Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen Jo.Stijnen@luca-arts.be VELOV conferentie “Lerarenopleiders maken de brug” 26/02/2015 PXL Hasselt
Coach startende leraren DKOpraktijkschok CONTEXT Lector CVO Heterogene groepen Ervaringsleren (Kolb) Coach startende leraren DKOpraktijkschok Onderwijs Vlaanderen: Diversiteit EAS congres : When one’s learning style becomes a teaching style
Leerstijlen
Leercirkel van Kolb
Kolb’s leerstijlen
Onderzoek 211 vrijwillige deelnemers Online vragenlijst DKO MO en PO Online vragenlijst Biografische gegevens (geslacht, leeftijd, domein, school) Leerstijlentest(28 items) Onderwijsstijlentest(28 items) Is er een verband tussen leer- en onderwijsstijl?
VRAGENLIJSTEN bron = Venus-project (2006) 4X7items refererend aan bepaalde leerstijl Div: “Ik leer het meeste als mijn leraar voordoet hoe ik een opdracht moet aanpakken.” Ass : “Ik analyseer graag hoe een muziekstuk of een schilderij is gecomponeerd.” Conv : “Ik verkies opdrachten waarbij ik een stappenplan moet volgen.” Acc: “Ik verkies opdrachten waarbij ik zelf iets kan maken, samen met één of twee andere leerlingen.” scores (28 max) voor elke leerstijl
VRAGENLIJSTEN 4X7 items refererend aan een bepaalde onderwijsstijl Div: “Ik stel vragen over wat leerlingen gezien, ervaren hebben tijdens een opdracht.” Ass : “Ik vind logisch redeneervermogen belangrijk en vraag mijn leerlingen vraagstukken op te lossen.” Conv : “Ik oefen mijn leerlingen in het toepassen van theoretische concepten.” Acc: “Ik geef niet veel instructie zodat mijn leerlingen snel aan de slag kunnen.” scores (28 max) voor elke onderwijsstijl
The Venus Project (www.ohmygods.be)
MAIN results Williams T2 statistic
Implicaties voor lerarenopleiders So what? LS=problematisch concept (o.a. Koob & Funk, 2002) Weinig invloed op leerrendement (o.a. Hattie, 2009) Rekening houden met of uitdagen tot? Subjectieve onderwijstheorie (Kelchtermans, 1994) Persoonlijke onderwijs-ervaringen Lerarenopleiding Schoolcultuur