NEDERLANDS lezen – les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loverboys alles over loverboys.
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Het tweede werkstuk.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Sollicitatiegesprek.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Iedereen coach naar Jef Clement.
SAMENVATTEN van leerteksten… Tekst verkennen
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Opstel schrijven.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Een werkstuk maken.
Een leesstrategie: toepassing
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
De dag van het solliciteren Blok 1
Uitleg persoonsvorm (pv)
Samenvatting Havo 5.
Lezen Nu Nederlands.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Leesmanieren. Leesmanieren Leesmanieren Zoekend lezen Oriënterend lezen Globaal lezen Precies lezen Studerend lezen Kritisch lezen.
4. Leesvaardig Blz. 144 t/m 150 Blok 6. Leesvaardig Leerdoel (2f): Je weet uit de tekst de halen wat een feit of een mening is. Je kunt uit een tekst.
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Leesvaardig Examentraining.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Het schrijven van een betoog
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Centraal Examen Nederlands
Hoofdzaken/bijzaken/kernzinnen
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Overtuigende tekst/betoog
Aantekeningen maken en navertellen
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Onderwerp Het onderwerp van een tekst geeft in één of enkele woorden aan waar de tekst over gaat. Het onderwerp van een tekst is niet hetzelfde als de.
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Lezen samenvatten.
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
Een (informatief) Artikel schrijven
Van alle markten thuis Perron 1 – les 1.
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Hoe leer je geschiedenis?
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Transcript van de presentatie:

NEDERLANDS lezen – les 2

Wij laten ons niet ........ door die pestkop. koeioneren koeieneren couillonneren koeionneren De opa van je opa is je ........ . betovergrootvader bedovergrootvader bet-overgrootvader bed-overgrootvader Wat betekent 'occasioneel'? uitverkoop westelijk toevallig autohandel De laborant doet elke dag heel ........ zijn werk. consensieus consciëntieus conscencieus concentieus Bij de krant werken verschillende ........ . redactie's redacties Hier ........ een gezellig haardvuur. brand brandt Wat is dat kind een raar ........ . individuutje individu'tje individutje De ondergaande zon ........ veel automobilisten. verblindt verblint verblind De kabouter ........ in de touwladder. klauterd klautert kloutert klouterdt De koninklijke loge is ........ van het publiek. afgeschermd afgeschermt Hij is ouder …. als mij als ik dan mij dan ik De boerderij is opgeheven ........ de natuur. te gunste van ten gunste van ter gunsten van Katholieken en hervormden zijn allemaal ........ . Christenen christenen De chef hoeft het voorstel alleen nog maar te ........ . akkoorderen akkorderen accorderen De ........ van de soldaten waren gevaarlijk maar zinvol. missie's missies

Wij laten ons niet ........ door die pestkop. koeioneren koeieneren couillonneren koeionneren De opa van je opa is je ........ . betovergrootvader bedovergrootvader bet-overgrootvader bed-overgrootvader Wat betekent 'occasioneel'? uitverkoop westelijk toevallig autohandel De laborant doet elke dag heel ........ zijn werk. consensieus consciëntieus conscencieus concentieus Bij de krant werken verschillende ........ . redactie's redacties Hier ........ een gezellig haardvuur. brand brandt Wat is dat kind een raar ........ . individuutje individu'tje individutje De ondergaande zon ........ veel automobilisten. verblindt verblint verblind De kabouter ........ in de touwladder. klauterd klautert kloutert klouterdt De koninklijke loge is ........ van het publiek. afgeschermd afgeschermt Hij is ouder …. als mij als ik dan mij dan ik De boerderij is opgeheven ........ de natuur. te gunste van ten gunste van ter gunsten van Katholieken en hervormden zijn allemaal ........ . Christenen christenen De chef hoeft het voorstel alleen nog maar te ........ . akkoorderen akkorderen accorderen De ........ van de soldaten waren gevaarlijk maar zinvol. missie's missies

Signaalwoorden Tussen zinsdelen, zinnen en alinea's bestaan verschillende soorten verbanden. Eén alinea kan bijvoorbeeld een uitleg zijn van de alinea ervoor. Een zin kan ook het gevolg beschrijven van wat er in de vorige zin is gezegd, of de conclusie. Delen van een tekst kunnen ook bij elkaar horen omdat ze bij dezelfde opsomming horen of omdat ze een tegenstelling vormen.   Signaalwoorden geven aan wat voor soort verband er is tussen verschillende tekstdelen.

Signaalwoorden

Signaalwoorden

Leesstrategieën Er zijn veel verschillende manieren waarop je een tekst kunt lezen. Een leuk stripboek lees je anders dan de krant, en die lees je weer anders dan een leerboek waar je een toets over krijgt. We onderscheiden vier leesstrategieën: Verkennend lezen Zoekend lezen Nauwkeurig lezen Studerend lezen

Leesstrategieën Bij verkennend lezen lees je de tekst nog niet heel goed. Je wilt eerst weten of het je wel leuk lijkt of nodig vindt om de tekst te lezen. Je kijkt vooral naar de titel, de tussenkopjes, de dikgedrukte woorden, de afbeeldingen, de inleiding en het slot.   Bij zoekend lezen zoek je naar een antwoord op een vraag. Je leest alleen maar het stuk tekst dat met jouw vraag te maken heeft. Je moet weten wát je wilt opzoeken en hoe en waar je dat het best kunt opzoeken.

Leesstrategieën Bij nauwkeurig lezen wil je de hele tekst goed begrijpen. Als je nauwkeurig leest, zou je een samenvatting moeten kunnen maken. Je let daarom goed op de inleiding, de kern en het slot. Je weet wat het onderwerp en de hoofdgedachte is. Je let op deelonderwerpen en signaalwoorden.   Bij studerend lezen wil je de informatie leren en onthouden. Voordat je studerend leest, heb je de tekst al verkennend en nauwkeurig gelezen, en misschien heb je ook wel al informatie opgezocht in de tekst. Bij studerend lezen zoek je de hoofdzaken in elke alinea en let je op kernzinnen en kernwoorden. Een samenvatting maken helpt ook. Om te kijken of je de tekst goed hebt begrepen, vertel je de tekst na of stel je jezelf vragen over de tekst. Als je studerend leest is het ook belangrijk dat je kritisch bent. Wat zijn meningen en wat zijn feiten. Heeft de schrijver bijvoorbeeld ook redenen of argumenten voor zijn beweringen?

Taaltaak 3374 Bestudeer de brief en beantwoord de vragen hieronder. Wat wordt er gevraagd in de brief? Wat zijn de gevolgen als je de brief negeert? Waar kun je terecht met vragen over de inhoud van de brief? Je bent het niet eens met de inhoud van de brief. Schrijf een correcte reactie van minimaal tien regels.

Leesoefening

Spelling

Betaal_ u contant of met een creditcard? Maurice beëindig_ dit jaar zijn studie. Vin_ je collega dat een goed voorstel? Rij_ zij al in haar nieuwe auto? De heer Van Zanten behou_ zijn uitkering nog een jaar. Hij vertel_ alles door. Die onderscheiding beteken_ veel voor mij. Er wor_ hier hard gewerkt. Wat bedoel_ u daar precies mee? Wie sproei_ de tuin tijdens de vakantie? Verbin_ jij die wond even. Vermoe_ je zoon dat hij die baan krijgt? Waarom win_ je je daar zo over op? Beschouw_ u dit maar als een gift. De auto verkeer_ in uitstekende staat. Dit is een opdracht voor jou: wor_ eindelijk eens volwassen!

Betaalt u contant of met een creditcard? Maurice beëindigt dit jaar zijn studie. Vindt je collega dat een goed voorstel? Rijdt zij al in haar nieuwe auto? De heer Van Zanten behoudt zijn uitkering nog een jaar. Hij vertelt alles door. Die onderscheiding betekent veel voor mij. Er wordt hier hard gewerkt. Wat bedoelt u daar precies mee? Wie sproeit de tuin tijdens de vakantie? Verbind jij die wond even. Vermoedt je zoon dat hij die baan krijgt? Waarom wind je je daar zo over op? Beschouwt u dit maar als een gift. De auto verkeert in uitstekende staat. Dit is een opdracht voor jou: word eindelijk eens volwassen!