Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Collegagroep : Roze korrels voor zorg! Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Sanneke Bolhuis Lector Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Onderwijs - arbeidsmarkt Onderwijsarbeidsmarkt Freddy Weima.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Gedragsproblemen: Goed onderwijs: de beste preventie Thema 1B 1.
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
De vakmentor als begeleider als coach
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Klimop! - project Projectcoördinator: Karin Goosen Partners: CVO SOPRO, CVO Horito, Universiteit Antwerpen.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Digitale handboekencollectie van Uitgeverij Van In via Knooppunt
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Datum Naam school Naam presentator
Het opleidingsprofiel:
Collectief leren in schoolteams
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Studiekiezen? Volg je leerstijl!
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
De lerarenopleider gepositioneerd
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Kinderrechten als brug
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
Kijkje in the Classroom
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
Workshop Reflecteren.
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Het motiveren van leerlingen in het VO
Leerstijlen KOLB SJM.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Lezen: doe het goed voor
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Werkplekleren in lerarenopleiding
Als je nog geen idee hebt …
Differentiëren in de Franse les
Knelpunten op de regionale onderwijsarbeidsmarkt Aanpak OCW door Hans van der Vlugt, directeur Directie Leraren Ministerie van OCW.
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
What is the meaning of? Student centered learning
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Werksessie minoren pedagogiek VU
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen Jo.Stijnen@luca-arts.be VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt

Coach startende leraren DKOpraktijkschok CONTEXT Lector CVO Heterogene groepen Ervaringsleren (Kolb) Coach startende leraren DKOpraktijkschok Onderwijs Vlaanderen: Diversiteit EAS congres : When one’s learning style becomes a teaching style

Leerstijlen

Leercirkel van Kolb

Kolb’s leerstijlen

Onderzoek 211 vrijwillige deelnemers Online vragenlijst DKO MO en PO Online vragenlijst Biografische gegevens (geslacht, leeftijd, domein, school) Leerstijlentest(28 items) Onderwijsstijlentest(28 items) Is er een verband tussen leer- en onderwijsstijl?

VRAGENLIJSTEN bron = Venus-project (2006) 4X7items refererend aan bepaalde leerstijl Div: “Ik leer het meeste als mijn leraar voordoet hoe ik een opdracht moet aanpakken.” Ass : “Ik analyseer graag hoe een muziekstuk of een schilderij is gecomponeerd.” Conv : “Ik verkies opdrachten waarbij ik een stappenplan moet volgen.” Acc: “Ik verkies opdrachten waarbij ik zelf iets kan maken, samen met één of twee andere leerlingen.”  scores (28 max) voor elke leerstijl

VRAGENLIJSTEN 4X7 items refererend aan een bepaalde onderwijsstijl Div: “Ik stel vragen over wat leerlingen gezien, ervaren hebben tijdens een opdracht.” Ass : “Ik vind logisch redeneervermogen belangrijk en vraag mijn leerlingen vraagstukken op te lossen.” Conv : “Ik oefen mijn leerlingen in het toepassen van theoretische concepten.” Acc: “Ik geef niet veel instructie zodat mijn leerlingen snel aan de slag kunnen.”  scores (28 max) voor elke onderwijsstijl

The Venus Project (www.ohmygods.be)

MAIN results Williams T2 statistic

Implicaties voor lerarenopleiders So what? LS=problematisch concept (o.a. Koob & Funk, 2002) Weinig invloed op leerrendement (o.a. Hattie, 2009) Rekening houden met of uitdagen tot? Subjectieve onderwijstheorie (Kelchtermans, 1994) Persoonlijke onderwijs-ervaringen Lerarenopleiding Schoolcultuur