Ben jij reclamewijs? QUIZ.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Simultaan Tafelrondje
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
7.1: Van de wieg tot het graf
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
De MOL Jullie weten al sinds zondag wie de Mol is…
Mijn spreekbeurt gaat over ……
Almere in vogelvlucht!. Doel v/d les? Voorkennis activeren over Almere/Flevoland.
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Mediales 1 Overdragers van informatie. Bijvoorbeeld internet, televisie, krant, tijdschrift.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Kijk eerst even waar je moet zitten!
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
voor familie en vrienden van
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
De grote heide-KLASSE-quiz
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
RAAR of WAAR Mediabegrip week 41/42.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
HET DEBAT Discussiëren met regels Basis = onenigheid Voor- en tegenstanders Een derde partij overtuigen (het publiek, de jury)
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
2 Is alles waar? Groep 5 3 Wat doe jij op internet?
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
What will you do to change the
Indeling groepen Groep 1: Groep 3: Rosemarin Marlou Kerstin Ilse Amber
Over onderwerpen uit het thema ‘Vrede en recht’.
Wat doet media? Hoe wordt media gebruikt?
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Berichten in de media Mediaboodschappen.
ONDERNEMEND LEREN LES: DE WERELDBOL.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Welkom Wie pakt de macht in Burgerdam?.
HANDLEIDING leerkrachten en leerlingen
ONDERNEMEND LEREN LES: OUD SPEELGOED.
Transcript van de presentatie:

Ben jij reclamewijs? QUIZ

Uitleg quiz: - Vorm groepjes van 3 à 4 leerlingen. - We spelen niet vals (niet afkijken of afluisteren)! Schrijf je antwoorden steeds duidelijk op! Degene met de meeste punten wint de quiz. Verschillende rondes: Ronde 1: Reclamewijs Ronde 2: Slogans en logo’s Ronde 3: Wat denken jullie? Ronde 4: Creativiteit Ronde 5: Ik ben reclamewijs Ronde 6: De finale

Veel succes!

Ronde 1: Reclamewijs In deze ronde gaan jullie tien vragen beantwoorden in verband met reclame. Schrijf het antwoord op het antwoordenblad.

1. Sinds wanneer bestaat reclame? A. Sinds vorige eeuw B. Sinds de middeleeuwen C. Sinds de Romeinse Tijd D. Sinds het jaar 2000

2. Wie richtte het eerste reclamebureau op? A. Johnny Cash B. Volney Palmer C. Solley Valmer D. Johnny Balmer

3. Wat is spam? Een kleine tip: Het heeft iets te maken met e-mails.

4. Op welke manieren kan je ervoor zorgen dat je minder reclame te zien krijgt? Geef minstens 2 manieren.

5. Geef twee voorbeelden van reclame. Welke vormen neemt reclame aan? Hier krijg je al één voorbeeldje: een poster. Geef nu twee andere voorbeelden.

6. Welk bedrijf is één van de grootste reclamemakers ter wereld?

7. Hoe heet de prijs die wordt uitgereikt aan het leukste reclamefilmpje in België? A. De Gouden Loekie B. De Gouden Pauw C. De Zilveren Welp D. De Gouden Welp

8. Waar of niet waar? Reclame zie je alleen maar op TV.

9. Leg kort deze reclametechniek uit: buzzen .

10. Wat is het doel van reclame?

Ronde 1: Reclamewijs Antwoorden

1. Sinds wanneer bestaat reclame? A. Sinds vorige eeuw B. Sinds de middeleeuwen C. Sinds de Romeinse Tijd D. Sinds het jaar 2000

2. Wie richtte het eerste reclamebureau op? A. Johnny Cash B. Volney Palmer C. Solley Valmer D. Johnny Balmer

3. Wat is spam? Spam zijn ongewenste e-mails. Het zijn e-mails waarin ongewenste reclame staat. De term wordt soms ook gebruikt voor ongewenste reclame op websites.

4. Op welke manieren kan je ervoor zorgen dat je minder reclame te zien krijgt? Geef minstens 2 manieren. - Advertenties blokkeren op internet. - Geluid afzetten op TV of de reclame doorspoelen. - Speciale sticker aan de brievenbus om geen reclame meer in je brievenbus te krijgen. - Adblock

5. Geef twee voorbeelden van reclame. Welke vormen neemt reclame aan? De meest gebruikte manieren om reclame te maken zijn posters, borden, folders, radio, televisie, dia’s, bedrijfsfilmpjes in de bioscoop, internet, kranten, tijdschriften, zijkanten van trams, zijkanten en achterkanten van bussen, taxi’s, autoreclame en reclame op de achterkant van een ticket bij een groot evenement.

6. Welk bedrijf is één van de grootste reclamemakers ter wereld? Coca-cola

7. Hoe heet de prijs die wordt uitgereikt aan het leukste reclamefilmpje in België? A. De Gouden Loekie B. De Gouden Pauw C. De Zilveren Welp D. De Gouden Welp

8. Waar of niet waar? Reclame zie je alleen maar op TV. Niet waar, de leerlingen zouden dit moeten weten gezien ze bij vraag 5 enkele voorbeelden moeten geven.

9. Leg kort deze reclametechniek uit: buzzen . Door een zogenaamde buzzer een artikel te laten uitproberen, kan deze in zijn omgeving voor mond-tot-mondreclame zorgen. Zeker bij nieuwe artikels kan dit snel voor goede naambekendheid zorgen.

10. Wat is het doel van reclame? Mensen overhalen voor iets, dit kan zijn mensen overhalen voor het kopen van een product, naamsbekendheid van een merk vergroten of zwervende kiezers overhalen voor het stemmen op een bepaalde partij.

Ronde 2: Slogans en logo’s In deze ronde gaat het er iets actiever aan toe. Jullie vullen bekende reclameslogans aan en hierbij gaan jullie op zoek naar de namen die bij de logo’s horen. Je kan antwoorden door op de bel te drukken (hier mag slechts één iemand uit je team naar toe lopen).

Jupiler: “Mannen weten waarom”

Kruidvat: “Steeds verrassend, altijd voordelig”

L’Oréal: “Omdat je het waard bent” of “Want u bent het waard”

Quick: “Je gaat voor z’n smaak”

Red Bull: “Red Bull geeft je vleugels”

Maes: “Maten, makkers, Maes”

Ronde 3: Wat denken jullie? Na de sportieve ronde volgt nu een denkronde. Denk goed na over wat jullie vinden van de volgende drie stellingen. Daarna mogen jullie als groep om de beurt antwoorden.

Reclame zou verboden moeten worden.

Ik word niet beïnvloed door reclame.

Reclame op het internet is helemaal niet gevaarlijk.

Ronde 4: Creativiteit Een reclamemaker moet creatief zijn en liefst ook nog snel. Wie van jullie heeft dit in huis? Iedere groep mag om de beurt zijn slogan voorstellen.

Jullie krijgen nu per groepje een naam van een product Jullie krijgen nu per groepje een naam van een product. Jullie krijgen 1 minuut de tijd om een slogan te bedenken bij jullie product.

Ronde 5: Ik ben reclamewijs Schrijf drie tips op die je aan leeftijdsgenoten zou geven om veilig om te gaan met reclame. Daarna lees je de tips voor.

Schrijf drie tips op die je aan leeftijdsgenoten zou geven om veilig om te gaan met reclame.

Ronde 6: De finale Jullie hebben allemaal een reclamespot gemaakt. We gaan nu elkaars reclamespot bekijken en onze stem uitbrengen. Wie zal op het einde winnen?

Reclamefilmpjes De leerkracht voert hier de reclamefilmpjes in die de leerlingen gemaakt hebben.

Uitreiking Hierbij komen jullie te weten wie er op welke plaats staat. Spannend ...

Proficiat, jullie hebben allemaal goed jullie best gedaan!