerd aantal superusers per organisatie Ook uitdiensttredingen melden
Trainingen RIS Van 8 tot 19 december dagelijks trainingssessies RIS. Opgeven voor bij Sandhia Ramkhelawan Eerst aanmelden als superuser Training nieuwe superuser neemt ongeveer 4 a 5 uur in beslag. (klassikaal + zelf oefenen)
Overdracht cliënten uit AWBZ Circa 9000 cliënten komen over uit AWBZ naar WMO Grootste deel met aanbieders die gecontracteerd zijn door Amsterdam Klein deel klanten zal moeten worden ondergebracht bij bij nieuwe aanbieders (weesjes) Klanthouder is onbekend bij gemeente Koppelen aan een algemene klanthouder per organisatie. Algemene klanthouder kan verdelen naar nieuwe/bestaande klanthouder binnen eigen organisatie of wijkzorgnetwerk. Regels: Leverancier ambulante ondersteuning is eerste keuze Anders leverancier dagbesteding of DWI-specialist