“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Welkom. VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Werkveldtraining 26 september 2013
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Werken naar onderwijsbehoeften
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Digitaal Portfolio in de Letterenfaculteit UU
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Van, voor én door het onderwijs.
Kwaliteit leerbedrijven Conferentie BTG HTVF 15 mei 2009.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
1 Leren en werken Platformbijeenkomst regio 4 16 april 2007 Claire Freling.
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Van, voor én door het onderwijs.
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
moderniseren van het curriculum.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Workshop “Beoordelen”
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Het vierde jaar ORGANISATIE 2 E FASE REIZEN BEGELEIDING LOOPBAANBEGELEIDING KENNISMAKING MENTOREN.
Optimaliseren BPV keten
Naam workshopbegeleider
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Kwaliteitsaspecten van examinering in de BPV. 25 maart Binden en boeien BPV De beoordeling zit wel goed!?
Studieloopbaanbegeleiding
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Voorlichting en Werving De juiste student op de juiste plaats.
Filmpje HvU.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Het jaar van de waarheid!
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
1 Stagevoorlichting Schooljaar Anouk Boog.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
Kwaliteitsverbetering BPV 2017
Voorlichting BPV voor Studenten
Wat gaan we doen? Hoe ziet de opleiding er in grote lijnen uit?
Ouderavond 24 oktober 2017 WELKOM Ouders - verzorgers – begeleiders.
Schooljaar met 4 periodes
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Stagecoach Eva Botman, adviseur praktijkleren
24 uur van ZDV Apeldoorn, 22 maart 2018
Transcript van de presentatie:

“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan

Doel regionalisering Omdat de Beroepspraktijkvorming een belangrijke rol heeft in het Competentie gericht opleiden Competentie gericht opleiden richt zich op het leren handelen van de student in authentieke praktijksituaties

Knelpunten verleden Onduidelijk wie verantwoordelijk is voor de aansturing van het leren op het leerbedrijf Communicatie onderwijs en beroepenveld is eenrichtingsverkeer

Toekomstvisie Onderwij s Student Leerbedrijf het beroep

Wens van de student Beeldvorming van het beroep Goede voorbereiding op BPV Begeleiding op een lijn Vanuit leerbedrijf Vanuit school “Collega” binnen het leerbedrijf

Wens van het leerbedrijf Leerbedrijf wil opleiden voor vakmanschap Student moet praktisch iets betekenen (‘extra handen’) Tijdsinvestering aan het onderwijs moet iets opleveren voor het bedrijf Beïnvloeden inhoud onderwijs

Wens van het onderwijs studieloopbaan van de student goed begeleiden Integraal onderdeel van onderwijs Samenwerking houdt opleiding “up to date” / praktijkgericht =Voorwaarden voor CGL

Communicatie BPV Onderwijs ↕ Student Studieloopbaanbegeleiding BPV- docent BPV- bureau

Communicatie BPV Student ↕ Leerbedrijf Voortgangsgesprekken Praktijkwerkboek BPV-gids

Communicatie BPV Onderwijs ↕ Leerbedrijf Studenten functioneren Onderwijs Relatiebeheer

Onze aanpak ! 3x per schooljaar bezoeken Werkgeversavonden in “kleine groepjes met een gemene deler” Platform Relatid (Glossy magazine) BPV-gids Reflectie centraal

Uitgangspunten communicatie Leerbedrijven betrekken bij het proces en niet alleen bij het product Afspraken goed voorbereiden en tijdsinvestering zoveel mogelijk aan kant van het onderwijs Leerbedrijven laten meepraten én er ook daadwerkelijk er iets mee doen

Uitgangspunten begeleiding Studenten niet overladen met BPV- opdrachten BPV- opdrachten gebaseerd op het reflecteren van reële beroepssituaties Examen op leerbedrijf volgens “ritme van het leerbedrijf”

Stelling Het ritme van het leerbedrijf staat centraal !

Stelling De Proeve van bekwaamheid moet plaats vinden op het leerbedrijf !

Stelling Zonder een competentieprofiel van de leerbedrijven is competentie gericht opleiden onmogelijk!

Stelling Een BPV docent hoeft geen vakdocent te zijn.