Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken voor Groen in de Leidse Ommelanden (UPG en POP3)
Advertisements

Een Dijk van een Kust Water kust Land.
Stichting Dijk van een Kust
Kansen in Hebei en Shanghai Pudong Dutch Sino Business Promotions En Kamer van Koophandel Den Haag.
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Trends vrijetijdseconomie
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Inkopen en aanbesteden
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
WERKPLAATS KANSRIJK PLATTELAND SAMEN AAN HET WERK VOOR EEN DUURZAAM EN KANSRIJK PLATTELAND.
Hoogtepunten, uitdagingen en ontwikkelingen Terugblik 2012 Voornemens 2013 Vaste activiteiten, nieuwe activiteiten, begroting 2013.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Beter een goede buur dan een verre vriend? - Verkenning naar de betekenis van het Nederlandse landschap voor buitenlandse toeristen. Auteur: Bas Breman.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Oktober 2010 Onderzoek naar de behoeften van directeuren en bestuurders in de kinderopvang In opdracht van de beroepsvereniging directeuren kinderopvang.
Hageland+.
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Bijeenkomst colleges 15 februari 2011
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Cultuur & Toerisme De kracht van verbinding Jos Vranken Algemeen directeur Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen.
Er valt wat te beleven…! Over evenementen en bestemmingen En over wat Toerisme Vlaanderen kan doen Lea Winkeler – stafmedewerker Toerisme Vlaanderen Brakel.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Regionaal beleid EUROPESE COMMISSIE December 2004 NL Verordeningen 1 Het cohesiebeleid ( ) Het voorstel van de Commissie voor nieuwe verordeningen.
Bedrijventerreinenstrategie: Ruimteclaim, profilering en fasering Marco van Lente, Tanja Vis Voorhout, 8 november 2004.
De Wiekelaar als ontmoetingspunt De rol van Kulturhusen en de Wmo.
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Het Groene Woud  Nationaal Landschap Het Groene Woud (2005)  Aantrekkelijk natuur-, cultuur- en recreatiegebied tussen Den Bosch, Eindhoven en Tilburg.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
Stadsmarketing Gouda Analyse van Sterkten en Zwakten van Gouda Kansen en Bedreigingen in de markt.
Nieuwkoop, wat heb ik daar te zoeken?!? Jessica Megens Femke van Kampen Jord Klijn Joël Haasnoot Marije Spruit Kees Perquin.
Hoe zijn we ontstaan? In 2008 met groot deelnemersveld strategische visie en missie ontwikkeld voor toerisme en recreatie om: Het noorden van Limburg.
Welkom Toerist in vervoering Voor ondernemers die vooruit willen met recreatiemobiliteit in de Zuidwestelijke Delta.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Gebiedsvisie Hollandsche IJssel 2020 Gouda Presentatie gemeenteraad Peter Schraven 18 juni 2008 projectleider.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Programma Natuur en Water Radenconferentie Midden-Holland 11 februari 2013 Jan Vente.
Voorblad rapport. Grote diversiteit en kwaliteit van het landelijk gebied zijn het visitekaartje van metropoolregio Amsterdam (MRA): Dit landschap koesteren.
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
Regiofonds Noordoost Brabant Presentatie: Informatieve raadsbijeenkomst Datum: 18 januari 2010.
Een regionaal landschap is een unieke streek: mooie landschappen, boeiende natuur, rijke cultuurhistorie Een regionaal landschap is een samenwerkingsverband.
Uitvoeringsprogramma Groen Rijn- en Veenstreek Daniëlle van den Berg 05 januari 2016.
Salland Marketing, MarketingOost & Gastvrij Overijssel
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Plannen
Slag om Arnhem levend houden.
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.

Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Structuurschets RONDOM KAMPERLAND.
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Leegstand en regionale samenwerking
Traject De Beleverij WELKOM!.
Transcript van de presentatie:

Toeristen in Holland Rijnland Bestuurlijke bijeenkomst 26 oktober 2005 Oegstgeest

Doel bijeenkomst Belang toerisme op regionaal niveau Draagvlak en advies –Gezamenlijke ambitie –Gezamenlijke thema’s –Rollen van het samenwerkingsorgaan Draagvlak en advies vervolg

Opbouw Belang van toerisme SWOT en lijnen voor de toekomst Thema’s Rollen van het samenwerkingsorgaan Advies aan het DB over ambitie, thema’s, rollen en vervolg

Economisch belang Toeristische werkgelegenheid in Holland Rijnland –Directe FTE4.100 –Indirect –Totaal5.600 Aandeel in totaal: 6,4%

Economisch belang 327 mln bestedingen (2003) in Holland Rijnland 63% verblijfstoerisme 37% dagtoerisme Ontwikkeling bestedingen –Provincie: - 2,8% –HR: - 4,9% (17 mln minder dan 2001, 300 arbeidsplaatsen) –Bloemen & Bollen: -5,9% –Leiden: +8% Bronnen: TOERTeller 2004/ZKA, Handelsregister KvK, Bestedingen van de recreatieve verblijfsgast in Holland Rijnland in 2002, LaGroup, 2004 Bron: TOERTeller 2004, ZKA

Strategisch belang van regionaal toeristisch beleid Tegenwicht verstedelijking Vestigingsfactor bedrijven Economisch belang: toeristen en inwoners (weglek voorkomen) Economisch belang is gemeente- overschrijdend Vrije tijdsbesteding inwoner

SterktenZwakten Gevarieerd aanbod van Hollands Product (Combinatie van) Toeristische producten weinig bekend Goed en breed aanbod verblijfstoeristen Beperkt toeristisch seizoen Grote regionale dagtoeristische markt Weinig streekproducten – en arrangementen Gunstige ligging Schiphol/A’dam Onduidelijke koers HR, toekomst VVV HR KansenBedreigingen Consument bereid meer te betalen voor kwaliteit Consumenten stellen hogere eisen aan prijs en kwaliteit Consument meer gericht op beleving en comfort Verstedelijkingsdruk VergrijzingConcurrentie in Nederland en buitenland Bron: Marketing, promotie en productontwikkeling , VVV HR, 2004, bewerking Samenwerkingsorgaan HR, 2005

Ambities Van dalen naar stijgen Verblijfs- en dagtoerisme Kwaliteitsverbetering toeristisch product Strategisch vermarkten Samenwerking verstevigen

Toerisme in Holland Rijnland Toeristisch product Holland Rijnland te ‘vangen’ met drie thema’s Cultuurhistorisch toerisme –Archeologie –Landschappen –Nederzettingen: historische binnenstad, landgoederen, kastelen Agrotoerisme –Veenweidegebied –Bollengebied Watertoerisme –Kust –Plassen –Verbindingen

Waarom thema’s? Sluiten aan bij kwaliteiten van de regio Verbinden en onderscheiden gemeenten Promotie-uitstraling De drie thema’s zijn regiodekkend Sluiten goeddeels aan bij activiteiten andere partijen

Analyse Cultuurhistorisch toerisme De regio heeft een gevarieerde en zichtbare cultuurhistorie Cultuurhistorische toerisme sluit aan bij –toenemende behoefte aan authenticiteit –vergrijzing Past in strategische belangen- behartiging Weinig promotie en weinig productvernieuwing/belevingswaarde Goed momentum

Analyse Agrotoerisme Agrarische diversiteit Speelt in op: –behoefte aan rust in de Randstad –vergrijzing Voor beide agrarische gebieden ‘uitvoerings- organisatie’ Productvernieuwing in´ontwikkel- organisaties´ Weinig samenhang in promotie (m.n. Veenweidegebied) Toegankelijkheid voor toerist kan beter

Analyse Watertoerisme De regio heeft een gevarieerd aanbod voor watertoeristen, ook op het land Watertoerisme wordt steeds populairder Water verbindt de regio Maar ook: weinig promotie en kansen voor nieuwe verbindingen Goed momentum

Conclusies thema’s Met elk thema zijn resultaten te boeken Elk thema gaat over: –Promotie –Fysieke verbindingen –Combinatiebezoeken Markttechnische onderbouwing/ economische meerwaarde projecten ontbreekt

Voorbeeld projecten Veerpontjes Warmond Koek- en Vlaairoute Leidse Loper Rembrandt Conclusie: grote en kleine projecten hebben direct effect

Rollen samenwerkingsorgaan Belangenbehartiging, o.a. –Ministerie EZ –Provincie –Belangenverenigingen (HISWA, RECRON, KvK, ….) –…. Platform –Afstemming met andere programma’s –Trefpunt nieuwe en lopende intergemeentelijke projecten –… Opdrachtgever, bijvoorbeeld voor: –Regionale promotie op thema’s –Onderzoek routes en knooppunten –…..

Advies aan DB Instemmen met ambitie –2% groei toeristische bestedingen per jaar: 360 mln bestedingen in 2006 – 565 arbeidsplaatsen extra Instemmen met thema’s –Cultuurhistorie –Agro –Water Instemmen met rollen van de regio –Belangenbehartiging –Platform –Opdrachtgever Uitwerken van aspecten in projecten (voorstel januari 2006)