Situationeel adviseren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Organisatieverandering
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Onderzoek naar de effecten van het Thuisadministratie programma
Margreet de Ruiter stafverpleegkundige JGZ 0 – 19
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Startersavond Noordoost Fryslân Spreker: Auke Algra.
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Hogescholen in Dialoog
Sociale Studies Workshop alumnidag
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
…in de grote stad 15 november 2010 Bureau Frontlijn.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Kenmerken van een goed team
Veerkracht Myriam Bergmans OPZ Geel.
Mentoring, koersen op kansen1 De school als spin in het Mentoring-web OMO sg Tongerlo Roosendaal.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Presentatie CabFaB Open podium 16 maart Bedrijven praten weliswaar steeds vaker over klantgericht werken, de praktische invulling is nog altijd.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Competentieprofielen
“sterke kanten van ASS”
Godinnen aan het werk.
Presenteren en communiceren
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
Opvoeding en pedagogiek
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.

Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
DAPPR Samenspel 1. DAPPR Samenspel: doelen & resultaten > Doelen  Vergroten inzicht in eigen rol  Vergroten inzicht in elkaars rol en handelingsmogelijkheden.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Evaluatie Cursus.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Matching ideals stichting laluz & logo IO invoegen!! Contactgegevens account manager.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Marianne Cense en Chiara Onderzoeker bij Rutgers Ervaringsdeskundige.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)
Besturen met Burgerkracht
Embedded Librarianship
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
Communicatie 3e les.
A+O project Co-creatie in de praktijk
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Methodiek Observeren.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Prestatiegedrag.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Communicatie 7e les.
Intervisie.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Vier het Leven 2019.
Transcript van de presentatie:

Situationeel adviseren Tobias Ligtenberg, Patras Hamahau, Jeffrey Pennings, Mark van Veen, Iris Smeekes en Johan Kuin

Opzet Uitleg situationeel adviseren: 5 minuten Uitwerken cases: 20 minuten Presenteren cases: 10 minuten Terugkoppeling/reflectie: 10 minuten

relevantie

Leergierigheid Volwassenheid Wil en durf om te veranderen Waarom situationeel Leergierigheid Volwassenheid Wil en durf om te veranderen

Advies-matrix

begeleider Sterk ondersteunend, weinig sturend Klant zelf problemen oplossen Inzichten en vaardigheden overdragen Goede luisteraar Veel aandacht sociale processen Makkelijk contact krijgen

Begeleider-valkuilen Te weinig stelling nemen Lijkt weinig inhoudelijke kennis te hebben Kan verstrekt raken in complexe problemen opdrachtgever

Regisseur Sterk sturend, sterk ondersteunend Duidelijk advies, hanteerbaar in fases Samen met klant advies invullen Gelijkwaardige inbreng klant en adviseur Doelgericht, duidelijk organiseren Veel bijeenkomsten Betrekt klant, denkt vooruit

Regisseur- valkuilen Kan gevoel geven teveel te sturen en te willen reelen Organisaties kunnen zich bedreigd en beklemd voelen

Transferreur Weinig sturend, weinig ondersteunend legt organisatiekundige inzichten, technieken en vaardigheden vast Helpt klant met het toe-eigenen hiervan Grote afstand tot organisatie, niet intens Gaat uit van probleemoplossend vermogen van de klant Stelt hoge eisen aan klant Helpt waar nodig met methodieken, vaardigheden en instrumenten

Transferreur- valkuilen Neiging om capiciteiten klant te overschatten Gaat ervan uit dat een ‘ja’ ook een ja is Weinig betrokkenheid

Expert Sterk sturend, weinig ondersteunend Onderzoekt en defineert het probleem voor de klant Doet zelf onderzoek, presenteert dit daarna aan organisatie Organisatie wordt nauwelijks betrokken Geniet veel respect vanwege grote deskundigheid Goed onderbouwde, objectieve adviezien

Expert- valkuilen Minder oog voor sociale relaties organisatie Door lage betrokkenheid organisatie kan er te weinig draagvlak zijn en kan het advies vaak door de organisatie naast zich neergelegd worden Kan als belerend en drammerig gezien worden

Cases Succes!