E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bevindingen Proefvisitatie Onderwijswetenschappen OU 29 Feb Alexander Udink ten Cate Rob Koper Diana Dolmans.
Advertisements

De deelnemers over 16 stellingen
MEDMEC Les 1 Toelichting module
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
Methoden van Onderzoek
Medmec 1 Herfst Les 4.
Leren Leren!? Wat na de eerste graad?.
Docent medmec = Wil Adolfs
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
Do-learning Een project van Stenden Hogeschool
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek De kennisvraag centraal? Community of practice 12 juni 2007.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Handvaten voor een eerste gesprek
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Dag Van Het Afstudeeronderzoek Presentatie Elaine van der Poorten.
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Theorielessen in projectmatig werken
Stagebegeleiding Bijeenkomst 6, Blok 2.
Presentatie Beoordelingsporfolio
Business Analyse lesopzet en werkvormen Stappen (1-2) Vorm 2-tallen Lees artikel over kwaliteit. Neem relevante informatie over ter onderbouwing van.
Training digitale didactiek
Nationale Studenten Enquête (NSE)
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 7: Evalueren Doelen: Bespreek hoe de ouderavond is gegaan. Hoe zou je jezelf en je klasgenoten beoordelen? Was.
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Retourlogistiek 3e bijeenkomst.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2 Leer jezelf kennen
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Introductie SLC 31 augustus Welkom terug!!!
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 2.
Praktijkervaring en reflectie
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 3, week 1.5, Schooljaar Klas: VQR2C Docent: Madeleine Meurs.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 1 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Retourlogistiek 4e bijeenkomst.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
OGP5: Vakwerk en rekenen  Beginsituatie van leerlingen in beeld;  Een goede rekeninstructie;  Werkvormen om te differentiëren;  Toetsing;  Taal in.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Bijeenkomst September 2015
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
ALLE GOEDS GEWENST VOOR 2014!. We komen van alles tegen op ons pad, breng steeds de moed op het ware, het goede te doen The other wise man (1895), Henry.
‘Digiborden zijn de duurste beamers die binnen Fontys gebruikt worden.’ (Pedro, gastdocent) AV-Roadmap Eerst het doel, dan de tool!
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Daphne Keller 30 augustus 2017
Innovatie in het onderwijs
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Daphne Keller 29 augustus 2018
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Stages in klare taal Daphne Keller - stagecoördinator
Aankomend & Aansluitend Tweedegraads lerarenopleiding
Cijferloos lesgeven bij talen
De start van werkplekleren 2a
Transcript van de presentatie:

E FFICIËNTIE MASTER D OCENT HGZO Onderwijs Innovatie Project: Wytze van der Zee, Stijn Mentzel, Leah Schoffelmeer, Marloes Ter Stege, Tamara Lust, Froukje Dijkstra & Sabrina Joosten

P ROGRAMMA 1. Projectopdracht 2. Doelstellingen 3. Methode 4. Resultaten 5. Discussie 6. Conclusie en aanbevelingen 7. Overleg toepassing aanbeveling 8. vragen

P ROJECTOPDRACHT Jirka Subsidie VWS Efficiëntie ure=youtu.be met minder middelen dezelfde kwaliteit van onderwijs financiële, personele en materiële middelen Lijst aanbevelingen Geen financieel plaatje

H OOFDDOELSTELLING : O P WELKE WIJZE KAN DE MASTEROPLEIDING D OCENT HGZO HAAR ONDERWIJS EFFICIËNTER SAMENSTELLEN ?

D EELVRAGEN 1) Welke aspecten uit de handleiding masteropleiding Docent HGZO en verwante opleidingen van EXPOSZ kunnen gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 2) Welke aspecten kunnen volgens het huidige docententeam van de masteropleiding Docent HGZO gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 3) Welke aspecten kunnen volgens de huidige docenten in opleiding (DIO) van de masteropleiding Docent HGZO gereorganiseerd worden met als doel het efficiënter maken van het onderwijs? 4) Welke oplossingen worden in de literatuur vermeld voor de knelpunten die zich voordoen bij de masteropleiding Docent HGZO?

M ETHODE Deelvragen beantwoorden 1. Handleidingen master HGZO vs Handleidingen eerstegraads HGZO & docentenopleiding FBW 2. Enquête docenten (N=4) 3. Interview DIO’s (N=3) Literatuur en Jirka 4. Literatuurstudie Literatuur zoeken Literatuur selectie Knelpunten oplossen m.b.v. literatuur

R ESULTATEN (1) Handleidingen Overlap lessen leertaken

R ESULTATEN (2) Docenten: Feedback kost veel tijd Videocolleges Basiskennis/vaardigheden LVF, soorten werkvormen, coaching en toetsing Roostering automatiseren Lesbezoek Opnemen ipv op locatie

R ESULTATEN (3) Studenten (Dio’s) Lesbezoek opnemen (een v/d drie) Videocolleges Peerfeedback tijdens de les Dagindeling Start/eind Pauzes Indeling v/d leervragen Bespreking resultaten Studiebegeleiding (bij HGZO later gestart dan op stage)

R ESULTATEN (4) Literatuuronderzoek Ter onderbouwing van bovenstaande onderdelen

C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (1) Videocolleges

C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (2) Peerfeedback Koppelen van studenten Feedback in de les

C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (3) Lesbezoeken 1 v/d 3 vervangen Koppelen

C ONCLUSIE & A ANBEVELINGEN (4) Start v.d. dag Pauzes Lengte v.d. dag Indeling vakken

P RAKTISCH VOORBEELD : V IDEOCOLLEGES Cursus Totaal: 6 bijeenkomsten 6 x 2,5 h = 15 contacturen College opnemen bij Klas A, week 1, 3, 5 Afspelen bij Klas B College opnemen bij Klas B, week 2, 4, 6 Afspelen bij Klas A Totaal 15 contacturen (- 1 uur videocolleges plaatsen) Winst per cursus van 6 bijeenkomsten: 14 contacturen voor de docent.

WERKVORM Vorm 3 groepjes Iedere groep 1 onderwerp Geef aan hoe je jullie onderwerp zou implementeren in de studie 3 min presenteren van de uitkomsten

V RAGEN