Cross Media: een goede en een slechte campagne Ilka, Susan en Arne
Goed: Grolsch LLOWLOG Text Text
Goed: Grolsch LLOWLOG RFIDVideo blogUser Generated ContentBehoefte festivalgangerEigen ervaringen http://www.youtube.com/watch?v =gZ3SHMUm_oI
Goed: Grolsch LLOWLOG In deze campagne kregen mensen die via www.lowlands.nl een kaartje kochten een pakket toegestuurd met het kaartje, wat goodies en een bandje waarmee ze konden aantonen dat ze oud genoeg waren om bijvoorbeeld bier te kopen op het festivalterrein. In het bandje zit een rfid- chip. Met die chip kon je op verschillende plaatsen op het festival terrein een camera activeren om te filmen. Hiermee konden de mensen een kort videoblogje maken van hun ervaringen op Lowlands en dit later terug bekijken op de site van Grolsch en Lowlands. Er is volop gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Het leuke aan deze campagne is dat mensen op hun eigen ervaringen konden filmen op redelijk hoge kwaliteit. Dit is iets wat festivalgangers meestal niet kunnen doen omdat je niet een dure camera meeneemt naar een festival.
Slecht: Le Coq Sportif Wakeup Call
Slecht: Le Coq Sportif Wakeup Call On-origineel Irritante reclameboodschap Telefoonterreur Niet helemaal volgens de regels Weinig variatie
Slecht: Le Coq Sportif Wakeup Call Naast dat deze campagne zeer goed als treitermethode kan worden ingezet (leuk, laten we iemand om drie uur in de nacht wakker laten bellen), voldoet de campagne aan een heleboel andere voorwaarden niet. Het voldoet als cross-media campagne omdat het uitnodigd tussen verschillende media te wisselen, maar de echte boodschap blijft uit. Opstaan, meer sporten of een date, de echte link met het merk blijft uit. Op de website http://www.wakeupcall.lecoqsportif.nl/wakeup/ kan je een boodschap selecteren die naar een van je vrienden wordt gestuurd. Door die vriend op een door jou geselecteerd tijdstip te laten bellen. De vriend krijgt een vreemde boodschap van een bekende nederlander waarin hij wordt aangespoord op te staan, meer te gaan werken of op een date met iemand te gaan. Jouw vrienden besluiten dus jou te spammen. Daarnaast blijkt de site nog behoorlijk wat schoonheidsfoutjes te bevatten, waardoor de reclamecampagne zich niet helemaal aan de regels houdt. De informatie die wordt opgeslagen voldoet niet helemaal aan de regels, en klanten melden zich te makkelijk aan voor een opt-in nieuwsbrief. Ook is de verwijzing naar een e-mail niet helemaal jofel. Al met al een viral crossmedia campagne die niet overal zo gewaardeerd wordt.