Fase 2 – Functioneel ontwerp

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Advertisements

Use Case Modelling.
INTERACTION DESIGN Week 3.
SDM en SDW 1972 – 1999 Ronald Langerhorst.
Installatie & beheer Jonathan Mohnen Martijn Wolfs.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Basis van digitaal collectiemanagement
Door: Marvin Peters & Frank van Esch
De kern van projectmanagement
Systems Engineering 24 april 2007.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Projectmatig werken...en dan?
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Nieuwe loopbaanvisies
S.V.M. Systeeminceptie.
Activiteit 1.6 Bepalen niet-functionele eisen
Katholieke Hogeschool Kempen Activiteit Definiëren mens - machine dialoog Doel: o Elementaire processen vertalen naar procedures o Handmatige vs.
Ontwerpen van Informatiesystemen met
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
INTERACTION DESIGN Week 2. VANDAAG Wat hebben we ook al weer gedaan Usecase vormen Bouwstenen Spelregels Briefing voor werkcolleges Q & A.
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Welkom bij de presentatie van CodeMunity. Voorstellen Khai Pham Corné Strijkert Sebastiaan Wezenberg.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
Functioneel Ontwerp.
Informatiesystemen in de Bouw
Module 7 – Hoofdstuk 3 Unified Modeling Language.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Competentiemanagement in de techniek
Workshop Fondsen werven
Module 7 – Hoofdstuk 2 Data Flow Diagram.
Project Proceshuis Road show
Presentatie projectplan werkgroepen
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Fase 3: Technisch Ontwerp
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
6 stappen in Risico management
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Planning Usability Week 1: Wat is usability, Homepage H1,2 Week 2: Navigatiestructuur, Zoekdienst, Servicepagina’s H3,4,5 Week 3: Ontwerp en Webschrijven.
Insights & Essentials Willem van Putten
Social work Week 2.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Hulpmiddelen voor bepalen activiteiten
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 AUTORISATIES 29 november Agenda Krachtlijnen van de nieuwe autorisaties Procedure Autorisatie aanvraagformulier invullen Overlopen handleiding.
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
Samenwerking Wave 0.
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
SQL Les February 2019.
SQL Les 9 12 May 2019.
Transcript van de presentatie:

Fase 2 – Functioneel ontwerp Techniek Deliverable 2.1 Initialiseren van het project Plan Van Aanpak 2.2 Definiëren van de taken EPI Procesmodel 2.3 Bepalen van de gegevensstructuren Gegevensanalyse Conceptueel gegevensmodel 2.4 Bepalen van de werkomgeving voor het gebruik van het nieuwe IS TUD Takengebruikersdiagram 2.5 Controleren / vervolledigen procesmodel CRUD-matrix Aangepast / vervolledigd procesmodel 2.6 Definiëren mens – machine dialoog Pseudocode Mens – Machine dialoog 2.7 Ontwerpen van procedures ‘State transition diagrams’, Pseudocode, JSP Schermvolgorden, schermen, , documenten 2.8 Afsluiten Functioneel ontwerp Functioneel ontwerprapport

Activiteit 2.1 – Initialiseren van het project Installeren projectteam Bepalen project met afbakening, doelstellingen en deliverables Bepalen projectbeheersing met randvoorwaarden en risico’s Opstellen planning en budget

Activiteit 2.2 – Definiëren van taken Scenario Design

EPI - Internal Process External EXTERNAL – linkerzijde (gebruiker) Input, output of informatie die via documenten of schermen van de gebruiker komt of naar de gebruiker of een andere taak gaat. PROCESS – centraal (taak) Omschrijving van de uit te voeren taak. INTERNAL – rechterzijde (systeem) Informatie die komt uit een databank van het systeem komt of er naartoe gaat.

EPI – grafische voorstelling

EPI – gedetailleerde voorstelling

EPI - begrippenlijst Event Locatie Aggregaat Type Gebeurtenis die rechtstreeks aanleiding geeft tot het uitvoeren van de taak; “zet taak in gang” "externe event" en "tijdsevent" Locatie Waar taak plaats vindt(departement, rol, functie) Vanwaar komt document of waar het naar toe gaat Aggregaat Verzameling bij elkaar horende attributen. Type M (manueel), O (on line) of B (batch)

EPI - bewerkingen Documenten Entiteiten Scherm I = Input O = Output F = File U = Update R = Read C = Create +/U = Update D = Delete S = Scherm

EPI - voorbeeld

Activiteit 2.3 – Bepalen van gegevensstructuren

Activiteit 2.4 – Bepalen van de werkomgeving Doel: Een overzicht geven van hoe het systeem zal werken langs de gebruikerskant Een samenvatting van hoe de verschillende taken verlopen tussen de diverse locaties, Gebaseerd op in- en outputdocumenten

TUD – Task User Diagram

Belang van het taken - gebruikersdiagram Het is een coherentietest van de beschreven taken. Het is een gedegen basis voor discussie met de gebruikers. Het laat de gebruikers en het gebruikersmanagement toe om de inhoud of de organisatie van de taken te wijzigen. Het verschaft de analist een duidelijk inzicht Het kan worden gebruikt tijdens de opleiding van nieuwe medewerkers.

Activiteit 2.5 – Controleren/vervolledigen procesmodel Doel: De samenhang tussen data en processen controleren/vervolledigen. Het systeem als het ware “testen” nog voor het gebouwd is

CRUD-matrix Create / Read / Update /Delete Taak 1 Taak2 Taak 3 Taak 4 Taak 5 Entiteit 1 C R U D R R U Entiteit 2 Entiteit 3 Entiteit 4 C

CRUD-matrix analyse Vraag Actie Is er minstens één CREATE voor elke entiteit? Indien niet, dan moet men zich de vraag stellen of en hoe er data in deze entiteit kunnen komen. Een Read kan enkel indien er minstens één Create is. Is er minstens één DELETE voor elke entiteit? Indien niet, dan moet men zich afvragen of dit werkelijk vereist is. Zo’n entiteit kan op den duur erg veel geheugenruimte gaan opeisen. Heeft iedere taak interactie met minstens één entiteit? Indien niet, dan kan dit erop wijzen dat het systeem nog niet voldoende verfijnd is en dat verdere analyse gewenst is. Heeft iedere entiteit interactie met minstens één taak? Indien niet, dan zou het kunnen dat niet alle taken opgelijst zijn of dat bepaalde data manueel worden bijgehouden.

Oefening NV Janssen De NV Janssens produceert en verdeelt de producten Alfa en Delta. Je maakt deel uit van het studieteam dat de opdracht heeft gekregen een systeem op te zetten voor het behandelen van de Dringende Orders. Opdracht: Ontwerp voor de NV Janssen een EER en een FDD. Maak op basis daarvan een EPI voor de dringende orderverwerking. Om een aantal gebruikerstaken in kaart te brengen ontwerp je vervolgens enkele TUD’s. Sluit de studie of met een CRUD-matrix. Welke conclusies kan je hieruit trekken?

Invalshoeken klassieke analyse